Deze review is geschreven door Riēl Notermans.
Sony HMZ-T1 – Wat is het?
3D is op zich niet meer heel speciaal, dit kun je op veel TV’s of telefoons al aanzetten. Soms met brilletje, met verschillende technieken, soms zelfs zonder brilletje. Al deze apparaten en methodes zorgen voor een specifiek resultaat: dat een oog een ander beeld ziet dan het ander oog. Echter, de methodes hierboven hebben niet altijd perfecte scheiding in beelden: de bron is altijd nog een scherm. Daardoor heb je soms last van ‘crosstalk’, een fenomeen wat optreedt als het ene oog nog beelden van het andere oog ziet. Dat is wat bij een apparaat als dit volkomen afwezig is, de beelden zijn namelijk absoluut gescheiden. Helemaal nieuw is het pricipe niet, we kennen het nog wel (althans, de wat oudere lezers…)
Net zoals deze viewmaster zorgt de Sony HMZ-T1 er dus ook voor dat elk oog een apart beeld krijgt, en om het eerste oordeel maar te laten vallen: een erg mooi beeld. Je moet je voorstellen dat je kijkt naar een scherm, volgens Sony wel 150 inch groot, op een metertje of 4 van je af. Ik geloof het wel, het scherm is echt groot, en je moet daadwerkelijk je ogen bewegen om alle hoeken te kunnen zien. Dit geeft een realistische ervaring. 3D of niet, wat beeldkwaliteit betreft laat hij op zijn minst een goede indruk achter.
Sony HMZ-T1 – De techniek
De schermen zelf zijn OLED displays van 1.280 bij 720 pixels. De bril kan een input van 1080p HD beelden aan. De effectieve resolutie ligt ook wat hoger, daar je twee schermen tegelijk bekijkt. Voor je gevoel is het beeld dan ook scherper dan de 1280 x 720. De OLED techniek is mooi, omdat deze geen backlight nodig heeft in tegenstelling tot bijvoorbeeld LCD schermpjes. Omdat de zwarte pixels ook daadwerkelijk uitstaan, geeft dit hele goede zwartwaarden. Ook scheelt dit in gewicht.
Het geluid kan 5.1 surround imiteren middels een ingebouwde on-ear hoofdtelefoon. De bril hangt aan een kabel, en krijgt daar ook zijn stroom van. Dit is tevens de kabel voor het beeld. Tussen bron en bril zit een converter-kastje, waarmee je je bril aansluit op een HDMI-bron.
Let op: deze bril is geen virtual-reality bril. Er zitten dus geen bewegingssensoren in.
Sony HMZ-T1 – Bediening
De bediening van de bril gebeurt middels knoppen aan de onderkant. Hiermee is het menu op te roepen, het volume in te stellen, zijn beeldinstellingen aan te passen zoals helderheid en kleurtemperatuur, en is het apparaat aan en uit te zetten. Dit werkt intuïtief, ondanks dat je op de kop werkt.
Sony HMZ-T1 – Installatie
Het in gebruik nemen van deze bril heb ik kunnen proberen op twee apparaten. Allereerst mijn PC, waarop ik iRacing speel. Simracing in 3D voegt echt wat toe, bovendien geeft de betere afstandsinschatting je wel een klein voordeel, mits goed afgesteld. Die afstelling ligt echter bij de 3D driver, en niet bij deze bril. Daarover straks wat meer.
Bij de Playstation (3) was het in principe ‘Plug and Play’. De bril bestaat zoals gezegd uit een kastje en de bril zelf. In dit kastje plug je de HDMI kabel en een stroomkabel, daarop plug je de bril in, je zet de bril aan middels het knopje en voilá, er is beeld.
Het kastje heeft de mogelijkheid middels een tweede aansluiting het beeld weer door te sturen naar bijvoorbeeld een TV. Helaas kun je alleen via de bril zelf selecteren waar het beeld op moet verschijnen, en kan dit niet op de bril EN de TV. Meekijken door je vrienden is er dus niet bij. Dat maakt deze bril absoluut een ‘single user’ device.
Als je de bril opzet krijg je de mogelijkheid om de lensen in de breedte te verplaatsen, waardoor zich het welkomscherm scherp stelt. Dit gaat erg eenvoudig.
Sony HMZ-T1 – Beeld
Het belangrijkste van deze bril is de beeldkwaliteit. Deze moet in orde zijn. Door de eerder genoemde zwartwaarden valt het meteen op dat je een heel fijn beeld hebt. De OLED paneeltjes staan echter dicht bij je ogen, dus de gevoelige kijker kan de pixels zien. Dit stoort echter totaal niet, en zeker niet met gamen. De menu’s zijn scherp en goed verzorgd.
Om een idee te geven van de grootte van het beeld, laat ik een foto zien die ik gemaakt heb door de lens van de bril. Het GT logo is relatief klein, de lenzen geven het effect van een groot scherm.
Wat wel storend kan zijn voor veel mensen, is dat deze lenzen ook zorgen dat je niet het volledig scherm scherp krijgt. De randen zijn, wanneer je in het midden kijkt, wazig. Tijdens het gamen heb ik dit niet als storend ervaren, echter bij menu’s of teksten aan de randen is het wel lastiger. Ook je ogen moeten duidelijk wennen aan de positie en je moet er voor zorgen dat het apparaat stabiel op je neus staat. Een kleine afwijking en je beeld vertroebelt. Dit is niet altijd even makkelijk, zie mijn opmerkingen over het comfort.
