
Nostalgie doet het altijd goed in de hifi-wereld. Er is veel liefde voor oude designs die weer worden bovengehaald, zoals de Super Denton die we hier bekijken. Maar onder het vintage-uiterlijk schuilt nieuwe techniek…
De geschiedenis van Wharfedale gaat heel ver terug, om precies te zijn naar 1932. Ook met deze nieuwe Wharfedale Super Denton luidspreker gaan we terug in de tijd. Weliswaar niet naar de beginjaren, maar naar 1971. Toen introduceerde Wharfedale namelijk de Denton 3 speaker. De fabrikant legde een claim neer dat ze erin geslaagd was een driewegsysteem in een bijzonder compacte kast te bouwen. De weergavekwaliteit zou vele grotere systemen naar de kroon steken. Met de introductie van de nieuwe Super Denton hebben de ingenieurs eenzelfde doel voor ogen. Hoewel het uiterlijk gebaseerd is op het oorspronkelijke model is deze Super Denton uit de Heritage-serie technisch volledig up to date.
Na het openen van de forse omdoos, de speakers zitten met twee stuks verpakt, kom ik eerst een fraaie brochure tegen. Hierin staat, naast een stukje geschiedenis, duidelijk beschreven hoe u de Super Denton het best kunt plaatsen en hoe aan te sluiten. Verder de technische specificaties en fraaie foto’s van de opbouw van de verschillende drivers. Ook is er voorzien in een paartje witte handschoenen en rubber dopjes om de speakers netjes te kunnen plaatsen op een (bijpassende) stand of meubel. Eenmaal ontdaan van de beschermende hoezen staat er een fraai ogende luidspreker voor mijn neus met inderdaad een onvervalste retrouitstraling. Dit komt door de bijna vierkante kast, maar vooral door de voor de (afneembare) fronten gebruikte grove stof. Meer seventies-vibes dan dit ga je niet snel krijgen… Overigens staat vermeld in de brochure dat de beste prestaties geleverd worden met de fronten geplaatst. Mooi is dat de fronten min of meer verzonken zitten in de kast en niet uitsteken omdat de baffle wat dieper in de kast is geplaatst. Naast de bij mij geleverd zwarte uitvoering is de Super Denton ook leverbaar in walnoot en mahoniefineer. De afwerking is bijzonder goed, zeker wanneer je bedenkt dat de speakers voor circa 1.200 euro per paar over de toonbank gaan. Zoals gezegd is deze Super Denton een volledig driewegsysteem met twee kleine reflexpoortjes aan de achterzijde ter ondersteuning van de laagweergave. De drivers zijn een 25 mm Soft Dome tweeter, 50 mm Soft Dome middentoner en 165 mm geweven Kevlar woofer. Het rendement is 87 dB wat niet heel hoog is, maar in combinatie met een impedantie die niet onder 3,4 ohm zakt is de speaker redelijk gemakkelijk aan te sturen. Het frequentiebereik loopt van 52 Hz tot 20 kHz. De units zijn gespiegeld en de handleiding geeft aan de speakers met de tweeters aan de binnenzijde op te stellen.
Set-up
Overkill is in dit geval een understatement, maar toch besluit ik de Super Denton’s te integreren in mijn referentieset. Met een set Atlas Cables Mavros Transpose Grun-luidsprekerkabels verbind ik de speakers met mijn Devialet 220 Expert Pro-versterker. Aangezien de distributeur alleen de speakers geleverd heeft plaats ik ze op mijn eigen Sound Organisation stands van zestig centimeter hoog. Visueel niet aantrekkelijk, de dedicated stands van de fabrikant zorgen voor een fraaier geheel, maar prima bruikbaar. Ik plaats de speakers vrij van zij- en achterwanden ongeveer twee meter uit elkaar. Na wat experimenteren draai ik de Super Denton’s meer in dan ik gewend ben van mijn Audiovector R3 Arreté luidsprekers. Dit komt overeen met de richtlijnen uit de meegeleverde handleiding. De sweet spot is hierdoor wel iets minder breed, wat in mijn situatie alleen maar merkbaar is wanneer beeld en geluid gecombineerd worden. De personen op buitenste zitplekken van onze brede bank hebben een wat minder gestoken stereobeeld. De gebruikte bronnen zijn een Bluesound Icon-streamer en Rega P3-draaitafel met Exact-element. Om optimaal te kunnen streamen wordt een Bonn N8 Silent Angel-netwerkswitch met bijbehorende Forrester voeding ingezet. Alle bekabeling is van Atlas Cables uit Schotland. De apparatuur staat opgesteld in een Quadraspire-audiorack.
