Review: Unison Research Simply 845 – ‘Un ottimo acquisto’

04 juni 2024 + 10 minuten 0 Reacties
Unison Research Simply 845
FWD award

Met de start van het nieuwe jaar, dat al even op gang is, is het zinvol om een nieuwe focus te zoeken. Ga je oefenen in het nietsdoen of wellicht dierenrechten studeren? In ieder geval interessant om het thema single ended triode weer van stal te halen. Een lekker controversieel onderwerp voor de online-schrijvers die moeite hebben om hun interne en schreeuwende aap stil te krijgen. De nieuwe Unison Research Simply 845 staat derhalve in de luisterruimte en vormt in deze tijd van koude, regen en storm letterlijk een (hart)verwarmend en lichtgevend baken van positiviteit.

Wie over buizen begint raakt een gevoelige snaar. De discussie over hoe buizen ‘klinken’ en wat al die versterkers doen is oeverloos. Het is moeilijk om iets te leren van fora of ander online-geschrijf. De meningen staan haaks op elkaar. Dat is best begrijpelijk. Je luistert niet alleen naar een versterker. Er is een bron, er zijn kabels, er zijn invloeden van de akoestiek, het elektriciteitsnet en er is een interactie met de luidsprekers. Dan is er ook nog de ervaring van de luisteraar. Dezelfde versterker kan dus in een andere omgeving een ander geluid produceren, of de beschrijving daarvan wordt heftig gekleurd door de perceptie van de waarnemer. Als iemand het geluid van een versterker beschrijft is dat dus het resultaat van de hele hierboven beschreven ‘shebang’. In zo’n set zou je natuurlijk alleen versterkers uit kunnen gaan wisselen. Vanwege de verschillen in interactie die je dan veroorzaakt, krijg je ook geen zuivere beschrijving van wat zo’n versterker nou precies doet. Ondergetekende herkent niet altijd wat er online wordt geschreven over versterkers, phono cartridges, platenspelers en luidsprekers. Enige lichte variatie is uiteraard mogelijk, maar dat de opinies over een hifi-component soms loodrecht tegenover elkaar staan is opmerkelijk. Neem al dat geschrijf dus met een korrel zout. Het kan echt verwarrend werken. Zoek geen bevestiging bij anderen. Ga zelf luisteren en bepaal of jij tevreden bent met wat je hoort. Ook sommige folders, advertenties en andere marketing dienen met een slag om de arm genomen te worden. Vanzelfsprekend zijn er altijd weer uitzonderingen. Er zijn in ons land best winkels en importeurs met zeer veel ervaring die kunnen helpen om een goede set samen te stellen.

Hoe krijg je nou als consument toch enige houvast? Er is, met de nodige voorzichtigheid, best iets gemeenschappelijks te zeggen over onder andere versterkers. Single ended buizenversterkers leveren een wat lager vermogen. De midrange is vaak erg fraai, er is vaak een rijkdom aan klank en een erg ruimtelijke weergave. Aan de frequentie-uiteinden zijn buizenversterkers iets minder sterk. Zelfs met betrekking tot deze genoemde eigenschappen zijn er uitzonderingen, dus neem ze niet te absoluut. Wat simpelweg niet waar is, is dat buizenversterkers per definitie kleuren, warm klinken, minder dynamisch zijn, minder detaillering kennen en een zogenaamd eufonisch karakter hebben. Over het laatste zijn uitgebreide onderzoeken bekend. Er zal best een buizenversterker te vinden zijn die warm, dynamiekloos en met minder detail klinkt. Om dat te duiden is het heel belangrijk om je te realiseren dat in de praktijk de geluidsbepalende factoren gedeeltelijk zitten in het basisprincipe, het verdere ontwerp, maar vooral in de implementatie. Bij de implementatie kijk je naar alle delen waaruit een buizenversterker is samengesteld. Buizen, trafo’s, condensatoren, weerstanden enzovoorts. Het is de kwaliteit van en de wisselwerking tussen al die onderdelen die geluidsbepalend zijn. Een goed ontwerp, uitgevoerd met middelmatige onderdelen zal geen goede versterker opleveren. Vergeet ook niet dat veel fabrikanten hun (buizen)versterker bewust een klankkarakter meegeven. Dat heet voicing en de vraag is hoe blij je daarvan wordt. Je wilt uiteindelijk geen versterker horen, maar alleen de muziek. Als je de condensatoren in een Audio Research vervangt door reguliere exemplaren, dan is het specifieke geluidsbeeld volledig weg. De les is dat het heel lastig is om het geluidsbeeld van een versterker in een hokje te stoppen, alleen omdat er een 211, 845 of 300B op staat. Wie solid state versterkers met buizenversterkers gaat vergelijken moet ook oppassen. De eenvoudige lijstjes met de standaardverschillen tussen tube en solid state zijn steeds minder waar. Het zijn werelden die dicht naar elkaar toe gegroeid zijn. Laatst luisterde ondergetekende naar een Sony TA-N88. Je zou dat geluidsmatig een ‘buizenversterker’ kunnen noemen van een zeer hoog niveau. Een tip is om eens te stoppen met het eeuwige vergelijken. Ga eens uit van hoe akoestisch livegeluid klinkt. Stel dan een set samen die daarbij in de buurt komt. Het maakt dan niets uit of je versterker klasse D is of petroleum gestookt.