OLED staat er om bekend, dat zwart ook echt zwart is. Contrasten zijn dan zeer hoog. Veel TV’s en monitoren halen ook mooie zwartwaarden, maar die hebben niet het grote beeld voor je neus wat dit apparaat produceert. Neem je een beamer, dan mis je natuurlijk wel zwartwaarden!
Sony HMZ-T1 – Gaming
Playstation
Op de Playstation werkte het gamen out of the box, althans, voordat het apparaat goed gedetecteerd werd moest ik wel de Playstation terugzetten naar fabrieksinstellingen. Bij de al geïnstalleerde versie van Gran Turismo 5 had ik namelijk geen geluid over het apparaat. Na de reset wel.
De games zien er, naar verwachting, spectaculair uit en ook de diepte is duidelijk waarneembaar. Je hebt meer immersie, omdat je beeld veel groter is. De 3D weergave werkt goed en ook constant, dus je raakt niet erg duizelig. Omdat de twee ogen zo gescheiden zijn, heb je minder last van storingen op je 3D ervaring, zoals bij een TV. Dat is wel een voordeel. Je gaat ook helemaal op in de game omdat je compleet afgesloten bent van de buitenwereld. Je zit in je game, en dat is alles wat je ziet. De bril sluit omgevingslicht goed af, wat natuurlijk wel meewerkt.
PC
Op de PC is het gamen wat minder voor de hand liggend. Zover ik kon zien waren er geen specifieke drivers beschikbaar, dus ik moest het anders oplossen. Er zijn display drivers beschikbaar waarmee elke 3D toepassing een 3D signaal kan genereren voor dit soort apparaten. Een van deze is IZ3D welke ik heb getest met deze bril.
IZ3D splitst je 3D game op in twee beelden, en stuurt die naar je 3D device. Het probleem hier zat hem in hoe ik het beeld naar de bril van Sony ga sturen. De bril van Sony detecteerd bij de Playstation namelijk het 3D signaal en dat is het dan. Dat is hier niet het geval want standaard krijg je gewoon je bureaublad in elk oog hetzelfde. Dit geeft weliswaar een mooi scherm, maar geen 3D.
De bril heeft echter een optie om het binnenkomende beeld te splitsen in twee, ofwel horizontaal ofwel verticaal. Met IZ3D kan ik dit signaal maken, zodat je een beeldsignaal hebt waar links en rechts naast elkaar zitten. Op de bril selecteer je dan de juiste variant, en voila! 3D!
Het nadeel van deze methode is dat je effectief je resolutie beperkt. Van een 1680 x 1050 pixels ga je naar tweemaal 840 x 1080 pixels. Dit is een iets kleinere resolutie dan de bril zelf. Dit zag je wel, maar was niet storend en lag meer aan het feit dat deze resolutie niet overeenkomt met de OLED pixels. Met wat tweaken en eventueel een verticale splitsing door middel van andere drivers zijn hier vast betere resultaten te halen. Blijft jammer dat er geen native stuurprogramma’s zijn voor PC gaming.
Op deze manier heb ik iRacing gespeeld, en ik kan vertellen dat de afdaling bij Pouhon op Spa Francorchamps in 3D indrukwekkend is!
Sony HMZ-T1 – Comfort
Dan het laatse puntje, het comfort. De bril weegt een dikke 400 gram en die staan allemaal op je neus. Druk je vinger op je neus en beweeg je neustopje hard naar beneden zodat je neusgaten dicht vallen. Dit is wat de bril bij mij, maar ook bij diverse anderen waarmee ik heb gegamed, deed. Om een juiste positie te vinden moet de bril iets verder naar voren dan je eigenlijk wil, waardoor de neuszitting gigantisch oncomfortabel wordt.
Je kunt het gewicht wat wegtrekken door wat te spelen met de bandjes, en tevens kun je een ander kussentje kiezen, maar lekker zitten doet hij nooit. Dit is zo erg, dat je na 10 minuten spelen last krijgt van je neus. Een grote tegenvaller eigenlijk, en het zorgde ervoor dat we het apparaat toch snel weer terug legden.
Ook zit er in het kussentje een schakelaar. Drukt de bril niet meer tegen je hoofd, dan valt het beeld uit. Uit automatisme bewogen wij ons hoofd regelmatig naar beneden, ook omdat dan wat gewicht weg viel. Maar dat ging gepaard met een zwart scherm. Niet zo handig dus!
Wat uiteindelijk wel werkte, was om op de bank te liggen met je neus naar het plafond. Niet de beste positie, maar als je toch alleen bent aan het gamen, prima te doen!
Sony HMZ-T1 – Conclusie
Ondanks dat het geproduceerde beeld en de ervaring best wel goed zijn, is het comfort een enorme tegenvaller. Zo veel, dat ik het de Sony HMZ-T1 zelf niet meer zou gebruiken. Voor simracing gebruik ik drie schermen naast elkaar. Dit geeft een hogere resolutie (5040 x 1050 pixels) en omdat ik dicht bij zit bijna net zoveel immersie. Ik zeg bijna, want het feit dat je omgeving effectief afgesloten wordt en je de beste 3D ervaring hebt die technisch mogelijk is, geeft deze qua beeldkwaliteit toch voorsprong.
Maar niet genoeg om het gebrek aan comfort te overwinnen, waardoor ik toch voorlopig weer achter mijn beeldschermen kruip.
Met dank aan Riēl Notermans voor zijn tijd, inspanning en kennis.
Beoordeling
Headset is niet comfortabel in gebruik Geen native stuurprogramma’s voor PC Beeld oogt aan de randen niet scherp __END__ Intense 3D ervaring Indrukwekkende beeldkwaliteit Geen crosstalk problemen door gescheiden beeld
Reacties (1)