Fraaie klanken
Nieuw uit de doos is niet ideaal om een speaker te beoordelen, dus eerst maar een ruime week inspelen met internetradio, televisie, films en series. Gedurende deze periode neemt de weergavekwaliteit toe maar na een dag of tien hoor ik geen verandering meer en kan ik er lekker voor gaan zitten. ‘Soldier Of Love’ is de eerste track die ik beluister met de Bluesound Icon als bron. Het eerste wat opvalt is het mooie diepe stereobeeld wat opgebouwd wordt achter de speakers. Sommige luidsprekers beginnen een beeld op te bouwen voor of vanaf de baffle maar deze Wharfdale Super Denton begint wat verder naar achter. De stem van Sade klinkt bijzonder aangenaam en realistisch. Zowel de tweede stem als ook de achtergrondstemmen zijn goed van elkaar te onderscheiden. Het is duidelijk dat de speaker het middengebied een warm hart toedraagt. De laagweergave is verrassend stevig maar niet overdreven of zompig. De tweeter is niet supersnel maar biedt voldoende detailweergave waardoor kleine tikjes op het bekken toch hoorbaar zijn. De snaredrum klinkt lekker droog en spot on. De speaker weet de mysterieuze sfeer van het lied goed te vangen en klinkt mooi in balans. ‘Birds Of A Feather’ van Billie Eilish is een uitdagend nummer met (te) veel laag en allerhande, ietwat verstopte, elektronische geluiden. Ondanks dat het laag wat drukkend wordt, maar zeker niet ongecontroleerd, blijven de kleine geluidjes hoorbaar. Wederom positief is het mooie middengebied wat ervoor zorgt dat de stem van Billie goed, en met veel realisme weergegeven wordt. Ze staat los van de verschillende instrumenten met veel lucht eromheen in de ruimte maar ruim daarachter de achtergrondzangeressen. Met de mooie stemweergave in het achterhoofd ga ik op zoek naar meer zangers en zangeressen met een uitgesproken klanksignatuur. ‘Shape Of My Heart’ van het album Live In Berlin wordt prachtig gezongen door Sting. Niet alleen zijn stem is onmiskenbaar en heel karaktervol maar de Super Denton’s zijn eveneens in staat te laten horen wanneer Sting dichter bij de microfoon staat of wat meer afstand neemt. Je hoort hem meer slissen vlak bij de microfoon, wat de weergave realistisch maakt, dan de momenten waarop hij meer afstand neemt. Zoals gezegd is het niet de tweeter die de aandacht opeist maar deze is, in combinatie met de middentoner, voldoende transparant om de fijntjes in de mix verstopte mondharmonica te laten horen. De blazers en strijkers ontberen elke vorm van scherpte maar klinken zeker niet saai of sloom. Het geheel is mooi in balans met veel nuance in de klank van de verschillende instrumenten. Grote plus is de bijzondere goede ruimtelijke weergave. Het stereobeeld is diep en reikt in de breedte buiten de speakers. Het is vooral de luchtigheid binnen het beeld wat zorgt dat alle instrumenten, zangers en zangeressen los van elkaar te horen zijn en een eigen plekje in het geheel hebben.
Geen enkele moeite
Natuurlijk mag Adele niet ontbreken in het rijtje met uitgesproken stemmen. Hoewel ik haar stem op de eerste twee albums, wat jeugdiger en warmer, prefereer is ‘When We Were Young’ van het derde album 25 er wel eentje die weet te raken. Het overbrengen van de emotionele boodschap vormt geen probleem voor de Wharfedale Super Denton. Het ietwat rauwe randje op haar stem is goed hoorbaar maar wordt nooit onaangenaam of hard. De stevige en diep doorlopende baslijn wordt goed neergezet en zorgt dat de weemoedige sfeer extra versterkt wordt. Kleine details, zoals een beatring op de achtergrond, maken het geheel af. Het stereobeeld is groot en open, met de ogen gesloten zou je gemakkelijk kunnen denken dat er een grotere speaker staat te spelen dan de relatief bescheiden Super Denton.
