Google Chromecast
Vorig jaar zagen we de merken Apple en Roku nog een stevige positie in de streamingmarkt hebben: mensen gebruikten met name apparatuur en software van die bedrijven om in eigen huis content te streamen van het ene apparaat naar het andere apparaat of vanaf het streamapparaat, rechtstreeks naar het beeld. Dit jaar liggen die verhoudingen anders en zien we Google nu op de tweede plek staan met z’n Chromecast, terwijl Apple daardoor naar de derde plek gestuurd is. Het merk Roku wordt nog altijd het vaakst gebruikt.
Dat blijkt immers uit onderzoek van het onderzoeksbureau Parks Associates, die de bevindingen deelt met de rest van de wereld. Waarschijnlijk gaat dit alleen om cijfers vanuit Noord-Amerika, maar het toont wel aan dat Google bezig is met een flinke opmars in de huiskamer. Roku heeft momenteel nog zo’n 29 procent van de streamingmarkt in handen, terwijl Google al twintig procent heeft en Apple terugzakt naar zeventien procent. Amazon belandde op de vierde plek en heeft nu tien procent in handen – ook geen verkeerd aantal.
Waarschijnlijk wint Google aan populariteit doordat de Chromecast een stuk goedkoper is dan Apple TV. Ook is het een stuk simpeler te gebruiken: je stopt het apparaatje in je televisie en het is klaar. Daarna kun je vanaf een apparaat je scherm spiegelen met of andere ondersteunde data sturen naar je televisiescherm. Roku en Apple TV werken ongeveer op dezelfde manier. Het enige grote verschil tussen bijvoorbeeld Roku en Chromecast, is dat Chromecast een externe bron nodig heeft voor streamingsdiensten als bijvoorbeeld Netflix.
Reacties (0)