Review: Teufel Airy True Wireless – Goed gedaan!

29 december 2021 8 Minuten 0 Reacties
Teufel_airy-tws-black-lifestyle-36A7859

In het ‘nieuwe normaal’ waarin thuiswerken meer en meer gemeengoed wordt neemt ook de vraag naar hoofdtelefoons toe. Veel vergaderingen worden via Teams, Skype of andere systemen gehouden in plaats van fysieke meetings. Het is buitengewoon prettig om daarbij gebruik te kunnen maken van, liefst draadloze, prettig zittende en kwalitatief hoogwaardige in-ears. Wanneer deze in-ears eveneens geschikt zijn voor goede muziekweergave heb je een universele oplossing te pakken. Diverse grote luidsprekernamen hebben een dergelijk product in het pakket, vaak met een pittig prijskaartje. Het Duitse merk Teufel levert rechtstreeks aan de consument en kan daardoor zeer aantrekkelijke prijzen rekenen. De nieuwe Airy True Wireless combineert bovenstaande eigenschappen en is met een prijs van 149,99 euro relatief betaalbaar.

Bij het uitpakken van het kleine verzenddoosje waarin een setje Teufel Airy True Wireless verpakt zit blijft uiteindelijk een minuscuul kunststof beschermdoosje over, ongeveer het formaat van een lucifersdoosje. Het totale gewicht is slechts 49 gram. Subtiel voorzien van de merknaam Teufel en verkrijgbaar in de kleuren blauw, zwart en wit. Het doosje biedt naast bescherming van de in-ears tevens de mogelijkheid ze hierin op te laden. Een volle accu levert voldoende stroom om de oortjes vijf keer volledig op te laden. Aan de voorzijde kun je capaciteit van de accu aflezen aan de hand van drie kleine ledjes. Met volledig opgeladen oortjes kun je circa zes uur muziek luisteren en/of bellen. Wanneer de accu leeg is kan deze met de meegeleverde USB kabel opgeladen worden. Klap je het doosje open dan vind je daar keurig geplaatst de in-ears. Met de fit and finish zit het wel snor, het is qua uitstraling misschien net een streepje minder dan de vaak (fors) duurdere concurrentie maar afgezet tegen de vraagprijs is er werkelijk niets op aan te merken.

De Teufel Airy True Wireless beschikt over een flink aantal features die het gebruik zeer divers maken. Om een goede geluidskwaliteit te garanderen heeft Teufel de Airy True Wireless voorzien van minuscule lineaire HD-neodymium drivers. Signaaloverdracht gaat via bluetooth 5.0 met AAC wat, mits gebruik wordt gemaakt van een goede streamingsdienst of opgeslagen bestanden, zorgt voor nagenoeg cd-kwaliteit. Met een IPX5 certificering is de Teufel Airy True Wireless spatwaterdicht en kan tijdens een regenbui gewoon gebruikt worden. Bediening verloopt via Smart TouchControl op de oortjes voor onder andere play, pauze, skip en bellen zonder irritante klikgeluiden. Beide oortjes zijn voorzien van een microfoon voor optimale spraakkwaliteit met ruisonderdrukking. Standaard worden drie verschillende maten siliconen eartips meegeleverd zodat vrijwel iedereen de juiste passing kan creëren.

Gebruik en plezier

Net als zovele andere Nederlanders mag/moet ik regelmatig thuiswerken. De Teufel Airy True Wireless komt daar prima bij van pas. Terwijl ik mijn werkzaamheden uitvoer en wat muziek luister neem ik probleemloos een telefoongesprek aan. Hierbij valt op dat de verstaanbaarheid een stuk beter is dan via de met mijn mobiele telefoon meegeleverde oortjes. Wat eveneens zwaar weegt is het uitstekende draagcomfort van de Teufel in-ears waardoor je ze lang achter elkaar kunt dragen zonder pijnlijke oren te krijgen. Ik heb al diverse wired en bluetooth in-ears gebruikt maar deze Airy True Wireless is voor mij de eerste set die echt prettig zit. Het blijft natuurlijk een heel persoonlijk iets, maar met de meegeleverde rubber dopjes in drie verschillende maten is de kans groot dat ze u ook passen. Het draadloze concept biedt daarbij een extra stuk bewegingsvrijheid waarbij de afstand tussen de hoofdtelefoon en de bron best een fiks aantal meters mag bedragen voor het contact verloren gaat. Dat een setje Teufel Airy True Wireless prettig is voor mobiele telefoontjes en werk is fijn maar hoe werken ze met muziek?

