MIT ontwikkelt goedkopere 3D zonder bril techniek

11 juli 2012 1 Minuut 0 Reacties
MIT-bril-vrij-3D

Er wordt de laatste tijd hard gewerkt aan technieken om 3D beelden zonder het gebruik van een 3D bril weer te geven en we komen steeds dichterbij een optimale oplossing. Het nadeel van bril-vrij 3D technieken die we al op de markt kunnen vinden is dat de kijkhoeken minimaal zijn, het vaak voor één persoon zichtbaar is en de resolutie zichtbaar laag is.

Onderzoekers aan de MIT (Massachusetts Institute of Technology) hebben een nieuwe techniek ontwikkeld om bril-vrij 3D met bestaande technieken tot stand te brengen en dus de kosten laag te houden. Ze hebben namelijk (simpel gezegd) meerdere LCD panelen op elkaar geplaatst. Elk paneel heeft zijn eigen refresh rate en toont een net wat ander perspectief van de afbeelding of video waar je naar kijkt. Alles bij elkaar moet dit zorgen voor een 3D beeld dat zonder bril waar te nemen is.

Onlangs heeft Toshiba als een van de eerste van fabrikanten een bril-vrij 3D display op de markt gebracht. Dit display, de 55ZL2, maakt gebruik van een camera die gezichten kan herkennen en het 3D beeld (de hoek) hierop aanpast. Toch is deze techniek nog niet ideaal aangezien het aantal kijkposities klein is en de productie erg duur is. Het systeem van MIT is te vergelijken met de techniek die in de Nintendo 3DS gebruikt wordt maar beschikt over drie panelen die samen het licht filteren en dus veranderen afhankelijk van de kijkhoek. Er zit wel één maar aan want de refresh rate (framerate) moet minimaal 360Hz zijn. Huidige panelen zijn vaak 240Hz.

MIT – 3D zonder bril

Het prototype van MIT kan 3D beelden in een kijkhoek van 20 graden weergeven maar er is al een versie ontwikkeld die tot 50 graden kan gaan. Kortom, betaalbaar bril-vrij 3D is weer een stapje dichterbij.

Wil je meer weten over bril-vrije 3D technieken? Lees dan verder in het 3D zonder bril archief.

Reacties (0)