Adblockers komen naar Safari in iOS 9
Er is altijd wel wat te doen rondom adblockers: op het ene platform werken ze nog niet zo goed (zoals op mobiel) en op het andere platform werken ze weer uitstekend (zoals computers). Maar wanneer je een advertentie blokkeert, dan ontneem je vaak wel de inkomsten van een website. Soms is het logisch dat je die ads wil blokkeren, want er kunnen er teveel zijn of de ads die er staan, staan in de weg. Het is dan aan de website om een mooie balans tussen content en advertenties te vinden, zodat adblockers niet meer hoeven te bestaan.
Dat neemt niet weg dat Apple momenteel werkt aan een contentblokkeersysteem voor Safari binnen iOS 9. De content blocker is in staat specifieke onderdelen van een website te blokkeren, zoals een afbeelding of een bepaald script, zodat je in theorie dus ook advertenties zou kunnen blokkeren. Wanneer Safari voor iOS deze functie krijgt, dan is dat de eerste keer dat iOS-eigenaars een adblocker kunnen installeren. Op Android is er onlangs nog eentje gelanceerd, van de makers van AdBlock Plus. Daar kun je op deze pagina meer over lezen.
Het moment waarop Apple deze functie introduceert, is opvallend. Eerder deze week kondigde Apple zijn eigen nieuwsapplicatie aan: een applicatie die los van Safari nieuws kan brengen en dus nog steeds advertenties kan tonen. Ook is het zo dat dit een gigantisch deuk in de inkomsten van Google kan maken; dat bedrijf maakt veel winst op mobiele platformen. Meer op iOS, dan op Android, zo blijkt uit onderzoek. Mogelijk geeft Apple binnenkort meer informatie omtrent deze nieuwe feature. Voor meer info over iOS 9, kun je hier klikken.
Reacties (0)