Deze tweede generatie is eigenlijk geen echte tweede generatie. Net als zoveel high-end audiofabrikanten die hifi-componenten produceren met een langere levenscyclus, worden er door de jaren heen stilzwijgend kleine updates gedaan waaraan eigenlijk geen aandacht wordt geschonken. Dit kan zijn omdat bepaalde interne componenten na verloop van tijd niet meer leverbaar zijn of dat er met kleine aanpassingen kleine verbeteringen te behalen zijn. Wat de redenen ook zijn, een eerder MKI-model kan op technisch detailniveau minimaal afwijken van een later geproduceerde MKI. Eigenlijk zouden we over een derde of misschien wel vierde generatie kunnen spreken wanneer alle kleine verbeteringen waren ‘vastgehouden’ tot een bepaald moment in tijd. Hoe dan ook, de PLiXiR BAC 1000 MKII die ik hier al een paar dagen op de vloer heb staan is op meerdere punten verbeterd ten opzichte van de laatst geproduceerde MKI-modellen.
Het in Singapore gevestigde PLiXiR is opgericht in 2016 en heeft in zijn bestaan uitstekend presterende stroomproducten geproduceerd. In een eerdere review heb ik de BAC 1000 stroomfilter besproken en deze presteerde erg goed tijdens de luistertesten. Dit jaar introduceert eigenaar en oprichter James Soh zijn nieuwe tweede generatie BAC-modellen. De redactie ontvangt net na de zomer de BAC 1000 MKII. Deze stroomfilter functioneert volgens het inmiddels beproefde ‘true balanced’ principe en heeft op diverse gebieden verbeteringen ondergaan ten opzichte van zijn voorganger. Om deze verschillen zelf te ervaren heeft de Nederlandse importeur Audio-Essence me naast de nieuwe BAC 1000 MKII eveneens een BAC 1000 van de eerste generatie meegegeven, waardoor ik beide modellen eerlijk met elkaar kan vergelijken.
Interne vernieuwingen
In de eerste plaats heeft James, het brein achter PLiXiR, alle interne bedrading en aansluitingen van de BAC vervangen door kwalitatief betere OFC-varianten. Vervolgens is ook de Noratel-transformator waarmee de fabrikant een galvanische scheiding realiseert vervangen door de nieuwe generatie XQ True Balanced-transformator. Deze trafo is ontworpen door James en is door Noratel volgens exacte specificaties gewikkeld. De vernieuwingen in de transformator zijn vooral terug te voeren op het gebruik van tweemaal zoveel windingsmateriaal waarbij het koper nog strakker om de kern is gewonden. Door het gebruik van dit extra koper nemen de dynamische reserves toe en zul je meer Pace Rhythm and Timing (PRaT) in de muziek ervaren. Deze strakke manier van winden is dan wel lastig, maar hiermee neemt mechanische brom en hoorbare ruis drastisch af. De nieuwe transformator is tenslotte hermetisch afgeschermd tegen EMI en RFI waarmee interne verstoringen effectief worden voorkomen. Hiermee neemt brom en achtergrondruis in de muziek af.
De interne vernieuwingen hebben ook effect gehad op de behuizing van de BAC 1000 MKII. Deze is namelijk een paar centimeter in hoogte, breedte en diepte gegroeid om de grotere transformator een plekje te kunnen geven. De frontplaat is voorzien van een CNC-gefreesd logo, de speciaal voor PLiXiR vervaardigde voetjes uit de Pure-serie zijn afkomstig van bFly. Hiermee wordt de BAC 1000 MKII optimaal ontkoppeld van het oppervlak waarop deze is geplaatst en worden eventuele mechanische resonanties uit de transformator richting het (vloer)oppervlak geëlimineerd. Op het achterpaneel zijn er technisch ook enkele aanpassingen gedaan. De netspanningsockets zijn vervangen door verbeterde exemplaren, de powerswitch is verdwenen omdat dit klanktechnisch een flinke verbetering opleverde en op de MKII-modellen is standaard een massapunt opgenomen waarmee je jouw hifi-componenten optimaal kunt aarden.
