Met deze krachtige oneliner geeft Silvia Overgaauw meteen haar persoonlijke bevlogen statement af. Wat mijzelf betreft ben ik na drie jaar afwezigheid opnieuw te gast bij deze heerlijk nuchtere winkel. Een detaillist die is gelegen in een stad met misschien wel de hoogste hifi winkeldichtheid van Nederland. Toch gaat dit jubileumverhaal vooral over geloven in eigen kracht en het oprecht en vakkundig voorlichten van consumenten op het gebied van beeld en geluid. Maar er is sinds mijn laatste bezoek nog meer veranderd en dat is de terugkeer op de winkelvloer van Silvia zelf. Haar man Johan is al 35 jaar samen met het team het gezicht van Overgaauw HiFi. En hoewel ik tijdens mijn vorige bezoek haar naam en van haar zus verschillende keren heb horen vallen, was ze op dat moment nog niet dagelijks in de winkel te vinden. Maar inmiddels wel en hoe!
Na de auto geparkeerd te hebben in mijn favoriete Leidse parkeergarage aan de Garenmarkt op een steenworp van Overgaauw Hifi, sta ik weer net als tijdens mijn voorlaatste bezoek in 2021 voor de karakteristieke Art-Nouveau winkelpui. Veel lijkt in eerste instantie niet veranderd, hoewel een rode lichtkrant aangeeft dat er deze avond een demo met de prachtige Marantz high-end 10-serie zal worden gehouden. Zodra ik de winkel betreed gonst het meteen van de bedrijvigheid. Binnendienstmedewerker Dennis zit achter de balie met een klant aan de telefoon, terwijl ook Johan met zijn mobiele telefoon tegen het oor rondloopt en de rest van het team dozen pakt voor de buitendienst. Dennis is trouwens al meer dan 20 jaar een vast gezicht binnen de groep en verzorgt daarnaast al jaren de informatieve en goed bezochte workshops. Lang hoef ik vervolgens niet te wachten want het volgende moment komt er een dame met uitgestoken hand op mij af. Door mijn rolkoffer met fotografie uitrusting herkent ze mij als haar bezoek en zoals ik had verwacht blijkt het om de eigenaresse te gaan. Terwijl ik haar nieuwsgierig opneem, merk ik meteen een enorme bevlogenheid aangaande zowel het hifi vak als de winkel op. Terwijl mij wordt gevraagd wat ik zou willen drinken gaat ze dan ook meteen voortvarend van start.
Silvia Overgaauw
“Fijn dat je er bent Werner en laten we na jouw kop thee eerst even een rondje winkel doen. Je bent hier al vaker geweest, maar zoals je weet is een onderneming altijd in beweging.” Terwijl we de verschillende etages doorlopen gaat Silvia mij voor en terwijl we praten komen we bij een aantal wat grotere maar wel hele fraaie luidsprekers in de winkel. “Er wordt door serieuze speakermerken steeds meer aan het design gedacht. Dus terwijl luidsprekers tegenwoordig zelfs van mannen wel kleiner mogen, zegt de vrouwelijke wederhelft sneller dat het juist oké is. Geweldig toch, dat geeft juist meer ruimte om te kiezen wat bij je past. Meer dan ooit wordt er door fabrikanten namelijk rekening gehouden met de vorm, materiaalkeuze en kleurstelling.” Silvia’s betoog wordt voor even opgeschort door jongste dochter Fleur die zich voorstelt en het leuk blijkt te vinden om af en toe in de winkel te helpen. Niet veel later melden ook Teun van Esoteric en Masimo’s (o.a. Denon, Marantz, Bowers & Wilkins, etc.) salesmanager Benelux Max zich. Waarbij laatstgenoemde in het linkerdeel van de winkel de nieuwe Marantz Horizon (draadloze luidspreker) display op begint te bouwen. Terwijl Max de ene na de andere Horizon (er zijn twee modellen in drie kleuren) uit hun verpakking haalt en op speciaal daarvoor vervaardigde Marantz sokkels plaatst, gaat de goedkeurend knikkende Silvia verder met ons gesprek: “Ik vind dit soort nieuwe producten en ontwikkelingen altijd ontzettend leuk.

