Review: GoldenEar Triton Two+ – luidsprekers met veel pit

30 januari 2021 + 10 minuten 4 Reacties
Review GoldenEar Triton Two+
FWD award

GoldenEar heeft in korte tijd een sterke reputatie opgebouwd bij muziekliefhebbers. Sinds kort is de luidsprekerbouwer deel van AudioQuest, waardoor hun Triton-lijn bij ons nu breder beschikbaar is. Tijd om de Triton Two+ te testen, een betaalbaar model uit deze familie van bijzondere speakers met ingebouwde actieve subwoofer.

GoldenEar Triton Two+

Er ontstaan regelmatig nieuwe luidsprekermerken, maar weinig bedrijven slagen erin om op korte tijd een bekende naam te worden in de audiowereld. Er zijn nu eenmaal al veel speakerbouwers, waaronder een aantal heel grote. Er blijft weinig ruimte over voor nieuwe uitdagers. Toch is GoldenEar in een dikke tien jaar tijd al een gevestigde waarde in de hifi-wereld geworden. Dat heeft te maken met de oprichters – Sandy Grossman en Don Givogue – die al decennia actief zijn in de industrie. Grossman is onder meer een van de drijvende krachten achter Polk Audio en Definitive Technology geweest.

Maar de snelle opmars van het merk heeft ook te maken met zijn innovatieve producten. Grossman creëerde GoldenEar om luidsprekers te ontwerpen die de nieuwste technologieën inzetten om de beste weergave te krijgen. Dat merk je ook bij de Triton-speakers die we hier bekijken. Ze zien er om te beginnen wat anders uit, maar bieden vooral op technisch vlak toch iets anders dan een doorsnee passieve luidspreker. Neem nu dat woord ‘passief’, wat aangeeft dat je een luidspreker moet aansluiten op een versterker om er muziek uit te krijgen. Het is een term die maar deels bij de Tritons past. Het zijn immers passieve speakers met een ingebouwde actieve subwoofer. Die mengeling van actief en passief is heel intrigerend, want het kan een pad zijn die leidt naar luidsprekers die bij hogere volumes in balans blijven en ook bij een lager volumeniveau vol klinken.

Normaal ontvangen we testproducten in onze eigen testruimte, maar door de coronabeperkingen weken we voor deze review van de Triton 2+ uit naar de (coronaproof) luisterruimte van AudioExpert in Den Bosch. Een pluspunt: zo konden we ook even aan de slag met de machtige Reference van 11.000 euro per paar. Vanwege zijn omvang en gewicht is die speaker te potig voor onze eigen luisterruimte. De Triton Two+ is wat meer op de maat van een modale woonkamer en is bovendien bereikbaarder met een prijs van 4.499 euro per paar.

Wat Passieve luidspreker met actieve subwoofer ingebouwd
Gevoeligheid 92 dB
Frequentierespons 16 – 35.000 Hz
Vermogen 1.200 Watt
Afmetingen 19 x 38 x 122 cm, 27 kg (per speaker)
Prijs 4.499 euro/paar

Sierlijke kolommen

De Triton Two+ bezit een heel eigen look, net als de andere GoldenEar-speakers. Het hangt wat van de omgeving en je interieur af, maar in bepaalde settings lijken ze wel in de achtergrond op te gaan. Komt dat door het luidsprekerdoek dat een groot deel van de behuizing afdekt? Misschien wel, want daardoor wordt de Triton Two+ een onopvallende zwarte zuil die in veel interieurs zal verdwijnen. Door dat gebogen design, de afgeronde voet en de afwerking in een zwarte kleur is er een slanke speaker ontstaan die niet krampachtig probeert je aandacht te trekken. Integendeel, het is betrekkelijk subtiel. Als je een opvallende designuitspatting zoekt, dan zit je hier niet helemaal aan het juiste adres.

Daar staat wel tegenover dat de Triton Two+ qua design toch iets anders biedt dan een traditionele speaker, maar dan zonder je woonkamer volledig te overheersen. Slim gezien. Ook in een thuisbioscoop passen ze goed. Zodra je de verlichting in je eigen filmzaal dimt, verdwijnen ze nog meer uit het zicht.

De Triton-speakers zijn wel enkel beschikbaar in een (deels) glanzend zwart, wat extra kleuropties zouden mooi zijn. Een witte versie zou nog beter staan in een modern Scandi-interieur bijvoorbeeld. Wordt over nagedacht, kregen we van het bedrijf te horen. Overigens bezit de grote Reference op visueel vlak een iets andere uitstraling, want dat topmodel is met een weelderige high-gloss zwarte glanslak gewerkt.

