De gebruikers die met snel leegrakende accu’s kampen, dachten aanvankelijk dat het aan de hardware lag. Het probleem werd ook steeds erger, want de accu’s konden voortdurend minder worden opgeladen zodat het probleem steeds verergert en de tablet steeds korter te gebruiken is.
Geen hardwareprobleem
Maar Microsoft ontkende meteen een hardwareprobleem: het zou een software-probleem zijn. De aansturing van de stroomverdeling vanuit de software zou met ene patch worden verholpen, beloofde het bedrijf.
Patch onderweg
Er wordt nu gewerkt aan een patch die gebruikers van de tablet kunnen installeren, waarna het batterijprobleem voorbij moet zijn. De Windows-tablet zou dan weer zo lang mee moeten kunnen gaan als beloofd. Microsoft raadt ongeduldige gebruikers af om in de tussentijd zelf batterijen te gaan vervangen. Dat is nergens voor nodig.
Simpele ingreep
Overigens zijn niet alle gebruikers van de Windows-tablet blij met dit nieuws. Sommige ongeduldige gebruikers hebben meer dan vierhonderd euro moeten betalen om hun tablet te laten vervangen door een nieuwe die het probleem niet heeft. Nu moeten zij ondervinden dat een simpele software-ingreep het probleem had kunnen verhelpen.
Te laat?
Andere gebruikers, die zich in Microsoft-fora melden, zijn bezorgd dat Microsoft te laat is met de nieuwe firmware. Al op 26 juli beloofde een Microsoft-medewerker een patch, die in de laatste stadium van tests zou zijn. Maar hij is nog niet verschenen.
De bezorgde gebruikers zijn bevreesd dat de batterij van hun Surface Pro 3 al geheel dood is voordat de software hier iets aan kan doen, zo vrezen zij. Het is onbekend of Microsoft deze gebruikers zal compenseren.
Reacties (0)