Gratis radio luisteren met Google Play Music (en advertenties)
Nu de release van Apple Music aanstaande is, wordt Google iets agressiever met Google Play Music. Vandaag introduceert de zoekmachinegigant namelijk een gratis te beluisteren variant van Google Play Music, voorlopig alleen nog in de Verenigde Staten. Het is een radiodienst: je kunt er speellijsten beluisteren die door echte mensen zijn samengesteld en zijn bedoeld voor specifieke momenten van de dag. Dat is geen nieuwe functie voor betaalde gebruikers: sinds de aankoop van Songza hebben All Access-abonnees daar al toegang tot.
Noord-Amerikanen kunnen vanaf vandaag dus naar de gratis speellijsten luisteren, maar dan alleen op pc en Android. iOS-eigenaars moeten daar dus nog even geduld tonen. De radiodienst wordt ondersteund met advertenties en biedt luisteraars vrijwel geen functies. Je kunt maximaal zes keer een nummer binnen zo’n lijst skippen, maar kunt voor de rest niet terug- of vooruitspoelen, zien welke nummers je gaat beluisteren, et cetera. Volgens Google geen groot punt, aangezien radioluisteraars gewoon naar muziek willen luisteren, zonder gedoe.
Alle nummers die je nu al in de catalogus vindt van Google Play Music zijn beschikbaar, dus ook de muziek van Taylor Swift – op haar album 1989 na, natuurlijk. Je kiest straks een speellijst uit op gevoel, humeur, decennium, genre of activiteit en Google zoekt daarvoor de geschikte nummers. Het is allemaal misschien niet zo uitgebreid als Apple Music – die ook echte dj’s in dienst heeft – maar Songza is momenteel nog ontzettend populair met een reden: de playlists die de app voor zijn gebruikers maakt zijn altijd van goede kwaliteit.
Reacties (0)