Luister en huiver, zo zuiver
Om de verschillen waar te nemen maak ik gebruik van twee sets. De eerste set waarmee ik de BAC 1000 MKI en de BAC 1000 MKII beluister bestaat uit een Bryston BP26-voorversterker met een externe MPS2-voeding. De 7B3 mono eindversterkers zijn net als de BCD3 compact disk speler eveneens afkomstig van deze Canadese fabrikant. Als weergevers dienen ditmaal nog eenmaal mijn vertrouwde USHER Dancer Mini-Two luidsprekers. De bekabeling is ten slotte afkomstig uit de Flow-serie van Driade. De tweede set is een toevallig aanwezige buizenversterker van het Poolse Fezz die van oorsprong ook een transformatorbouwer is. Deze geïntegreerde Fezz Titania-versterker is geheel analoog uitgevoerd. Ik maak gebruik van dezelfde bron en bekabeling als bij de eerste set. De luidsprekers zijn nu afkomstig van de Amerikaanse fabrikant GoldenEar en inclusief de Triton One.R-topmodellen maakt dit een fraai presterende combinatie.
Aangezien ik de ‘oude’ PLiXiR BAC 1000 al een paar maanden in huis heb in afwachting van een reviewsample van de MKII, heb ik hier inmiddels vele luisteruren mee gemaakt. Deze had ik in het verleden ook al eens ontvangen voor een eerdere review gepubliceerd in Music Emotion nr.2 uit 2022 en op dat moment verbleef ik nog in mijn vorige woning. De verschillen in stroomkwaliteit tussen beide woningen is op zichzelf al een bijzonder interessante topic. Hier kom ik later in dit artikel nog kort op terug. Waar de verbeteringen tussen een ongefilterde en een gefilterde situatie flink kunnen verschillen, zijn de verschillen tussen de MKI en MKII veel subtieler. De geluidskwaliteit is eigenlijk op alle vlakken een turfje beter.
Om de exacte verschillen te kunnen aanwijzen maak gebruik van een drietal redelijk uitgekauwde albums die veel onthullen over de geluidskwaliteit, nog klaarlagen van een vorige review en bij velen van jullie bekend zullen zijn. Bij het album ‘Stonehenge 4’ van Hatfield’s End laat de set tijdens Lost in the Sarsen Stone Circle net even een fractie meer aan informatie uit de achtergrond horen. Ook lijkt er meer textuur en definitie te zitten in de midrange. Het sublaag heeft een betere balans in het geluidsspectrum waarbij midhoog en hoog met meer nuance en meer ‘warmte’ dan met de eerste generatie BAC 1000 wordt weergegeven. De muziek in zijn geheel ontvouwt zich, dankzij de toename in openheid, nog verder dan voorheen.
Wanneer ik Perfect Sense, Part I van het album ‘Amused to Death’ van Roger Waters beluister lijkt de achtergrond écht iets – tja… sorry voor het cliché – zwarter te zijn geworden. De gemixte dialogen en stemmen in de achtergrond hebben ineens meer energie en nemen hiermee een pasje uit de achtergrond. De articulatie en verstaanbaarheid van deze, voornamelijk monologen, is flink verbeterd. De definitie in de midrange wordt beter omlijnd weergegeven, maar hierbij wordt niets te hard, onrealistisch of scherp aan de oren. Wat kan een in Q-Sound opgenomen muziekalbum toch magisch klinken en met de PLiXiR BAC 1000 MKII in de keten kan ik écht diagonaal door de tracks heen kijken.
Als laatste album pak ik ‘The Magnificent Tree’ van Hooverphonic van de stapel. Bij het nummer Autoharp worden de monotone zanglijnen iets smaller gebundeld weergegeven. Door de toename van energie ervaar ik wederom een betere articulatie en verstaanbaarheid. De basdrum wordt met meer gewicht weergegeven ten opzichte van de MKI. De impact van percussie is groter, detaillering in de muziek en het echo-effect op de drums komen nog duidelijker uit de achtergrond naar voren. Het gehele geluidsbeeld klinkt wat meer opengetrokken, zonder dat het onrealistisch breed of te groot wordt. Deze toename heeft geen effect op de focus, deze blijft haarscherp. In het geheel ervaar ik elk element met een hogere resolutie. Tijdens de weergave van de olifant-sample aan einde van dit nummer lijkt het beestje met de MKII zelfs een paar liter meer lucht uit zijn slurf te persen.
Oordeel
Een paar jaar geleden maak ik voor de eerste maal kennis met de stroomproducten van PLiXiR, waaronder de eerste generatie BAC 1000 stroomfilters en was ik onder de indruk van de prestaties. Wat deze BAC 1000 met de geluidskwaliteit van mijn destijds gebruikte review-set deed was niets minder dan spectaculair. Inmiddels is er veel veranderd in de wereld. PLiXiR heeft een tweede versie van deze powerconditioner geïntroduceerd en ikzelf ben inmiddels ook nog eens verhuisd. De verschillen zijn, anders dan in de vorige woning, kleiner dan verwacht maar beslist waarneembaar. Van ongefilterd naar de BAC 1000 MKI én tussen gefilterd met de MKI en de MKII. Tijdens deze reviewperiode waren de verschillen via de Fezz Titania beter waarneembaar dan met de vele malen kostbaardere Bryston-combinatie. De verschillen tussen de eerste kennismaking met de PLiXiR BAC 1000 MKI en het weerzien van dezelfde stroomfilter in deze review is vooral terug te voeren op de verschillen in de stroomvoorziening van de twee woningen. Waar kan dit verschil vandaan komen?