Unison Research Simply 845

Italië is het land van design en het toepassen van luxe materialen. Om het bewijs te leveren dat uw recensent ook iets menselijks heeft, wordt de volgende gedachte gedeeld: Je hebt op de MASTERS EXPO een interieurontwerper aan de haak geslagen, teneinde je appartement of rustiek gelegen stolpboerderij om te toveren tot een flashing experience. Is het je wel eens opgevallen dat er in de woningen, die belicht worden in chique interieurbladen, geen hifi-apparatuur te vinden is? Ook vrijwel geen boeken, kinderspeelgoed of iets dat de suggestie wekt dat daar echt wordt geleefd. Wonen daar dan vooral cultureel ongeletterden? Wel, in een zorgvuldig uitgebalanceerd interieur doen dikke kabels en stapels zwarte dozen afbreuk aan het absolute zen-gevoel dat ontstaat middels je gietvloer en je glazen wijngalerie. Firma’s als Braun, B&O en Brionvega waren wellicht voorlopers op het gebied van design en hebben de apparatuur salonfähig gemaakt. De Italianen zijn daar met name erg goed in. Unison Research bouwt zeker producten die in zo’n fraai interieur niet zullen misstaan. De Simply 845 met fraai houtwerk en de hel gloeiende 845-buizen kan gezien worden als een objet d’art en kan een vervanger zijn voor de Pipistrello van Martinelli Luce. Iemand in de kennissenkring dacht overigens dat de Simply een bijzetverwarming was. Over het rooster dat zowel de buizen als de gebruiker beschermt kunnen de meningen uiteenlopen. Het is een wettelijk verplicht item. Bij de Simply 845 lijkt het op iets waar je een parkiet in opsluit. Wie een hoger risiconiveau wil accepteren, kan het ding gewoon weglaten. Saillant detail is dat de knop die dient voor de omschakeling van bronnen, alleen zonder dat rooster bereikt kan worden. Toch een kleine hint van de fabrikant om het rooster als afdruiprek in te zetten? Uw auteur vindt de versterker het mooiste zonder die bescherming en moet toegeven dat apparatuur met een fraai design een leefbaar accent kan geven aan het interieur.

Eigenschappen

Met de Unison Research Simply 845 als welkome aanvulling in het interieur betekent het geïntegreerde karakter daarvan het overbodig zijn van interlinks tussen een voor- en eindversterker. Weer een bron van kosten, vervorming en kleuring minder. De Simply valt net onder enkele topmodellen zoals de Performance, de Reference en de Absolute 845. De laatste bestaat uit twee aan elkaar gekoppelde monoblokken. De nieuwste versie van de Simply 845 neemt minder plaats in dan de voorgangers. Door een slimme plaatsing van de in- en uitgangen is het chassis kleiner. De 845-buis is ontworpen als zendbuis en is een direct verhitte triode. RCA kwam met deze buis in 1931 voor het gebruik in de RCA AM-zenders. Een voorbeeld is de 5-D-5 kW zender, waar vier 845’s gebruikt werden als drivers voor een tweetal 891R-zendbuizen. De laatste zijn grote watergekoelde buizen. Het maakt niet uit in welke buisvoet de meegeleverde 845’s in de versterker staan. Er is namelijk een autobias-regeling. Elk kanaal van de Simply 845 levert 23 watt in klasse A. De vier drivers zijn ECC82’s. Bij elkaar een relatief laag energieverbruik en sympathiek in de richting van een overvol stroomnet.

