Review: ELAC Solano FS287 luidsprekers – elegantie voor de woonkamer

03 april 2021 + 10 minuten 2 Reacties
Review ELAC Solano FS287 luidsprekers 4

De Amerikaanse afdeling van ELAC weet regelmatig te verbluffen met speakers die een vriendelijk prijskaartje huwen aan uitstekende prestaties. Maar ook de Duitse poot van ELAC weet vaak te charmeren, zoals met de nieuwe Solano’s die opnieuw uitpakken met een JET-tweeter en een knappe afwerking.

ELAC Solano FS287

De FS287 die we hier bekijken is de grootste speaker in de bescheiden Solano-familie die ELAC bij het begin van het jaar presenteerde. Er zijn slechts drie modellen: een monitor (BS283), een centerspeaker (CC281) en deze vloerstaander. Keuzestress valt dus weg als je deze ELAC’s overweegt, en dat is ergens fijn. Het is in elk geval een andere aanpak dan bij de Polk Reserve-luidsprekers die we recent op bezoek kregen, want bij die lijn kun je kiezen uit niet minder dan negen modellen. Om de Solano’s even te situeren binnen het aanbod van ELAC zelf: ze komen boven de Carina’s te staan. Van deze middenklassefamilie bespraken we vorig jaar nog de BS243.4-boekenplankspeaker.

Door slechts drie Solano-modellen aan te bieden maakt ELAC het je in elk geval eenvoudig. Dat is eigenlijk ook meteen de rode draad bij deze speakers: iets aanbieden dat echt wel kwaliteit kan bieden maar zonder de grote dozen of complexiteit die meestal bij betere hifi horen. De Solano-lijn doet dat door betere onderdelen en een premiumafwerking te combineren met een slankere lijn. Je eindigt zo met speakers die goed klinken maar ook niet je woonkamer visueel overheersen, luidt het bij de fabrikant. Er zijn wel voldoende modellen aanwezig om een conventionele 5.1-surroundopstelling te bouwen.

Interessant voor de techneuten: de Solano FS287-vloerstaander van 1.499 euro per stuk die we hier bekijken is dankzij de opvallende JET-tweeter meteen herkenbaar als een creatie van ELAC uit Kiel. Deze is heel typisch voor de (Duitse) speakers van het merk en heeft zeker zijn unieke pluspunten die het onderzoeken waard zijn.

Slanke speaker met voldoende massa

Met zijn 98,5 x 26 x 30 centimeter is de Solano FS287 zeker niet de grootste vloerstaander die je kunt vinden. Als je ze ziet, denk je door die slanke, hoge vorm meteen: “Hey, deze zijn elegant”. De voordelen van een smaller profiel merken we meteen tijdens het opstellen. Het zijn geen kolossen die we met veel moeite uit de doos moeten tillen en al zuchtend juist positioneren. Toch zijn de Solano’s ook weer geen pluimgewichten (19 kg), wat eveneens positief is. Een luidsprekerkast moet nu eenmaal een zekere soliditeit uitstralen en de nodige massa bezitten om ongewenste trillingen te voorkomen. Die trillingen of resonanties vertroebelen immers het geluidsbeeld, waardoor detail verloren kan gaan en bassen wolliger worden. De slanke uitstraling wordt nog verder versterkt door de afgeronde hoeken en doordat de behuizing enkele centimeters van de vloer stopt en rust op een zwarte voetconstructie. Ze lijken dus een beetje van de grond te zweven. Een leuk effect.

Een pluspunt is dat ELAC per speaker vier fijne maar toch functionele voetjes meelevert. Die plaats je best wel, want door de hoge, slanke vorm van deze vloerstaander zorgen ze voor wat broodnodige stabiliteit. Opnieuw positief: voor de voetjes vind je niet enkel spikes in de doos maar ook dempende schijfjes die langs de onderkant met kurk zijn afgewerkt. Precies wat je nodig hebt in een kamer met een zachtere houtvloer of krasgevoelige tegel. Gek eigenlijk dat niet elke luidsprekerfabrikant hier aan denkt.

