De in 2012 geïntroduceerde Archos GamePad was een 7-inch tablet die geoptimaliseerd was voor het spelen van games, door de toevoeging van hardware-knoppen en sticks. De reacties waren echter helemaal niet positief en op een aantal punten schoot de Archos GamePad ruim tekort, iets waar de Franse directeur Loic Poirier de verwantwoordelijkheid voor nam. Archos is ondertussen terug met de opvolger van deze gaming-tablet en nu ik een tijdje heb doorgebracht met deze Archos GamePad 2 is het tijd voor een review.
Archos GamePad 2 – Specificaties
De specificaties van de Archos GamePad 2 zijn natuurlijk ook weer een stap vooruit gegaan ten opzichte van de eerste generatie.
Archos GamePad 2 | |
---|---|
Scherm | 7 inch 1280 x 800 |
Processor | Quad Core ARM Cortex A9 1.6 GHz |
Grafische processor | Mali 400 |
RAM | 2GB DDR3 |
Opslaggeheugen | 8-16GB |
MicroSD | Ja |
HDMI | Ja, miniHDMI |
MicroUSB | Ja |
GPS | Nee |
Bluetooth | Ja, 4.0 |
Camera’s | 720p webcam |
Accu | 5000 mAh |
De Archos GamePad 2 is dunner dan zijn voorganger maar is met 400 gram wel iets zwaarder geworden. Niet een enorm issue want de tablet houdt lekker vast en voelde voor mij op geen moment te zwaar aan. De GamePad 2 is te koop vanaf 169 euro voor de 8GB-versie, de 16GB-versie moet een paart tientjes meer kosten maar ben ik nog niet tegengekomen in Nederland.
Archos GamePad 2 – Hardware en Design
Als je bekend bent met de PS vita dan komt het design van de Archos GamePad 2 je ook bekend voor. De tablet is gemaakt van zwart plastic dat aan de achterkant naast wat rondingen ook een beetje structuur mee heeft gekregen om wat extra grip te bieden. De voorkant is natuurlijk het meest bijzondere aan deze tablet want een 7-inch display is niet het enige wat je vindt aan de voorkant. Links vind je de select knop, een analoge stick en een traditioneel D-Pad (pijltjes). Rechts vind je de start-knop, de tweede analoge stick en de Y B A X-knoppen. Ook de speakers zitten aan de voorkant van deze tablet verwerkt. Links- en rechtsboven zijn er ook twee knoppen verwerkt; de L1, L2 en R1, R2-knoppen die je op de meeste moderne controllers gewend bent. Aan de voorkant zit dan ook nog de 720p webcam. Er is geen tweede camera (achterkant) te vinden op de Archos GamePad 2.
Verdere aansluitingen zitten aan de boven- en onderkant van de Archos GamePad 2 verwerkt. Zo plaats je een eventuele microSD-kaart onderaan en de miniHDMI-kabel aan de bovenkant. De analoge sticks zijn nog wel even de moeite om extra te benoemen want om het pakket klein en compact te houden heeft Archos voor sliders gekozen, in plaats van een ‘volledige’ analoge stick. Dit betekent dat je de stick schuift naar links, rechts, boven of beneden om te sturen. Een ‘echte’ analoge stick doet dit op een balgewricht en in plaats van schuiven druk je de stick naar links, rechts, boven of onder. Zover ik begrepen heb genieten de echte analoge sticks de voorkeur bij de meeste gamers (PS Vita) maar zijn er ook gamers die het afhankelijk van de game vinden. Persoonlijk ben ik geen enorme gamer en heb ik niet heel veel ervaring met beide varianten, en heb ik met beide types altijd het gevoel dat ik niet genoeg controle heb.
Display
Het 7-inch ips-paneel heeft een resolutie van 1280 x 800 pixels en dat is voor een apparaatje van dit formaat en in deze prijsklasse prima. Het is niet de allerhoogste resolutie maar zeker voor gamen en ander casual gebruik meer dan genoeg. Kijkhoeken, kleurweergave en contrast zijn allemaal netjes verzorgd. De helderheid van het scherm kan ook lekker hoog gezet worden. De gehele voorkant is wel enorm gevoelig voor vingerafdrukken (er ontbreekt weer zo’n speciale coating) en is, doordat het ips-paneel een klein stukje onder de beschermende glasplaat ligt, ook redelijk gevoelig voor reflecties. In het algemeen is er echter helemaal niets mis met het scherm en voldoet het prima aan de verwachtingen. Natuurlijk hebben we ook niets te klagen over de gevoeligheid van scherm als het gaat om taps, swipes en andere aanrakingen. Maar een tablet die op dat gebied tekort schoot hebben we voor het laatst in 2011 gezien geloof ik.
