Jay-Z koopt Tidal en WiMP
Jay-Z maakt een stap in de muziekstreamingmarkt. De 45-jarige ondernemer en rapper koopt namelijk het Zweedse tech-bedrijf Aspiro voor 56 miljoen dollar (meer dan 49 miljoen euro). Aspiro is momenteel verantwoordelijk voor twee muziekstreamingdiensten: de reclamevrije dienst WiMP en Tidal, die bekend staat om de hoge kwaliteit audio. Beide diensten concentreren zich op de zelfbenoemde audiofielen, met dagelijkse aanbevelingen, gecureerde playlists, interviews met artiesten en hoge kwaliteit audio.
WiMP was de eerste die Aspiro lanceerde en is momenteel beschikbaar in de landen Denemarken, Duitsland, Noorwegen, Polen en Zweden. Het heeft slechts een kleine gebruikersbasis wanneer je het tegenover Spotify zet, maar de dienst is wel populair in de landen waar het al beschikbaar is, omdat het streamen van muziek daar is aangeslagen. De dienst heeft bijna 600 duizend betalende klanten. Tidal lanceerde vorig jaar in Engeland en Amerika en biedt toegang tot 25 miljoen tracks in het 16-bit FLAC-formaat.
Vorige week lanceerde Tidal ook in Nederland. Per maand betaal je twintig euro en daarmee krijg je niet alleen toegang tot je 25 miljoen nummers, maar ook tot 75 duizend videoclips. De dienst lanceerde apps voor iOS en Android, en tevens is er een desktopversie voor Windows en Mac OS X beschikbaar. In de apps en programma’s is het mogelijk een lagere kwaliteit in te stellen, om bandbreedte te besparen. Verder is er integratie met diverse speakersystemen, waaronder de audiosystemen van Sonos.
Reacties (0)