Nieuw display maakt bril-vrij 3D zonder verlies aan resolutie mogelijk

16 mei 2012 1 Minuut 0 Reacties
Toshiba-ZL2

Het moment dat 3D echt zal doorbreken zal pas plaatsvinden wanneer we helemaal geen 3D brillen meer nodig hebben. Toch is dit nog ver weg omdat bril-vrij 3D enkele nadelen heeft die zorgen voor een mindere beeldkwaliteit. Het belangrijkste nadeel is het verlies aan resolutie wat veroorzaakt wordt door het weergeven van beelden voor verschillende kijkhoeken.

Om bril-vrij 3D te kunnen weergeven voor meer dan één persoon moeten er verschillende beelden weergegeven worden die uit verschillende hoeken zichtbaar zijn. Gevolg hiervan is dat de resolutie snel omlaag gaat, iets dat de 3D-ervaring en de beeldkwaliteit niet ten goede komt. NLT Technologies Ltd heeft nu een display ontwikkeld dat gebruikmaakt van de nieuwe HDDP (horizontally double-density pixels) techniek. Deze zorgt voor het dubbele aantal horizontale pixels en dus een hogere resolutie van bril-vrij 3D materiaal.

Dit display kan 3D beelden weergeven in dezelfde resolutie als een 2D beeld. Deze HDDP techniek is geschikt voor twee kijkhoeken maar er is ook al een HxDP techniek in ontwikkeling die 3D beelden in meerdere kijkhoeken weer kan geven door zoveel sub-pixel sets te gebruik als dat er kijkhoeken nodig zijn. Bijkomend voordeel is dat het middels deze techniek mogelijk is om 2D beelden en 2D beelden tegelijkertijd op het scherm weer te geven. Ook kun je zelf het aantal kijkhoeken bepalen en wordt de algemene kijkhoek van het display groter naar mate er meer 3D kijkhoeken toegevoegd worden.

Reacties (0)