Connectiviteit
Qua aansluitingen zit het wel goed op deze Archos GamePad 2. Naast standaard zaken als microSD, microUSB en HMDI (mini- in plaats van micro-variant) vind je ook dual-band WiFi en Bluetooth 4.0. Er is zelfs een mogelijkheid om draadloos je scherm te spiegelen op een tv die daar ondersteuning voor heeft (DLNA). Vooral het microSD slot is belangrijk op deze tablets, want games zijn natuurlijk vaak redelijk forst qua formaat en je bent als snel door je 8GB of 16GB opslagruimte heen. Met een microSD-kaart is dit relatief goedkoop uit te breiden.
Speakers
De speakers zitten aan de voorkant van de Archos GamePad 2 en dat is natuurlijk om zo’n optimaal mogelijk spelervaring te bieden. Helaas heeft Archos bezuinigd op de kwaliteit van deze speakertjes want ik zou het geluid het liefst al teleurstellend omschrijven, zeker als je het formaat van de speakersgrills ziet. Het geluid is tinnerig en mist echt zelfs voor tabletspeakers de lage tonen enorm. Bruikbaar is het natuurlijk wel. Gamers zullen nu wel denken dat je toch een koptelefoon op zal zetten tijdens het spelen. Bluetooth zou dan mijn voorkeur hebben want omdat de 3.5mm aan de bovenkant van de Archos GamePad 2 heb je anders constant je koptelefoon-kabel voor je beeld hangen (tenzij je hem achterlangs hangt natuurlijk hehe..).
Camera
De 720p webcam is echt een extraatje op de Archos GamePad 2 en is niet gek veel waard. Zeker in de slechter verlichte omgevingen valt de kwaliteit in de categorie “onbruikbaar” maar voor een leuk Skype-gesprek terwijl je voor het raam zit of een of andere gekke selfie voor je game-avatar is de camera goed genoeg.
Accuduur
De accuduur is zo’n 4-5 uur op deze tablet. Waarschijnlijk kan je er wat langer mee voort als je niet al te veel spelletjes speelt. Want naast een game-tablet is de Archos GamePad 2 natuurlijk ook nog een heuse Android tablet waar je op kan e-mailen, surfen, etc. Maar games kosten nu eenmaal flink wat energie en dat in gedachte houdend is de 4-5 uur best ok maar niet indrukwekkend. Een dag moet je er als normale gebruiker toch wel mee door kunnen komen dus.
Archos GamePad 2 – Software
De Archos GamePad 2 draait op een vrijwel stock (standaard) versie van Android 4.2.2. Met deze versie van Android krijg je alle Google apps en diensten die je gewend bent van een moderne tablet. Natuurlijk apps zoals e-mail, calendar enzovoort maar ook diensten als Google Now en Google services als Google Play games. Spelletjes download je uit de bekende Google Play Store.
Archos heeft qua apps wel een paar kleine zaken toegevoegd, zoals Archos Remote en Archos Video/Muziek. De Game Zone is een plek waar je allerlei spelletjes vindt, maar wat de toegevoegde waarde is van deze app die gewoon verwijst naar de Play Store is mij onduidelijk. De games zijn namelijk niet per se geoptimaliseerd (of zelfs goed bruikbaar) op de Archos GamePad 2 en moeten altijd nog voorzien worden van de juiste knop-instellingen.
Mapping tool
Omdat de Archos GamePad 2 al die hardware-knoppen heeft voor de besturing van de spelletjes moest er een oplossing bedacht worden om het bruikbaar te maken voor spelletjes die ontwikkeld zijn voor touchscreens. Deze oplossing is de Archos Mapping tool geworden en is een soort tijdelijk pop-up/overlay waarmee je kan instellen welke hardware-knop waar actief moet zijn. In het onderstaande voorbeeld heb ik dus 3 x een knop versleept naar de juiste plek op het scherm: A voor gas, L1 voor terugschakelen en R1 voor het opschakelen.
Zo kan je dus per game de boel instellen en hopelijk tot een werkbare key-mapping komen. Toch is het vaak lastiger dan je in eerste instantie denkt. Bij een Spel als Dead Trigger 2 kreeg ik het vrij gemakkelijk voor elkaar maar een spelletje als Fifa 14 bleek uiteindelijk niet te doen. Dit komt voornamelijk omdat dat spel (en andere) knoppen bevatten die meer dan één functie hebben. In het voorbeeld van Fifa kan je namelijk door te druk/swipen meer dan één actie uitvoeren. Dus voor Fifa op scherm: tap op B en swipe je vinger omhoog en je geeft een hoge pass in plaats van een pass over de grond (voorbeeld uit mijn hoofd dus kan ook andere actie zijn).
Uiteindelijk is deze oplossing afhankelijk van het spel best bruikbaar maar blijft het jammer dat er (nog?) geen games zijn die er speciaal voor ontwikkeld zijn om van deze hardwaremogelijkheden gebruik te maken. De onscreen-controls blijven dan ook in de meeste gevallen in beeld, ook als je de hardwareknoppen gebruikt. Al met al voelt het echt een beetje hacky aan en is het meer een pleister-oplossing dan een perfecte integratie.