Met actieve subwoofer

De ingebouwde actieve subwoofer bij de alle Triton-modellen maakt deze speakers ook op technisch vlak iets bijzonder. Er zijn nog andere fabrikanten met gelijkaardige ontwerpen, zoals Definitive Technology, maar GoldenEar pakt het wel op zijn manier aan. Als je naar de Triton Two+ kijkt valt het in elk geval niet meteen op dat er een actieve sub van 1.200 Watt gecombineerd wordt met een passief D’Appolito-drivergedeelte dat bestaat uit twee 4,5-inch bassmidrangedrivers met daartussen een AMT-tweeter. Over het actieve basgedeelte is heel goed nagedacht. Het combineert bij de Two+ twee ovale woofers (5 x 9 inch) die actief aangestuurd worden met twee kloeke ovale (7 x 10 inch) infrasonische passieve radiatoren aan de zijkanten. Een ingebouwde DSP en een gebalanceerde crossover zorgen ervoor dat de actieve subwoofer naadloos aansluit bij de drivers die aangestuurd worden door je versterker.

Er zijn verschillende redenen waarom een passieve luidspreker met actieve subwoofer interessant zijn. Om te beginnen krijg je dan een speaker die qua bassen dieper kan duiken, en dat dankzij de DSP aan elke volume in balans. Je hifi-versterker wordt bovendien ontlast van het meest uitdagende deel van de workload, want daar zorgt de ingebouwde subwoofer wel voor. Dat vertaalt zich ook naar een hoge efficiëntie van 92 dB, wat het aansturen makkelijk maakt. Ten slotte levert een ingebouwde subwoofer per speaker een betere integratie dan als je twee passieve luidsprekers combineert met een aparte subwoofer op een andere positie. Kortom, er valt wel iets te zeggen voor deze aanpak. Vooropgesteld dat het ontwerp goed in elkaar zit, uiteraard. De technische geloofsbrieven van GoldenEar zien er gelukkig wel prima uit. De digitale versterker van de subwoofer heeft een heel DSP-luik, incluis een chip die zeer snel kan reageren op veranderingen in de muziek om clipping te voorkomen.

De Triton Two+ aansluiten verloopt door zijn hybridedesign wel iets anders. Ja, je moet luidsprekerkabel voorzien die loopt van je muzieksysteem naar de speakers. Maar daarnaast moet je elke speakers ook voorzien van stroom. Er is ook LFE-ingang op elke speaker. Die is optioneel te gebruiken. Je kunt hier een LFE-signaal op verbinden, als je versterker dat aanbiedt, maar het is geen must. Sluit je enkel de luidsprekerkabels aan, dan zal de Triton-speaker zelf de lage tonen richting de actieve sub sturen.

Machtig en groots

AudioExpert maakte wat ons betreft een perfecte keuze qua versterker: de EISA Award-winnende NAD M33. Niet alleen is de motor van deze NAD-topper een baanbrekend versterkingsgedeelte op basis van Purifi, het komt met voldoende sub-uitgangen én kamercorrectie van Dirac om de GoldenEars optimaal in te stellen. Dirac vinden we in heel veel situaties de moeite, bij deze speakers vormt het nog meer een meerwaarde. De software kan in een kleinere kamer echt zorgen dat het laag niet overheerst.

Ook de rest van de set is de moeite waard. Voor de M33 heeft AudioExpert de geweldige Grimm Audio MU-1-streamer als hoogwaardige bron voorzien, en dit alles met bekabeling van Audioquest. Niet verrassend dat laatste, gegeven dat zij de nieuwe eigenaars zijn van Golden Ear. Het is ook niet toevallig dat we bij AudioExpert in Den Bosch terechtkwamen. De winkel was een van de eerste die GoldenEar enthousiast omhelsde.

Voor onze test hebben we eigenlijk eerst uitgebreid geluisterd naar het grote Reference-model vooraleer over te schakelen naar de Triton Two+. Dat kan slecht aflopen, zo gaan van een topmodel naar een kleinere uitvoering. Maar het valt heel goed mee. Hoewel de Triton Two+ een stukje kleiner is dan de gigantische Reference ervaren we (na het kundige inregelen van Dirac door Peter van Audio Expert) niet opeens een terugval qua ervaring. De luisterruimte is niet enorm groot, daar heeft het vast mee te maken, maar we vinden het opmerkelijk dat we niet het typische ‘tja, dit is nu eenmaal de kleinere versie’-gevoel krijgen bij die Triton Two+.