Bij het uitpakken en opstellen van de speakers is het wel slim om voorzichtig te zijn. Sowieso moet dat, maar bij luidsprekers met een afwerking zoals de Solano moet je altijd extra op je tellen letten. Deze ELAC’s hebben immers een heel knappe glanslaklaag liggen over een MDF-constructie. Doorgaans kunnen dergelijke lagen wel tegen veel, maar als er dan toch een stevige tik de lak breekt kan er een stukje uit springen. Dit is overigens niet een opmerking die specifiek voor de Solano’s geldt; het gaat op voor alle luidsprekers met dergelijke laklagen.

De FS287 is een luidspreker uit de middenklasse. Je betaalt dus wel wat meer, maar je krijgt in elk geval qua looks en design veel genoegdoening. Onze testproducten waren uitgevoerd in een wit dat mooi paste in een woonkamer met veel witte tinten en een houten vloer. De Solano-speakers zijn er ook in een zwarte glanslak.

Met de JET-tweeter

De Solano FS287 is een 2,5-weg vloerstaander. Dat wil zeggen dat de twee 150-mm midrange-woofers aangevuld worden met de JET-tweeter die we eerder vermeld hebben. Er is ook een basreflexpoort om het laag meer body te geven. Bedoelen we de grote opening aan de achterkant? Niet helemaal…

Een JET-tweeter is echt iets typisch voor ELAC – en het is ook een eyecatcher dankzij het gebruik van een geelkleurig materiaal voor het membraam. Interessant om weten: ELAC bestaat uit twee afdelingen, één in de V.S. en één in Duitsland. De eerste staat tegenwoordig meer in de kijker dankzij het werk van Andrew Jones, een van de grootste namen in audio, maar ook de Duitse afdeling uit Kiel produceert intrigerende speakers. Het zijn vaak de Duitse modellen die een JET-tweeter bevatten.

Het membraam is waar het om draait bij een JET-tweeter, dat ELAC’s interpretatie is van het AMT-design dat de bekende ontwerper Oskar Heil bedacht. In plaats van een dome die op en neer beweegt, bestaat een JET-tweeter uit een membraan waarop geleidende banen zijn aangebracht en dat als een concertina is opvouwen. Eigenlijk is dit membraan relatief groot, maar net omdat het zo vaak opgevouwen is eindig je met iets met bescheiden afmetingen. Het grote voordeel van een JET-tweeter is dat het dankzij zijn grote oppervlakte zonder veel moeite veel lucht kan verplaatsen. Het is dus efficiënt en kan goed met dynamische sprongen om. Interessant voor klassieke muziek, denken we dan. Maar ook voor soundtracks van films.

Een JET-tweeter werkt ook als een di-pole-speaker. Dat wil zeggen dat het niet enkel geluid naar de voorkant uitstuurt, maar ook naar de achterkant. Veel luidsprekerfabrikanten proberen deze geluidsgolven te dempen, maar ELAC besloot er net iets mee te doen. Daarom dat je op de hoogte van de JET-tweeter op de achterkant een opening vindt.

Het rendement van de JET-tweeter is hoog, maar als je naar de algemene specificaties van de FS287 kijkt moet je toch rekening houden met wat hogere eisen. Deze vloerstaander heeft een gevoeligheid van 87,5 dB en een nominale impedantie van 4 Ohm. Dat is niet overdreven uitdagend, maar een versterker op een zeker niveau lijkt zeker geen slecht idee.

Heel makkelijk te plaatsen

Voor onze test plaatsen we de Solano’s in de woonkamer, links en rechts van de 55-inch LG C9 die aan de muur bengelt. Als je een televisie aan de muur hebt hangen, wil je geen luidsprekers die ver van de achterliggende wand moeten staan. Dat lukt prima met de FS287. Het is zelfs een uitstekend idee om ze net wat dichter bij de muur te plaatsen, vanwege die opening achter de tweeter. Hierlangs wordt een stukje van het hoogdetail naar buiten gestuurd en weerkaatst het van de muur terug naar de zitplek. Dit geeft een ruimtelijkere ervaring waardoor je meer omhuld wordt door geluid. We vonden dit effect zeer effectief bij het bekijken van ‘Spider-Man: Far From Home’. Dialogen werden fris en helder aangeleverd, maar we keken vooral op in scènes met veel bewegingen. Denk dan aan het wilde gevecht tussen de watermonster en Mysterio in Venetië, terwijl Peter Parker zijn best doet om de historische gebouwen van de Dogestad te redden. We hadden de twee ELAC’s relatief ver uit elkaar staan – circa 2,5 meter – en leverde een brede soundstage op waarbij Mysterio echt door de kamer vloog en ook veel microdetail goed geplaatst. Dat is toch nog iets anders dan de ook niet onverdienstelijke Bowers & Wilkins 606’en die hier normaal staan. In spectaculaire scènes vonden we het filmgeweld machtig en bombastisch klinken, dat vonden we even verrassend. Het was zeker meer dan we verwacht hadden van deze slanke speakers – met dank aan een vernuftige baspoort die vooraan in de voet verwerkt zit. We hadden hem eerst niet opgemerkt, zo klein en onopvallend is het. Maar het werkt wel goed (en helpt ook weer om plaatsing dicht bij een muur mogelijk te maken).