Archos GamePad 2 – In gebruik
Bij het stukje over de mapping tool heb je al even gelezen dat deze Archos GamePad 2 niet in combinatie met elke game goed/handig gebruikt kan worden. Dat is echt een nadeel maar met een beetje rekening houden kom je vaak wel een heel eind. En natuurlijk blijft het touchscreen werken dus Fifa kan je dan wel “ouderwets” met je touchscreen spelen.
Bij een spel als Dead Trigger, waar je de twee analoge schuif-sticks gebruikt en dus met je duimen aan het sturen bent, is de Archos GamePad 2 best gaaf. Toch heb ik het gevoel minder controle te hebben dan dat ik gewoon met mijn vingers op het scherm had. Of dat mijn gebrek aan game-ervaring is of een daadwerkelijk probleem van de hardware durf ik niet te zeggen.
Wat ik wel durf te stellen is dat Android games in 99.9 procent van de gevallen ontwikkeld zijn voor gebruik op een touchscreen. En hardware-knoppen toevoegen aan een tablet verandert daar niets aan. Gameplay is nauw verbonden met de manier waarop een spel bestuurd wordt, voor tablets is die ontwikkeling dus gericht op touch. Het vervangen van touch door knoppen is niet alleen lastig maar kan ook nadelige gevolgen hebben voor de gameplay. Denk bijvoorbeeld ook aan games als Fruit-Ninja, Temple Run en het al eerder genoemde Fifa 14. Deze zijn gewoon niet goed bruikbaar in deze combinatie (maar natuurlijk wel via het touchscreen zelf!). Toch zijn er uitzonderingen en mogelijkheden voor developers om rekening te houden met de extra mogelijkheden van spelbesturing op de Archos GamePad 2.
De Franse fabrikant zegt dat een aantal ontwikkelaars van games al ondersteuning voor fysieke knoppen hebben toegevoegd, waaronder Asphalt 8 Airborne en Modern Combat 4: Zero Hour die gratis met de tablet geleverd worden. Helaas zaten deze games niet bij mijn testmodel maar een snelle download van het racespel wees uit dat het inderdaad goed mogelijk is voor developers om de hardware-knoppen te integreren. Op onderstaand screenshot kan je goed zien hoe de controls werken. Ook is duidelijk dat de extra mogelijkheden niet alleen voor de Archos GamePad 2 werken/beschikbaar zijn maar voor alle controlers die je op een Android device zou aan kunnen sluiten. Overigens verdwijnen bij apps met dit soort ondersteuning de on-screen controls wel van je scherm.
Als game device schiet deze GamePad wat mij betreft nog iets te kort, voornamelijk door het gebrek aan geoptimaliseerde apps. Als Android apparaat is het een typische middenmoter. De extra’s die je door het volledige Android pakket aan apps en opties krijgt kunnen voor sommige gebruikers de nadelen van de Archos GamePad 2 spelervaring best compenseren.
Prestaties
De Archos GamePad 2 is niet de allesnelste tablet op de markt maar houdt zich wel redelijk goed staande. Wel zo handig want games zijn nu eenmaal apps die wat meer van processoren vragen. In het algemeen heb ik in dat opzicht niets te klagen en krijgt de Archos GamePad 2 een goede voldoende. Toch zijn er modernere (en veel duurdere) tablets die sneller zijn en daardoor meer kunnen met zaken als schaduwen en andere hippe effecten. Maar dat hadden we niet anders verwacht natuurlijk. Naast gamen doet de tablet zijn andere taken ook prima. Je kan rustig browsen, e-mailen en social media toepassingen gebruiken zonder noemenswaardige vertragingen.
Archos GamePad 2 – Conclusie
De Archos GamePad 2 is een stuk beter dan de eerste generatie. Niet alleen de bouwkwaliteit is een stuk beter maar ook belangrijke onderdelen als het scherm en de processor hebben een fijne upgrade gekregen. De hardware is krachtig genoeg om de meeste spelletjes prima aan de sturen. De hardware-knoppen in combinatie met de mapping tool is echter lang niet altijd in staat tot een goede oplossing te komen om die spelletjes te besturen. In zulke gevallen blijft het fijn dat het touchscreen ook goed werkt. De speakers vallen wat tegen en dat is een nadeel voor de spelervaring. Persoonlijk zou ik liever een Nexus 7 2013 aanraden aan iedereen die een leuke Android tablet wil waar je ook spelletjes op kan spelen. Voor de echte game-fanaten denk ik dat apparaten als de PS Vita en Nintendo 3DS meer speelplezier voor het geld bieden.
Beoordeling
- Prima display
- Solide bouwkwaliteit
- Aantrekkelijk geprijsd
Niet alle games zijn geschikt voor controllers
- 8GB aan opslag is erg weinig
- Tegenvallende accuduur
Reacties (2)