Via Roon en de MU-1 kunnen we meteen aan de slag, onze SSD met eigen testtracks hebben we niet nodig. Verfijning is de Triton Two+ niet vreemd, dat horen we meteen als we in onze testplaylist op Vincent Belangers ‘Amazing Grace’ tikken. Het is een opmerkelijke renditie van een klassieker, hier enkel uitgevoerd op cello. We hebben Belanger dit nummer al enkele keren live horen opvoeren, wat de vergelijking net weer iets boeiender maakt. Heel veel subbassen zijn er niet in dit nummer, maar de trillingen van de cellokast gaan dieper dan je denkt, wat de GoldenEars puik overbrengen. Ook de harmonische klanken zijn goed present. ‘Running’ van Moderat is heel andere koek. Deze Berlijnse techno neigt richting pop, met de stem van Sascha Ring die bij ‘Running’ zweeft boven een bonkende diepe beat die de dubbele subwoofers van de Triton Two+-speakers moeiteloos in de kamer sturen. Het mooie aan dit design is dat de versterker ontlast wordt van de moeilijkste taak (een woofer aansturen) zodat de M33 zich volledig kan richten op de midden- en hoge frequenties. Dat levert een audiofielere weergave op dan je misschien dacht toen je ‘ingebouwde subwoofer’ bij het begin van dit artikel las. ‘Track A’ van Charles Mingus horen we hier op een wel heel inzichtrijke, live-aanvoeldende manier gepresenteerd worden bijvoorbeeld. De soundstage is mooi vormgegeven, met een sax die ergens rechts staat te spelen en dan Mingus die links opkomt. Verrassend is hoeveel er helder detail er in dit verhaal zit, de zachte cymbaalslagen komen helemaal los van het geheel.  Op eerste gehoor is de akoestische ‘Mon Raymond’ van Carla Bruni niet het soort muziek die beter wordt de actieve subs in de Triton Two+’s, maar de eerste minuut of zo laat je wel focussen op de vocals van Bruni en haar gitaarspel. Later komt die drum en trompet er bij, en wordt het plaatje compleet. De beats die we horen zijn mooi, dartel en speelse, wat aangeeft dat het actieve gedeelte gesofistikeerd genoeg is om muziek correct te ondersteunen. Dit is niet een bombastische subwoofer die GoldenEar zomaar uit een hometheater-product heeft geplukt.

Conclusie

De Triton Two+ is visueel geen tafelspringer en daarom gaan sommige mensen in de winkel naar andere, opvallendere luidsprekers lopen. Onterecht, want door de ingebouwde subwoofer biedt deze vloerstaander iets uniek ten opzichte van de meeste rivalen op hetzelfde prijspunt. De Triton Two+ is een luidspreker die veel biedt voor zijn prijs: een evenwichtige weergave op elk volumeniveau en een geweldige bass-extensie die genuanceerd genoeg blijft om klassieke muziek te ondersteunen en tegelijkertijd de power heeft om bij je thuis een technofeestje te organiseren.

8.5
FWD award

Beoordeling
GoldenEar Triton Two+

Pluspunten
  • Voordelen van 2.2 zonder de nadelen
  • Uitstekende integratie mogelijk
  • Muzikale subwoofergedeelte
  • Meeslepende en boeiende luisterervaring
  • Waar voor geld
Minpunten
  • Design is misschien te donker of subtiel voor sommigen
  • Stroomdraad per speaker vereist

Beoordeling GoldenEar Triton Two+

De Triton Two+ is visueel geen tafelspringer en daarom gaan sommige mensen in de winkel naar andere, opvallendere luidsprekers lopen. Onterecht, want door de ingebouwde subwoofer biedt deze vloerstaander iets uniek ten opzichte van de meeste rivalen op hetzelfde prijspunt. De Triton Two+ is een luidspreker die veel biedt voor zijn prijs: een evenwichtige weergave op elk volumeniveau en een geweldige bass-extensie die genuanceerd genoeg blijft om klassieke muziek te ondersteunen en tegelijkertijd de power heeft om bij je thuis een technofeestje te organiseren.

Reacties (4)