Een warmere aanpak
Het is bijna onmogelijk om alle functies van de Eversolo Play te testen, laat staan zinvol te bespreken. Een selectie maken hoort erbij. Zo werd het scenario van een Play die dient als streamer voor een bestaand muzieksysteem even links gelaten. Het lijkt me toch vooral een product dat mensen zullen kopen als enig audioapparaat in de woonkamer.
Met welke speakers gebruik je een versterker zoals deze? Ook hier is het kijken naar wat realistisch is. Heel even werd de Play-versterker bijvoorbeeld aan de kloeke EPOS ES-28N-vloerstaanders gehangen die in de testruimte nog even vertoefden. Dat lukte net, maar deze kostbare speakers zijn behoorlijk taai om aan te sturen (en natuurlijk niet de soort weergevers die je meestal met deze versterker zou koppelen). Dat viel onder meer te merken aan de volumeregeling, die vrij hoog moest worden gezet. De kleinere, betaalbare Triangle BR04-boekenplankspeakers waren dan een logischere huwelijkspartner voor de Eversolo Play. Daarbij voegde ik voor een deel van de testtijd een ELAC Sub 3050. Veel meer kwam er niet aan te pas, behalve de Technics SL-1200GR2 die ik aansloot om die phono-aansluiting uit te proberen. Dat was een eerste verrassing: met een behoorlijk high-end Nagaoka MP-700 MM-element werden de popnummers van Arlo Parks ‘Soft Machine’ – in een fraaie groene editie – met fraai zacht detail weergegeven. De phono-ingang stelde ook niet teleur met de dreigende nummers op ‘A Moon Shaped Pool’ van Radiohead. Het is zeker niet lawaaierig, wat je soms bij compacte versterkers kunt meemaken. Kortom, een hele goede prestatie om een versterker van deze prijsklasse.

Doorheen de testperiode werd er veel muziek gestreamd via de Play. Zowel de eigen muziekcollectie (vanaf een NAS) als Qobuz, Tidal en Apple Music vormden daarbij de bron. Tussen al die diensten was er qua geluidskwaliteit niet echt een verschil te melden en bij de eigen bestanden deed de Eversolo-versterker het prima in de formatentest. ‘Alles onder controle’ van Tourist MC bijvoorbeeld, lossless gestreamd via Apple Music, kwam vloeiend en met fris detail uit de Triangle-speakers rollen. Het is meer dichten dan zingen op ‘Stadslucht’, een prachtige opsomming van alles wat een metropool als Antwerpen maakt, en zo presenteert de Play het ook. Allesbehalve klinisch, met een streepje warmte die de stem van Tourist MC net heel betrokken maakte. Dit genre is natuurlijk leuker mét dan zonder de subwoofer bij deze kleinere speakers, maar ook met de sub uitgeschakeld wist de Play wel het nodige uit de BR04’s te persen. Bij het fijnere werk die Leyla McCalla neerzet op ‘A day for the hunter, a day for the prey’ waren het opnieuw de vocalen die sterk werden gepresenteerd. Maar ook haar cello werd met de nodige textuur neergezet, wat de nummers op dit album met een sterke folk-insteek uit het Amerikaanse Zuiden veel karakter gaf. We verwachten nu niet van een toestel uit deze prijsklasse het ultieme qua resolutie – er is een reden waarom mensen versterkers kopen die meervouden van dit kosten – maar teleurstellend was de Play nu zeker niet. Ook kleinere sfeermakende geluiden, zoals de triangel op ‘Les plats sont tous mis sur la table’, kwamen overtuigende uit de mix. Dat kunstmatige dat we soms bij andere klasse D-versterkers met dezelfde TI-chips waarnamen, is hier helemaal afwezig. Dat zou zeker opvallen bij iets als die triangel of de sitar die Anoushka Shankar bespeelde bij de nummers op ‘Between Us…’, een live-album opgenomen op het Utrechtse Guess Who?-festival waar de artieste samen optrad met het Metropole Orkest. Haar virtuoze spel stond uiteraard in de kijker bij nummers als ‘Maya’ of het onwaarschijnlijk snelle ‘Chasing Shadows’, maar de Play bood wel de openheid om het gevoel te geven dat het orkest ook in de achtergrond present was. Uiteraard hebben de speakers in deze een belangrijke rol te spelen, maar de Eversolo-versterker levert wel het nodige zodat kundige weergevers de kans krijgen om muziek fraai neer te zetten.
Op de Sony OLED-tv in de testruimte werkte HDMI-CEC perfect: de versterker versprong automatisch naar de HDMI-ingang toen de televisie werd ingeschakeld en ik kon gewoon het tv-kastje gebruiken voor het volume. Bij het bekijken van verschillende afleveringen van ‘Murderbot’ (Apple TV), gebaseerd op de geestige boeken van Martha Wells, liet de Eversolo-versterker horen dat het de reserves bezit om soundtracks met dynamische pieken deftig neer te zetten. Het mag geen ultieme krachtreserves bezitten, er is voldoende aan boord om ook actiescènes meeslepend neer te zetten. Bij kleinere speakers is een sub is wel een aanrader als je echt explosies en filmmuziek die drijft op diepe synthesizertonen wil voelen. Net als bij het afspelen van muziek zette de Play alles op een bredere, luchtigere soundstage neer, wat een enorm upgrade was ten opzichte van de ingebouwde speakers.
Reacties (0)