Passief 3D bezig met opmars
Volgens de analisten van NPD DisplaySearch duurt het niet lang meer voordat er net zoveel passieve 3D TV’s als actieve 3D TV’s verkocht worden. Het onderzoeksbureau verwacht dat in 2013 48 procent van het totale aantal verkochte 3D TV’s beschikt over de passieve techniek. In 2011 lag dit percentage nog op 39 procent. Ook verwacht het onderzoeksbureau dat de groei van 3DTV’s over het algemeen door zal zetten en dat in 2013 30 procent van alle verkochte LCD TV’s beschikt over 3D weergave.
Passieve vs actieve 3D techniek
Beide technieken hebben hun voor -en nadelen. Zo biedt actief 3D de beste 3D beeldkwaliteit maar met het nadeel van zwaardere en duurdere brillen en de kans op vermoeide ogen. De passieve 3D techniek is een stuk comfortabeler voor de ogen en maakt gebruik van goedkope en lichte brillen, maar heeft als nadeel dat de resolutie verminderd wordt. Lees meer over het verschil tussen actief en passief 3D.
Op dit moment zijn met name Samsung en Panasonic nog steeds groot voorstander van de actieve 3D techniek, al heeft Panasonic dit jaar voor het eerst alle LCD TV’s uitgerust met de passieve variant. LG, Philips en Toshiba zijn voorstander van de passieve 3D techniek. LG Display is de grootste fabrikant van panelen met de passieve techniek maar volgens NPD DisplaySearch neemt de concurrentie dit jaar fors toe.
Bekijk alle 3DTV line-ups van de grotere fabrikanten in het 2013 3D TV overzicht.
Reacties (0)