Atmos-content werkt het best
Nu dat ‘No Time To Die’ eindelijk de bioscoopzalen bereikt, vonden we het weer de moeite om de Daniel Craig-Bondfilms te herbekijken. De lange beginscène van ‘Spectre’ (Apple Movies, DD 5.1) die zich afspeelt tijdens Día de Muertos in Mexico City gebruiken we sowieso wel vaker voor surroundtests. Visueel is het sterk – het lijkt een zeer lange one-shot te zijn, inmiddels overtroefd door ‘1917’ – maar klankmatig pakt het uit met een paar interessante zaken om een soundbar te testen. Om te beginnen heb je veel stadslawaai rondom je en een diepe bastoon van de feestmuziek, later volgt er een explosie en een hele achtervolging door een menigte, om te eindigen bij een helikoptervlucht waarbij het rotorgeluid rondbeweegt. Ook op de Beam Gen 2? Zoals je wel vaker hebt bij soundbars uit dit segment probeert de kleine Sonos je vooral een gevoel van ‘wow, dit is spectaculair’ te schenken. Dat lukt de Beam Gen 2 zeer goed. Als het gebouw explodeert en daarna instort, heb je veel diepe gerommel en kun je goed de brokstukken horen vliegen. De dramatische muziek staat er ook goed van los; de vele drivers van de Sonos Beam Gen 2 maken dat goed mogelijk.
De kans is groot dat je op dit moment een aparte subwoofer niet mist, net omdat er veel energie wordt gestoken in net niet de allerlaagste tonen. Een psycho-akoestische truc die de meeste fabrikanten wel toepassen – en ook niets mis mee is. Dat het niet echt diepe bassen zijn, merken we bij de percussie in het begin – het zou bijna in je borstkas voelbaar moeten zijn, maar dat is niet het geval. Is dit een falen? Neen, het is zoals gezegd een compromis dat noodzakelijk is bij een kleinere soundbar met ingebouwde woofer. Het resultaat is een soundbar die ondanks zijn kleine formaat een machtige dimensie toevoegt die je tv-speakers niet kunnen leveren. Dat is wel heel indrukwekkend en, zoals we al schreven bij de eerste Beam, volgens ons gaan weinig mensen de Beam daarom willen uitbreiden met een Sonos Sub. Dat moet je echter wél doen als je echt subbassen wil ervaren.
Qua positionering van geluidseffecten weet de Beam vrij geslaagd de bewegingen van het rotorgeluid ten opzichte van het scherm over te brengen. Dat maakt dat je de spanning van het vuistgevecht in de lucht wel ervaart. De actie blijft wel resoluut rond het scherm afspelen. Ook als de titelsong van Sam Smith begint, missen we de epische dimensie die het heeft op een discrete surroundset. Het klinkt goed, maar niet overweldigend groots (zoals een James Bond-thema hoort te zijn).
Met Dolby Atmos-content krijg je het meeste uit de Beam Gen 2. Je wordt heel wat meer omhuld door de malafide stem en kakkelend gelach van de Keizer bij de eindstrijd van ‘The Rise of the Skywalker’ (Disney+, Dolby Atmos), terwijl de rebellen het onderspit delven tegen de vele Star Destroyers. Dit is een merkbaar meeslependere ervaring, met meer ruimte voor de verschillende geluidseffecten en flashback-stemmen als Rey even wegdroomt. De audio mag wat gecomprimeerd zijn en zich voor je afspelen, het is wel een fraaie prestatie voor zoiets klein. Het spektakelgehalte is groot, al biedt onder meer de Arc een veel correctere Atmos-ervaring. We merken het als we nog meer content bekijken: films en tv-reeksen met Dolby Atmos klinken een stukje ruimtelijker dan met 5.1 (nog wel ok) of stereo.
Reacties (4)