Het eerste wat ik beluister is het radioprogramma Spijkers met Koppen wat uitgezonden wordt vanuit café The Florin in Utrecht. Het programma is een mix van serieuze interviews, cabaret en live optredens. Met de Airy True Wireless in mijn oren hoor ik heel erg goed de ruimte met geroezemoes, rinkelende glazen en koffie kopjes. De gesprekken die gevoerd worden zijn kristalhelder te horen ondanks de achtergrondgeluiden. De live muziek die tussen de sketches en interviews door gespeeld wordt, in dit specifieke geval zangeres Ilse de Lange, klinkt helder en transparant. Haar kenmerkende stem wordt realistisch weergeven en gitaar en slagwerk zijn mooi van kleur. Deze Teufel Airy True Wireless geeft de muziek lichtvoetig weer, de basdrum overheerst absoluut niet en van een boembas is totaal geen sprake. Nu ik een eerste indruk heb van de weergavekwaliteit wordt het tijd om te luisteren naar muziek in ‘hifi’ kwaliteit via streamingdienst Tidal. Het album Symphonica van George Michael luister ik vaak via mijn audioset en ik ben benieuwd wat de Airy hier van maakt. Hoewel de beleving via een hoofdtelefoon heel anders is dan met luidsprekers  ben ik aangenaam verrast. De weergave is transparant met een subtiel gedetailleerde hoogweergave en wederom die fraaie ruimtelijkheid die ik eerder hoorde. De laagweergave is door de betere audiokwaliteit wat steviger maar blijft bijzonder gecontroleerd en zeker niet overdreven.

Veel detail

Een door Tidal samengestelde playlist met louter jaren ’80 hits brengt me terug naar mijn jeugd en ik ben verbaasd over de hoeveelheid details die in veel van deze songs verborgen blijkt te zitten. De Teufel Airy True Wireless brengt ze moeiteloos aan de oppervlakte zonder te verzanden in een analytische of irritante weergave. De weergave is dusdanig prettig dat langer luisteren geen enkel probleem is, zeker in combinatie met het fijne draagcomfort.  Wanneer ik de grenzen van de laagweergave opzoek met muziek van onder andere Yello blijkt dat deze Airy True Wireless iets minder stevig klinkt dan mijn eigen setje wired Koss in-ears. Daarentegen worden de vele details in het midden en hoog beter weergegeven en is het weer de ruimtelijke en open weergave die de Teufel op winst zet. Niet alleen muziek en spraak worden prima weergegeven, bij het bekijken van wat filmtrailers op Netflix bewijzen ze eveneens goede diensten. Actiefilms klinken lekker stevig en vol terwijl bijvoorbeeld bij een spannende thriller de prima weergegeven muziek de film net wat extra spanning geeft. Natuurlijk gaan de Airy’s mee naar buiten. Tijdens mijn, in deze tijd helaas spaarzame, fietsritjes naar kantoor bewijzen ze goede diensten. Ze blijven prima in mijn oren zitten en weten het windgeruis voldoende buiten te sluiten om de muziek te beluisteren zonder dat het volume te veel omhoog moet. Luisterend naar een playlist met nummers van Bruce Springsteen hoor ik, ondanks het lichte windgeruis, opvallend veel details in de nummers. De stem van Bruce is gedurende zijn lange carrière meegegroeid en dit weet het setje Teufel in-ears gemakkelijk weer te geven. Born in the USA laat een jeugdige Springsteen horen terwijl Hello Sunshine, van zijn vorig jaar verschenen album Western Stars, de kwetsbaarheid van een zeventigjarige aan het voetlicht brengt. Gelukkig voldoet de Teufel Airy True Wireless aan de IPX5 standaard waardoor ze bij een herfstbuitje gewoon gebruikt kunnen worden. Krijg je onderweg een telefoontje, geen punt. Met een tikje op één van de twee oortjes is voldoende om het gesprek aan te nemen. De twee geïntegreerde microfoons met echo en ruisonderdrukking zorgen, zelfs met achtergrondruis tijdens een fietstocht, voor een goede verstaanbaarheid bij de ontvanger. Met de Touch Control functie kun je naast een telefoongesprek aannemen de muziek op pauze zetten een nummer skippen of een vorig nummer opnieuw afspelen. Zelfs switchen tussen twee telefoongesprekken of een tweede gesprek uit de wachtrij halen is mogelijk.

Eindoordeel

Met het formaat van een lucifersdoosje is deze Teufel Airy True Wireless één van de kleinste audiocomponenten die ik ooit ter recensie heb gehad. De gebruiksmogelijkheden zijn divers en de slogan van Teufel “Zo klinkt vrijheid” wordt zeker waargemaakt. Gedurende de gebruiksperiode ben ik de Airy True Wireless meer en meer gaan waarderen. Wireless biedt qua bewegingsvrijheid zoveel meer dan in-ears met een ‘touwtje’. Wanneer dit samengaat met een prima geluidskwaliteit en een zeer concurrerende prijs heb je een winnaar in huis. De weergave is kristalhelder, zonder fel of scherp te klinken. Open, transparant en de laagweergave lichtvoetig zonder het mooie midden en hoog te overstemmen. Goed gedaan Teufel!

Teufel Airy Wireless € 149,99