Opbouw

Uit het magazijn van de luisterruimte werden twee vloerstaanders aangesleept met een iets hoger rendement. Dat is handig in combinatie met versterkers die een wat lager vermogen kunnen ontwikkelen. Ook nam het busje een cd-speler mee en een draaitafel. Allemaal audio-apparatuur met een zo neutraal mogelijk geluidsbeeld. Zoals gebruikelijk werden passende kabels geselecteerd en werd de set met behulp van meetsignalen getuned. Een volgende rit met het busje, naar een van de andere magazijnen, leverde een stapeltje grammofoonplaten en cd’s op. De apparatuur wordt dan vervolgens aangestoken en speelt een cd’tje af. Audiocomponenten moeten altijd op bedrijfstemperatuur komen. Er wordt dan nog niet intensief geluisterd. De muziek die zo’n set afspeelt functioneert dan als achtergrondbehang, terwijl op hetzelfde moment de stofzuiger door de luisterruimte raast en er andere activiteiten plaatsvinden. In eerste instantie klonk de Simply 845 erg ‘tubey’ en overdreven warm, maar er was al een veelbelovende potentie te horen. De status van de versterker was onbekend. Wellicht had deze nog maar heel weinig uren gemaakt. In de tussentijd werd de draaitafel goed ingeregeld. Daar zijn tools voor beschikbaar van Acoustical Systems, diverse meetapparatuur en de testplaten van CBS en de NRU.

Prestaties

Na een aantal gemaakte bedrijfsuren begon het geluid van de Simply 845 aanzienlijk te veranderen. Het is lastig om in woorden te vatten wat een ‘tubey’ karakter is. Degenen die een lange ervaring hebben met buizenapparatuur zullen dat wel herkennen. Je weet dan direct dat er een buizenversterker speelt, maar die karikatuur verdwijnt grotendeels als de versterker op bedrijfstemperatuur is en ook wat uren heeft gemaakt. De warmte van de Simply 845 verdween en het geluid werd een stuk neutraler. Wie luistert naar de beste buizenversterkers uit de geschiedenis, zal herkennen dat deze een erg neutraal geluidsbeeld bieden. Beetje vreemd dat het grote publiek buizen en analoge weergave nog steeds met de term ‘warmte’ aanduidt. Waar herken je dan nog een buizenversterker aan? Veel buizenapparatuur biedt een subtiele ‘shine’. Daarmee wordt geen warmte bedoeld, maar het lijkt op een soort zilverlaagje in het geluidsbeeld. Andere woorden zijn daar moeilijk voor te vinden. Wat opvalt aan de Simply 845 is de geweldige stage. Zes meter breed, hoog en diep. Je moet zeer goede solid state apparatuur hebben om daarbij in de buurt te komen. De focussering binnen die stage is first class, net als de detaillering. Dat komt magistraal tot uiting als Janine Jansen Tzigane speelt van Ravel. Een track met enorm gefocusseerde geluiden, uiterst zachte en nog net waarneembare klanken op de Stradivarius en een rijke wereld aan diepe detaillering. De klank die de Simply 845 neerzet is harmonisch rijk. Met alleen de warmte die in de opname aanwezig is. Wellicht met een klein streepje romantische glans, maar deze versterker vaart vooral een neutrale koers. De viool van Janine kan soms pittig klinken. Het geluid is echter nooit harsh of gemeen. Het is delicaat, subtiel, met een diepe detaillering, maar nooit soft, laid back in het hoog of smooth. De laatste drie kwalificaties worden wel toegedicht aan vaak hele dure phono cartridges of de hoogweergave van sommige luidsprekers. Echt gruwelijk en voor ondergetekende een first class showstopper. Sommige uiterst betaalbare MM-cartridges hebben een veel realistischere hoogweergave dan sommige peperdure MC’s. Muziekinstrumenten klinken niet smooth en soft. De Simply 845 presenteert het hoog zoals dat herkenbaar is bij livemuziek en bij muziekinstrumenten. Een fraaie test voor focussering en detaillering vormt Wer Weiss (‘Songs for Laila’, Klaus Koenig Jazz Live Trio). Een fascinerende en spannende klankwereld die in een enorme ruimte wordt neergezet.