Tech specs
Wat: 3-wegs boekenplankspeaker
Frequentiebereik: 52-20.000 Hz (-3 dB)
Opbouw: 6,5 inch Black Woven Kevlar Cone, 2 inch soft dome midrange-woofer, 1 inch soft dome-tweeter
Cross-over: 940 Hz, 4,6 kHz
Gevoeligheid: 87 dB
Impedantie: 6 Ohm (minimum 3,4 Ohm)
Afmetingen: 36 x 39 x 47,5 cm
Gewicht: 9,2 kg
Natuurlijk mag Bruce Springsteen niet ontbreken in de playlist. Normaal gesproken luister ik graag naar een latere live uitvoering van ‘Racing In The Street’ maar deze keer kies ik voor de oorspronkelijke versie uit 1978 van het album Darkness on the Edge of Town. De Wharfedale Super Denton’s hebben er geen enkele moeite mee om te laten horen hoe jong Bruce hier nog is. Zijn stem klinkt wezenlijk anders dan op zijn (veel) latere albums. Op de één of andere ongrijpbare manier weet deze song mij altijd te raken en ook nu is dit weer het geval. De oude opname is bijzonder dynamisch en dit vormt geen probleem voor de Wharfedale’s. Ze gaan moeiteloos mee in de soms plotselinge sprongen. Dit wordt extra duidelijk bij het bekijken van de Netflix serie ‘Adolescence’. Er is een scene waarin de dertienjarige hoofdrolspeler uit het niets volledig door het lint gaat in een gesprek met een psychiater. Dit is zo onverwacht dat het een flinke schrikreactie teweegbrengt. De ambiance, het speelt zich af in een relatief kleine schaars gemeubileerde ruimte, is hoorbaar en voelbaar. De metalen stoel die op een bepaald moment door de ruimte gesmeten wordt klinkt erg realistisch. De serie bevat geen tot nauwelijks actiescènes maar leunt volledig op dialoog en sfeer. De Super Denton is hiervoor de uitgelezen luidspreker met zijn uitstekende weergave van het middengebied. Subtiliteit en ruimtelijkheid komen van pas in een scene die gedragen wordt door een kinderkoor wat ‘Fragile’ van Sting zingt. De verschillende stemmen klinken ijl en bijna engelachtig, het geheel is open en bijzonder ruimtelijk.
Conclusie
Hoewel deze Wharfedale Super Denton’s slechts een fractie kosten van de normaal door mij gebruikte Audiovector R3 Arrete luidsprekers, heb ik gedurende de recensieperiode geen moment de noodzaak gevoeld ze snel in te willen pakken. De weergave is aangenaam en afgewogen, ook bij langer luisteren trad nooit irritatie op. Naast de zeer goede ruimtelijke weergavekwaliteit is het sterkste punt van deze Wharfedale Super Denton de uitstekende stemweergave. Laat het retro-uiterlijk je niet misleiden, deze speaker combineert moderne technologie met seventies-vibes. Dit resulteert in een stressvrije weergave met een gecontroleerde bas die kwalitatief van deze tijd is. Het is een verademing te kunnen constateren dat een fabrikant het aandurft duidelijke accenten aan te brengen in de klankmatige signatuur en niet voor dertien in een dozijn gaat. Zoek je een mooie allround luidspreker met eigen karakter, zowel klankmatig als visueel, neem dan deze Super Denton zeker mee in je overwegingen!

Beoordeling
Wharfedale Super Denton
- Prachtige stemweergave Keurige afwerking Retro-uiterlijk
- Dedicated stands (bijna) noodzakelijk
Beoordeling Wharfedale Super Denton
Hoewel deze Wharfedale Super Denton’s slechts een fractie kosten van de normaal door mij gebruikte Audiovector R3 Arrete luidsprekers, heb ik gedurende de recensieperiode geen moment de noodzaak gevoeld ze snel in te willen pakken. De weergave is aangenaam en afgewogen, ook bij langer luisteren trad nooit irritatie op. Naast de zeer goede ruimtelijke weergavekwaliteit is het sterkste punt van deze Wharfedale Super Denton de uitstekende stemweergave. Laat het retro-uiterlijk je niet misleiden, deze speaker combineert moderne technologie met seventies-vibes. Dit resulteert in een stressvrije weergave met een gecontroleerde bas die kwalitatief van deze tijd is. Het is een verademing te kunnen constateren dat een fabrikant het aandurft duidelijke accenten aan te brengen in de klankmatige signatuur en niet voor dertien in een dozijn gaat. Zoek je een mooie allround luidspreker met eigen karakter, zowel klankmatig als visueel, neem dan deze Super Denton zeker mee in je overwegingen!
Reacties (0)