Piet Overgaauw aan het repareren
Met name omdat we ons als audiobranche in moeten blijven spannen om aan de veranderende behoefte van het publiek te voldoen. De Horizon is een mooi voorbeeld van zo’n actuele aanvulling op het maatwerk. Werkzaamheden die we al sinds jaar en dag aangaande het samenstellen van mooie hifi-installaties en speakers in allerlei kleuren, kwaliteiten en maatvoeringen uitvoeren. Zo hebben we onlangs ook de nieuwe DALI Epikore serie na een interessant en leerzaam fabrieksbezoek met liefde toegevoegd. Dus ook voor degenen die een hifi-installatie willen samenstellen in het midden tot high-end segment, zal zich hier kunnen laven aan veel keuzevrijheid. En door onze lange traditie en ook omdat velen al meer dan 20 jaar bij ons werken, hebben wij enorm veel expertise op dit gebied en is er ook vanuit een bestaande situatie heel veel mogelijk. Onze High End ruimte is trouwens niet meteen zichtbaar. Hiervoor wordt u meegenomen naar een aparte maar bijzonder ruim en licht opgezette ruimte. Maar ook voor de meer moderne stromingen zoals head-fi, draadloze speakers en alles-in-een systemen staan we volledig open. Dus van de Horizon naar de Model 10 van Marantz en alles ertussenin en meer. Er valt bij ons dus echt wat te kiezen.”

pa en ma voor de winkel Hoge Woerd
Van meer naar minder en weer meer zichtbaar zijn
Naar wat ik heb vernomen ben je een hele poos (veel) minder zichtbaar in de winkel geweest, terwijl je er nu weer dagelijks bent te vinden. Kun je daar wat meer over vertellen? “Het vak om een hifi winkel te runnen is mij met de paplepel ingegoten. We woonden zoals zoveel gezinnen in die periode (midden jaren zeventig) boven de winkel en zelfs als vierjarige was ik al op mijn eigen wijze bezig met bepaalde winkelactiviteiten. Het magazijn was ook boven dus er was qua winkelcontact eigenlijk geen ontkomen aan. Mede door mijn interesse en het feit dat mijn vader mij al vroeg bij alles betrok, was ik voorbestemd om de winkel uiteindelijk voort te zetten. Zo ging dat. Daardoor was ik al op mijn 15e voor het eerst echt op de winkelvloer te vinden, hele vakanties en ieder vrij moment.

Johan en Silvia op de zaak
Johan, mijn man, was toen al in al zijn vrije tijd bij ons op de Breestraat te vinden. Hij heeft een elektronica achtergrond en om bij mij te zijn hielp hij ieder vrij moment. We zijn er samen ingerold. Toen medio 2000 ons eerste kind werd geboren en er later nog twee zouden volgen, begaf ik mij bewust meer op de achtergrond. Zwager Fokke die er in de tussentijd ook inrolde vulde dat hiaat op samen met mijn man Johan. Maar inmiddels zijn de kinderen groot en op één na allemaal het huis uit. Dus toen Fokke vanwege persoonlijke redenen dit jaar terug wilde treden, liep dat geheel toevallig simultaan met mijn behoefte om weer naar de winkel terug te keren. Een lang gekoesterde behoefte ging in vervulling, want ik vind bijna niets leuker dan met z’n allen met onze winkel bezig te zijn. Ik zie ons hechte team dan ook niet als zomaar personeel van een hifi winkel, maar meer dat wij Overgaauw ook daadwerkelijk zijn.

Johan, Silvia en Fokke in de begin jaren
Het gedachtengoed wat mijn ouders hebben gestart en voor ogen hadden, is ook anno 2024 nog steeds springlevend en actueel. Daar ben ik niet alleen enorm trots op, maar als team werken wij daar ook dagelijks keihard voor. Toch is het vooral mijn man Johan die al 35 jaar lang de winkeldeur dagelijkse opent en weer sluit die de meeste credits verdient. Daar heb ik veel respect en dankbaarheid voor en we monitoren en motiveren elkaar nog steeds iedere dag.”
Veranderende wensen en behoeften
“Vandaag de dag zijn het aanbod en de behoeftes van de consument veel individueler geworden. Naast analoog of digitaal, heb je nu ook veel meer de keuze op welke wijze je van deze digitale software wilt genieten. Ook is de vraag of je dat mobiel of thuis wilt doen en zelfs dan zijn er nog legio mogelijkheden zoals bekabeld of draadloos die wij onze klanten moeten voorleggen. Best veel mensen weten trouwens goed wat voor richting ze voor een nieuw product op willen gaan. Maar het komt nog vaker voor dat geïnteresseerden eigenlijk geen flauw idee hebben hoe ze hun wens(en) in moeten vullen. Dus komen ze bij ons met hun vraag, waarna wij dat als team zo goed mogelijk in proberen te vullen. Of je nu vooral technisch ingelicht wilt worden of de verschillen vooral geluidstechnisch wilt beleven, iedereen is welkom.”
