Tablets in het onderwijs
Basisschool de Delta in Assendelft loopt voorop met het gebruik van tablets. Leerlingen in groep vier van de basisschool zijn uitgerust met een tablet wat volgens de leerlingen zelf een aantal voordelen met zich meebrengt. Zo hoeft de pen of het potlood er niet steeds bij gepakt te worden, zijn de vele verschillende boeken verleden tijd en krijg je direct feedback op de gemaakte opdrachten.
Positieve en negatieve ervaringen
Naast Bassischool de Delta zijn er diverse andere Nederlandse scholen die reeds experimenteren met het gebruik van tablets. Zo concludeerde de Gelderse scholengemeenschap Het Streek na een aantal tests dat leerlingen meer betrokken zijn en beter presteren met een tablet. Er zijn echter ook minder positieve ervaringen. Zo verruilde het Hondsrug College in Emmen de iPad weer voor fysieke studieboeken omdat er te weinig digitaal studiemateriaal in het Nederlands beschikbaar was en de school contractuele afspraken had met uitgevers van fysieke boeken.
Onbeantwoorde vragen
Of we het nu over een basisschool, een hogere school of een middelbare school hebben, een aantal vragen moet nog beantwoord worden. Zo is er nog geen uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van tabletgebruik bij kinderen en moet de vraag beantwoord worden wie voor de tablets op scholen gaat betalen; de student of de school? Daarbij moet nog goed nagedacht worden over de toegevoegde waarde die tablets kunnen bieden en hoe hier middels interactieve content gebruik van gemaakt kan worden.
Volgens de Nationale Jeugdraad zal de tablet uiteindelijk alleen maar meer ingezet worden. De Jeugdraad verwacht dat binnen enkele jaren het grootste deel van de scholieren tussen de 12 en 18 jaar voorzien is van een tablet.
Via: NOS
Reacties (2)