In mijn vorige woonplaats was industrie in de nabije omgeving van mijn woning gevestigd, waardoor de geluidskwaliteit dagelijks verschilde. De op krachtstroom werkende verbruikers van de nabij gevestigde bedrijven en de vele zonnepanelen in de straat oefenden blijkbaar een negatieve invloed uit op juist dié fase die in mijn woning de elektriciteit verzorgde. Op deze fase waren uiteraard ook alle interne verbruikers zoals de was-droogcombinatie, koelkast en cv-ketel aangesloten. De vervuiling stapelde dus op en de PLiXiR elimineerde deze vervuiling destijds heel effectief. In mijn nieuwe woning maak ik echter gebruik van een driefase-aansluiting en heb ik een separate audiogroep aangelegd vanaf de schoonste fase, terwijl alle interne verbruikers op een andere fase verblijven. Het resultaat? Een kleiner verschil voor en na filtering, maar er zijn desondanks wel hoorbare verschillen waar te nemen.
Ondanks de kwalitatief goede stroomkwaliteit in mijn huidige woning is er toch sprake van verbetering en zie dit als de kers op de taart. Met de stroomfilter van PLiXiR ervaar ik zelfs met een toegewijde audiogroep meer rust, nuance, raffinement, transparantie, definitie én dynamiek dan zonder deze stroomfilter. Dankzij de True Balanced-constructie van de transformator biedt de PLiXiR een belangrijk extra voordeel. Door de galvanische scheiding wordt eventuele gelijkspanning op het elektriciteitsnet effectief geweerd. Waar een ongefilterde aansluiting een nul, aarde en fase heeft, is dit bij de gebalanceerde PLiXiR feitelijk een nul, fase 1 met 115 volt en fase 2 met 115 volt in tegenfase zodat er een potentiaalverschil is van 230 volt tussen beide fasen. Hierbij heffen eventuele externe invloeden op beide fasen elkaar op, net als bij een gebalanceerde signaaloverdracht.
De verschillen tussen de MKI en MKII worden vooral gerealiseerd door het gebruik van meer en een hogere kwaliteit koper. Hiermee kan sneller in de vraag naar stroom worden voorzien, waarmee de weergave van lastige transiënten met meer gemak plaatsvindt, met als gevolg dat het realisme in de muziekweergave toeneemt. Het is alleen wel belangrijk om al dit koper voldoende tijd te geven om een optimale kristalstructuur in de geleiders te vormen. James geeft zelf aan dat dit wel tot 200 uur kan duren. Geef je de BAC 1000 MKII deze tijd om in te spelen dan word je hier uiteindelijk gehoormatig voor beloond. Heb je nog geen stroomfilter of wil je een passief werkend stroomfilter vervangen voor een hoogwaardiger model, dan is de BAC 1000 MKII van PLiXiR de gedroomde kandidaat. Eerst uitproberen? Van importeur Audio-Essense mag je geheel vrijblijvend een ingespeelde PLiXiR BAC 1000 MKII voor de duur van twee weken op proef beluisteren zodat je de verschillen ook bij jou thuis kunt ervaren.
Conclusie
PLiXiR levert met de BAC 1000-stroomfilter een significante verbetering in muziekbeleving. Dit heeft de tweede generatie BAC 1000 zelfs weten te verbeteren. Afhankelijk van de kwaliteit van de stroomvoorziening en de toegepaste hificomponenten variëren de veranderingen van subtiel tot soms extreem. Ikzelf heb beide uitersten ervaren en ben zelfs bij een optimale stroomvoorziening in huis positief verrast over wat deze MKII nog aan extra geluidsbeleving toevoegt. De prijs is ondanks de toepassing van hoogwaardiger OFC, de toename van de hoeveelheid koper, het complexere wikkelproces, wisselkoersen én de gestegen prijs van grondstoffen niet heel spectaculair gestegen en dit vind ik op zich al een knappe prestatie. Van harte aanbevolen.
Prijs:
PLiXiR BAC1000MK2 € 2.899,-
Audio essence, www.audio-essence.nl
Reacties (0)