Maximaal laagdrempelig
Als relatieve buitenstaander vind ik jullie winkel eigenlijk best lastig te duiden. Op zich is er een bijzonder ruim aanbod in de serieuze instapklasse en is er eveneens veel aanbod in de middenklasse. Maar bijzonder wordt het pas echt doordat er ook nog een ruim en gedegen high-end aanbod in de verdieping daarboven aanwezig is. Nu zijn er in Nederland nog meer winkels die deze brede assortimentsopbouw hebben, maar het zijn er ook niet heel veel. Waarom hebben jullie deze keuze gemaakt en waarin onderscheid Overgaauw zich van collega’s? Silvia: “Het begint er denk ik al mee dat we al van origine een laagdrempelige winkel willen zijn. Wie een mooie installatie zoekt kan bij ons starten en verder doorbouwen tot ‘The Sky is The Limit’.
Toch is het de klant die bepaalt wat hij zoekt en hoe de weergave dient te zijn. Daarbij kun je verder bij ons doorbouwen onder één dak, waarbij we de geschiedenis van deze klant meenemen. Bij ons loop je zowel plaatselijk, regionaal als ook landelijk binnen als je op zoek bent naar mooie nieuwe kwaliteitsaudioproducten en daarvoor een bepaalde informatie- en servicebehoefte hebt ongeacht het prijssegment. Ondanks onze drie verdiepingen zijn we qua oppervlak geen gigantisch grote winkel. Maar doordat we alles goed hebben gegroepeerd hebben zeker bij wat ik noem onze ‘snoepjeskelder’ – de ietwat verzonken ruimte waar je in terechtkomt als je bij binnenkomst meteen rechtdoor loopt – alles mooi duidelijk en overzichtelijk per merk gegroepeerd. Hierdoor staan er meteen al heel veel (instap- en middenklasse) spullen demonstratie klaar op een overzichtelijk oppervlak. Wat we ook heel belangrijk vinden is goede voorlichting. Dat dit goed werkt bewijst ons zestigjarige bestaan inmiddels en daar zijn we als team enorm trots op. Wat mensen denk ik verder aan ons waarderen is dat we altijd in oplossingen denken en dat service voor onze klanten nog steeds heel serieus wordt genomen.”
De klanten van morgen
Silvia: “Natuurlijk zijn wij hier ook mee bezig, maar het is een proces wat je niet ineens kunt beheersen. De klant van morgen is ook de klant die vandaag bij ons koopt en daar vragen over heeft of juist beter zoekt. Verder bepalen wij zelf onze actiepunten en doelstellingen en kijken altijd nieuwsgierig naar zowel onze hifiproducten en ontwikkelingen, als ook naar onze klanten. Het brede aanbod in hifi zorgt er daarbij voor dat mensen gemakkelijker met de actuele mogelijkheden en techniek kennis kunnen komen maken. Wij maken geen onderscheid in onze klanten en heb je een wens, dan helpen we je en mag je ook je voorkeur aangeven. Velen willen graag door Dennis of Johan worden geholpen, wat komt doordat zij hier het langste werken en daar de basis van hun installatie is gelegd. Maar ook de minder lang in dienst zijnde buitendienstmedewerkers Jean Paul en Rune hebben een eigen stijl en benadering en hebben dan weer het voordeel dat zij degenen zijn die bij de klant thuiskomen en ze daardoor ter plekke op maat kunnen helpen. Maar een heel belangrijk aspect is dat wij proberen je met zoveel rust te helpen, zodat je het bezoek als puur plezier beleeft.
Want muziek luisteren op een mooi en goed systeem kan echt heel veel plezier en voldoening geven. Maar wie kan ik van ons team nu beter aan het woord laten dan één van onze twee jonge collega’s en in dit geval buitendienst/verkoopmedewerker Rune. Laten we het hem gewoon eens vragen. Ik weet dat hij toen straks samen met Jean Paul beneden bezig was om een aantal nieuwe TV’s uit te pakken en te installeren en ik verwacht dat hij zo vast wel zal langskomen”. Niet veel later zien we eerst een grote TV doos de trap opkomen. We bevinden ons voor het interview op de eerste verdieping en de grote doos blijkt gelukkig leeg te zijn. Achter deze immense verpakking verschijnt inderdaad de jonge in een tussenjaar verkerende student Rune.
