Apple moet Spotify op een andere manier ondermijnen
Hoewel Apple zelf officieel nog niets naar buiten heeft gebracht over de iTunes/Beats-muziekstreamingdienst waar in elk geval een abonnement voor nodig is, gonst het toch al weken van de geruchten. De dienst komt er sowieso aan en wordt waarschijnlijk in de zomer van 2015 aangekondigd. Het feit dat Beats straks niet gratis te beluisteren is, net zoals nu het geval is met het bestaande abonnement, kan een doorn in het oog zijn voor potentiële gebruikers – maar de mogelijke lage prijs van 7,99 dollar per maand zou mensen over kunnen halen.
Behalve de mensen uit de muziekindustrie. Zij blijken ontevreden te zijn over dat lage maandbedrag en sommeren Apple dat bedrag te verhogen. Daarom zou Apple momenteel hebben besloten het maandbedrag op 9,99 dollar te hebben gezet. Het is niet verwonderlijk dat de industrie zo reageert: steeds meer hoge piefen geloven minder in gratis of goedkope streamingdiensten, omdat het nou eenmaal geld kost en het niet het beloofde rendement opbrengt (mensen zou een abonnement kopen, na de gratis versie te hebben uitgeprobeerd).
Daarnaast hoopte Apple erop dat platenmaatschappijen exclusieve content aan zouden bieden, aangezien iTunes al een bewezen staat van dienst heeft en Apple mogelijk – met een bedrag van 7,99 dollar per maand – meer consumenten had aan kunnen trekken. Maar ook dat feest gaat niet door, zo zegt een anonieme directeur binnen de muziekindustrie. Hij geeft aan dat zelfs Apple, één van de grootste bedrijven ter wereld, een zak geld moet meebrengen, wanneer het op zoek is naar exclusieve content. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Reacties (0)