Voor deze test hadden we een Hegel Röst-versterker klaargezet, omdat we dachten dat de Sonos Amp die in de woonkamer stond niet tegen de klus opgewassen zou zijn. Maar dat blijkt tijdens het tv-kijken goed mee te vallen. Bij Far From Home (en heel wat uren series kijken) waren we tevreden over de combinatie met de Sonos-versterker.

En hoe zit het met muziek? Via de Apple TV+-app op onze LG zoeken we ‘Letters to You’ op, een ingetogen feel-good documentaire over de opnames van het nieuwe album van Bruce Springsteen. Het klinkt niet slecht: de stem van de Boss komt mooi naar voren en de band wordt op een knappe soundstage neergezet. Het gitaarspel springt er knap uit, vinden we. Een recente re-release deed ons terugdenken aan Joe Strummer, de overleden voorman van The Clash, en dus zoeken we even het Joe Strummer-radiostation via Apple Music en Sonos op. Het blijft allemaal heel oorvriendelijk en ritmisch strak, fijne eigenschappen voor rockmuziek. Af en toe bespeuren we wel een iets scherper dan verwacht toontje, wat ons aanzet om toch die Hegel aan te sluiten. Dat levert inderdaad wel iets op: de bassen worden iets strakker en de hoge noten die Miles Davis haalt bij ‘It Ain’t Necessarily So’ op ‘Porgy and Bess’ zijn een stukje zuiverder. Echt wel mooi dit, en dat denken we ook als we de knappe Beethoven-interpretaties van Boxwood & Brass voor de zoveelste keren beluisteren. Ook bij ‘You’re with Stupid Now’ van Aimee Mann en ‘Joy’ van Dominique Fils-Aimé noteren we dat de stemmen van deze heel andere zangeressen telkens vol en met veel warmte wordt neergezet. Allemaal muziek waar de Solano’s de sterktes van ELAC mooi kunnen tentoonstellen: veel muziek en detail halen uit wat al bij al slanke speakers zijn. Veel muziekliefhebbers zullen hier gelukkig mee zijn. Enkel als je echt graag die diepe, gedetailleerde bastonen hebt die je bij sommige elektronische tracks of wereldmuziek tegenkomt, loopt de FS287 wat tegen zijn beperkingen van de slanke vorm aan. Tijdens het filmkijken viel dat zo niet op omdat de ELAC’s voldoende bombastisch zijn voor filmeffecten en ook bij popmuziek merk je het niet echt. ‘Contact’ van Daft Punk ‘pakte’ ons wel, maar omdat we van andere luistersessie weten dat deze track echt heel diep duikt qua bassen viel dat nu wel op. Maar los daarvan zetten deze ranke Solano’s een straffe, inzichtrijke sound neer.

De Solano FS287 is een goede optie als je betere geluidsprestaties zoekt maar niet meteen je kamer wil volstouwen met kolossen van luidsprekers. Deze elegante ELAC’s met luxueuze afwerking zijn makkelijk te plaatsen, ook dicht bij een muur. Ze bieden een heldere detailweergave en een goede spreiding. Samen met de verrassende potige basprestaties maakt dit de ELAC Solano een prima keuze voor muziek en tv-geluid, waarbij je profiteert van een snelle, heldere toets. Huw ze met een betere alles-in-één-versterker met HDMI-ARC, en je bekomt een goede geluidskwaliteit met een oplossing die niet veel plaats inneemt.

8.0
Review ELAC Solano FS287 luidsprekers 6

ELAC Solano FS287