Intiem concert van Iris Hond op Audio Show iEar’ 2018

17 november 2018 2 Minuten 0 Reacties
Iris Hond bij KEF op iEar' 2018

KEF is typisch zo'n merk waar je niet omheen kunt op de Audio Show iEar'. Diverse ruimtes op diverse verdiepingen, doorgaans gevuld met meer dan een aantal primeurs, en dan weten ze ook nog een artiest als Iris Hond te boeken voor de muzikale omlijsting.

Niet te missen dus.

In het derde weekend van november richt het luidsprekermerk zich vooral op de twee gloednieuwe series. Ten eerste is er natuurlijk de LSX, het draadloze, actieve luidsprekersysteem dat begin deze maand internationaal werd gelanceerd. Daarnaast is er volop aandacht voor de introductie van de R Serie, waaronder de net op tijd ingespeelde R11 waar gisteren de allereerste review van verscheen. Het is die laatste speaker die we in de persruimte van het Koning Willem II Stadion aantreffen, opgesteld aan weerszijden van een klassieke vleugel en vergezeld door een stel Blade Two’s.

Livemuziek

Livemuziek is de enige echte referentie, weten ze ook bij KEF. Bij DALI trouwens ook, want daar kun je deze dagen terecht voor het gitaarwerk van John van der Veer – maar daarover later meer. Als gast van GP Acoustics (het moederbedrijf van KEF) is Iris Hond namelijk aanwezig voor een serie intieme optredens. De pianiste, componiste, zangeres en tekstschrijver die zowel het klassieke repertoire als de moderne muziekstromen in de vingers heeft, begint een vast gezicht te worden bij presentaties van het Britse luidsprekermerk. 

In de fraai ingerichte luisterruimte, met aan de achterzijde herkenbaar het LS50W Nocturne-design van Marcel Wanders, trakteert Iris de bezoekers op stukken van Chopin en Einaudi, maar ook op eigen werk. En ze vertelt verhalen. Over haar jeugd. Over de mooie dingen, zoals de eerste ervaringen met muziek, de vroege pianolossen en het feit dat ze op jonge leeftijd werd aangenomen op het conservatorium. Natuurlijk komt ook haar liefde voor KEF voorbij. Maar ze gaat ook de moeilijke dingen niet uit de weg, zoals de periode die ze als tiener dakloos heeft doorgebracht. En hoe ze ook in die tijd altijd met muziek bezig bleef.

Piano is het lastigste instrument om op te nemen, vertelt ze. Het klinkt altijd alsof je achterin de zaal zit. Totdat ze The Great Escape van Ilse de Lange hoorde, een album dat klinkt alsof de muziek in je oor wordt gefluisterd. Het bracht haar een aantal jaren terug – in Amerika – bij Patrick Leonard, de topproducer die ze via Ilse de Lange leerde kennen en die eerder met onder meer Pink Floyd, Elton John en Madonna werkte. Samen met hem probeerde ze alle denkbare opstellingen van piano, microfoon en opname-apparatuur om tot een nieuw album te komen dat klinkt zoals zij haar muziek voor het voetlicht wil brengen. Het resultaat, Dear World, is nu verkrijgbaar.

Reacties (0)