Rune
Silvia heeft goed ingeschat dat hij het leuk vindt om over zijn nog prille tijd bij Overgaauw te vertellen. “Ook vóór mijn tijd bij Overgaauw was ik al muziekliefhebber en wat je noemt audiofiel. Want in tegenstelling tot veel van mijn leeftijdsgenoten, vind ik het zelf belangrijk dat mijn muziek goed klinkt. Hoe ik met audio in contact ben gekomen? Het vuurtje is zeker aangewakkerd door mijn ouders. Niet dat ze bewust daarop aanstuurden, als meer dat ik merkte hoeveel plezier het ze bracht. Niet toevallig zijn ze ook al heel lang klant bij Overgaauw en spreken ze altijd vol lof over de winkel. Dus altijd als er een A/V-aankoop plaats zou gaan vinden, was Overgaauw de aangewezen partij. Toen ik zelf iets in deze richting aan wilde gaan schaffen, dacht ik door de goede ervaringen van mijn ouders dan ook meteen aan deze winkel. En waarom zou ik ook als mijn ouders al die jaren zulke goede ervaringen hadden met dit bedrijf? Eenmaal binnen raakte ik al snel in gesprek met Dennis, want ik volgde zijn workshops op donderdagavond en daarna met Johan, Silvia en Jean Paul. Bij parttimer Owen had ik mijn installatie gekocht, dus daar was ook gelijk een klik. Owen is de zoon van Dennis, dus is ook opgegroeid met muziek en hifi. De enorme lol en bevlogenheid van het team spraken mij meteen enorm aan en ik merkte dat we qua mentaliteit veel van dezelfde dingen deelden. Dus toen Silvia vroeg of ik hun team zou willen versterken, vond ik dat een enorme eer. Maar dan jouw hamvraag hoe je mijn generatie enthousiast zou kunnen maken? Dat lijkt een gemakkelijke vraag omdat ik zelf hun leeftijdsgenoot ben. Maar ik ben altijd al bewust geweest van mijn kwaliteitsbesef, hoewel ik zeker ook wel een aantal vrienden heb die muziek ook goed kunnen waarderen. Alleen als het gaat om een hoger kwaliteitsniveau, dan lijkt het veel jongeren niet zo te boeien. Hoe je dat kunt tackelen weet ik niet, hoewel ik denk dat het ook een kwestie is van een mindset. Als een betere kwaliteit weer de norm zou kunnen worden en ze er daadwerkelijk kennis mee kunnen maken, dan is het heel goed mogelijk dat er nog veel meer jonge mensen opnieuw in kwaliteitshifi geïnteresseerd kunnen raken.” Dat is Overgaauw in ieder geval bij mij goed gelukt.”
Conclusie
Hee, nu al de conclusie van dit jubileumverhaal zonder de monumentale high-end luisterruimte in het zeer karakteristiek in 1907 door de architecten H.J. Jesse en W. Fontein ontworpen te belichten? Hoewel tijdens mijn bezoek een demo van de nieuwe Marantz Model 10-serie werd voorbereid en ik graag wil vermelden dat in deze grote ruimte door slim gebruik van akoestische schotten, wel drie aparte opstellingen vol met hoogwaardige high-end componenten en luidsprekers kunnen worden gecreëerd. Heeft het verhaal dit keer een andere insteek en lading. Ik heb namelijk meer de winkelidentiteit en waar Overgaauw voor staat willen belichten. Winkeldrijfveren die al zestig jaar deze detaillist zowel een unieke positie in Leiden als heel Nederland geven en waar het voor de nuchtere Nederlander die graag zo goed mogelijk op no-nonsense wijze wil worden voorgelicht, krijgt wat hij of zij graag wil. U komt namelijk met een informatievraag voor een nieuw product of misschien wel een hele set en de kans is groot dat u na enige tijd tevreden de winkel weer verlaat. Niet met lege handen, maar met het trotse gevoel dat de mooie door u bestelde producten binnen afzienbare tijd in volle glorie bij u thuis worden bezorgd. Een systeem of losse producten die na installatie door Jean Paul en Rune, de sterren van de hemel speelt. Wie ook vanaf hun wolk tevreden naar beneden kijken zijn Overgaauw oprichters Piet en Hannie Overgaauw. Wat kunnen ze tevreden zijn dat hun in 1964 opgerichte winkel ook anno 2024 nog steeds de oorspronkelijke denkbeelden en doelstellingen heeft kunnen behouden. Mede daardoor en natuurlijk het enthousiaste winkelteam kan dan ook de toekomst met vertrouwen tegemoet worden gezien.
Overgaauw
tel: 071-5126862, e-mail: verkoop@overgaauw.com
www.overgaauw.com
Reacties (0)