De keuze tussen een camcorder versus een hybride fotocamera en de smartphone hangt met name van vier factoren af:
- De geboden (creatieve) mogelijkheden.
- Het gebruiksgemak, de ergonomie voor het beoogde opnamedoel.
- De vereiste kwaliteit in relatie tot de prijssteling.
- Of de gebruiker zowel fotografeert als videofilmt (hybride).
Een aantal van deze factoren zijn ook nog eens onderling gekoppeld. Wij houden zowel deze vier factoren als de drie meest voorkomende gebruikersklassen tegen het licht.
Hybride
Als de gebruiker zowel videofilms maakt als veel fotografeert is de keuze snel gemaakt. Vooral als je met slechts een enkele camera op stap wilt. De hybridecamera heeft dan de beste opnamepapieren. Dat geldt met name in het middensegment van de markt. Daar zitten de betaalbare topscorers op het gebied van foto en video in een camerabody. Sony, Panasonic, Canon, Fujifilm en Nikon bieden een ruime keuze waarbij iedereen wel iets van zijn of haar gading kan vinden. Tevens een overweldigende keuze aan verwisselbare objectieven en accessoires.
Het fotograferen met de camcorder kan best doch blijft veelal de mindere ten opzichte van de hybride camera. Een alternatief vormt het halen van stills uit hoogwaardige 4k, 6K of 8K videoclips.
De geboden mogelijkheden
Hierbij ligt het zwaartepunt op de gestelde opnamedoelen en welke opname- en uitbreidingsmogelijkheden je daarbij in de praktijk nodig hebt. Dat kan per camcorder en hybridecamera behoorlijk verschillen. We noemen verwisselbare objectieven, filters (vooral ND), externe microfoons, handgrepen, verlichting, viewerschermen, externe recorders en accu’s.
Vanzelfsprekend is de camcorder van huis uit het beste toegerust voor standaard videofilmen. Alles zit er al op en aan. Zeker voor de zogenaamde run & gun, de actieshots waarbij de cameraman het onderwerp volgt. Een hybride camera moet je voor video eerst verder aankleden. In geval van cinematografie is het echter andere koek. Daarbij worden zowel de camcorder als hybridecamera toch al van extra accessoires en compendiums voorzien. Een tussenoplossing vormen de boxbodies, verder op eigen maat en smaak aan te kleden basis camerabehuizingen.
In geval van fotografie overtreft zoals gezegd de hybride camera de camcorder met glans. Bij video scoort de smartphone qua uitbreidingsmogelijkheden wat minder dan bij de camcorder en hybridecamera. Hetzelfde geldt ook bij de fotografie.
Ergonomie
Bij de gebruiksvriendelijkheid van de fysieke bediening draait het om zoomen en scherpstellen. Handmatig maakt het niet veel uit tussen de keuze camcorder of hybridecamera. Wie echt een motorzoom wil ontkomt bijna niet aan een camcorder of een apart motorzoomobjectief. Bij het scherpstellen kan je op hybridecamera een met tandwielen aangedreven follow focus toepassen.
Nog niet zo lang geleden hadden alleen camcorders met op video toegespitste menu’s. Die vind je tegenwoordig echter ook op de betere hybridecamera.
De AV-kwaliteit
Alle waar naar zijn geld. Hoe duurder en professioneler de camerabody des te hoger de opnamekwaliteit voor beeld en geluid. Zeker bij de wat lastigere of veeleisende opnamesituaties. Goedkopere camcorders en smartphones lopen daarbij al snel tegen hun grenzen aan. Dat geldt bij de beeldkwaliteit en het (vaak vaste) zoomobjectief, de geluidsopname, lichtsterkte, robuustheid, accuduur en het gemis aan speciale objectieven of filters. Het kan gewoon niet of ziet er gewoon slecht uit.
Voor de videoamateur biedt de middenklasse bij zowel de camcorder als hybridecamera vaak al meer dan voldoende. Goed geïnvesteerd geld in plaats van je te moeten behelpen met een opgepepte smartphone of eenvoudige camcorder.
Het gestelde opnamedoel
Dat kwam al eerder te sprake. Er is keuze tussen allrounders en specifiek voor een bepaald opnamedoel ontworpen camera’s. Gaat het bijvoorbeeld om run and gun-rapportage, het vastleggen van evenementen, documentaires maken of cinematografie? De daarbij aan de camcorder of hybridecamera gestelde eisen kunnen flink uiteenlopen.
Een verhaal apart vormen het aanbod CODECs met bijbehorende Av-formaten, postproduction, de body zelf en het gebruik van amorfe objectieven. Beiden beschikbaar vanaf de middenklasse.. Het is maar wat je ambieert. Daarnaast ook niches als astro- en InfraRood-opnamen.
De uiteindelijke voorkeur is verder sterk afhankelijk van het type videomaker. Veelal zijn zowel de geavanceerde camcorder als de betere hybridecamera geschikt.
In de verschillende prijsklassen
In de goedkopere prijsklasse heeft de camcorder het vaak afgelegd tegen de smartphone en hybridecamera. Videblogs, social media, YouTube en ook veldjournalistiek gebruiken in toenemende mate smartphones, compacts en actioncams.
In het middensegment, tussen de 1.500 euro en 6.000 euro is het anders gesteld. Daar gaan de camcorder en hybridecamera ongeveer gelijk op. Er komen van beide categorieën steeds weer nieuwe nog innovatievere modellen uit. Naar keuze ook in 4K en 6K of zelfs cine. Panasonic, JVC, Sony, Olympus, Fujifilm en diverse andere merken bieden een ruime keuze.
Het topsegement vanaf 6.000 euro wordt bij broadcast en cine nog altijd gedomineerd (70%) door het topmodel-camcorder. Panasonic, Sony, Red en Blackmagic zijn daar koning. De tophybridecamera komt al heel dichtbij doch kan vaak er nog net niet aan tippen.
Kortom
De camcorder is in het midden- en topsegment nog lang niet dood. Springlevend zelfs met alle waar naar zijn geld.
Reacties (0)