De weergave van het middengebied is, zoals bij veel buizenapparatuur, bijzonder fraai. Rijk van klank en ook ruimtelijk gezien dimensionaal. Luister bijvoorbeeld naar Hallelujah, I Love Her So (Frank Sinatra, Reprise Records 44 015) en het koper op Limehouse Blues (Concord Super Band II, Concord Jazz CJ-120). Een absolute test voor natuurlijk geluid vormt een opname van draaiorgel ‘De Arabier’. Die sound heeft zich vastgezet tussen de oren van uw recensent. Vroeger speelde dat orgel elke vrijdagmiddag aan de gracht en als kind stond je dan te luisteren. Met deze Italiaan hoor je het karakteristieke en zacht van klank zijnde geluid van de lucht die aan de binnenkant van de houten pijpen stroomt. Daarnaast de felle attack en snelheid van de percussie. Tja, Aan de Amsterdamse grachten… Draaiorgels werden met de hand aangedreven of met een kleine brandstofmotor. Bij de eerste categorie hoor je op sommige grammofoonplaten duidelijk dat de orgelman niet lang van tevoren uit een café was ontsnapt. Zoals bekend hebben veel buizenversterkers niet de ballen in het laag van solid state exemplaren. De laagweergave van de Simply 845 is overigens erg goed. Dynamisch speelt deze versterker overtuigend, maar er is uiteraard een grens aan wat je met 23 watt per kanaal kunt bereiken. Er zijn grammofoonplaten met een enorm dynamisch bereik. Het is even zoeken en je moet ook een draaitafel hebben die de enorme dynamiek weer kan geven. Een voorbeeld is de track Give ’m Time van Count Basie. Een ander voorbeeld is de tune Children of Sanchez van de gelijknamige plaat (Chuck Mangione). Beide tunes knallen met zo’n gigantische power uit de luidsprekers dat je eventuele luisteraars een beetje moet voorbereiden. Anders vliegt niet alleen de kat in de gordijnen. De versterker doet het dynamisch zeer overtuigend, maar heeft niet het allerlaatste woord op het gebied van dynamiek. De stem van Ella Fitzgerald kwam geweldig tot uiting tijdens het beluisteren van ‘Ella Fitzgerald Sings the George and Ira Gershwin Song Book’. De set bestaat uit een vijftal platen en is volgens velen het beste dat ze ooit maakte. Een andere super klinkende highlight op A&M vinyl is ‘The Dude’ (1981) van Quincy Jones. Aan welke beroemde plaat doet deze productie nou denken? Vermeldenswaard is nog dat veel buizenversterkers ook een stukje realisme toevoegen aan de weergave. De Simply 845 vormt daarop geen uitzondering. Het geluidsbeeld is vaak erg plastisch, zeer goed gefocusseerd, dynamisch en zo neutraal mogelijk. Eigenschappen die we herkennen als zijnde deel uitmakend van een realistischer presentatie.

Epiloog

Hoewel ondergetekende regelmatig luistert naar de Japanse Kondo single ended en push pull versterkers, was het inspirerend om weer eens een versterker met 845-buizen te kunnen beluisteren. Versterkers zoals deze Simply 845 zijn ook bedoeld voor de lange termijn. Het ontbreekt aan software, flashy displays, wifi, ingebouwde streamers, draadloosheid en andere moderniteiten. Een simpele afstandsbediening maakt gewoon deel uit van de package. Dit soort versterkers speelt over 70 jaar nog steeds. Hoewel hifi-apparatuur geen ideaal beleggingsobject is, houden zulke degelijke apparaten langer hun waarde. Toch koop je hifi-apparatuur vooral om naar muziek te luisteren. De Unison Research Simply 845 is daarvoor uitermate geschikt. Mooi om te zien en met voortreffelijke geluidsmatige prestaties. ‘Un ottimo acquisto’ voor de fan van single ended triodes. Tel daar ook de voortreffelijke service van Monitor Audio Nederland bij op.

Prijs:

Unison Research Simply 845 (cherry/mahogany):     8.890 euro

Monitor Audio Nederland
www.monitoraudionederland.nl

Reacties (0)