Teleurstellende aankoop
De aankoop van Motorola van toenmalig moederbedrijf Google stelt Lenovo teleur. Destijds waren de verwachtingen van de Chinezen hooggespannen. Trots werd verkondigd dat Lenovo-Motorola binnen de kortste keren in de top drie van de wereld zouden staan, na Samsung en Apple. En heel kort werd die positie ook bereikt. Maar toen tuimelden de verkoopcijfers weer achteruit, en Lenovo-Motorola staat nu niet eens meer in de top vijf. Bedrijven als Huawei, Vivo en Oppo hebben Lenovo-Motorola ingehaald.
Verkoopcijfers onderuit
De verkoopcijfers zijn dan ook danig achteruitgegaan. In China en de Verenigde Staten, de belangrijkste markten voor het bedrijf, is de verkoop met maar liefst 85 procent gedaald en domweg ‘niet succesvol’, aldus het interne rapport van Lenovo.
Twee directeuren
Het bedrijf schrijft dat hier wel vele lessen uit zijn geleerd en dat er snel grote veranderingen op komst zijn. Inmiddels heeft het bedrijf twee directeuren, een voor China en een voor de rest van de wereld. Deze markten moeten allebei op een compleet andere manier worden benaderd, realiseert Lenovo zich.
China en Amerika
In China concentreert Lenovo zich op het goedkope submerk Zuk, om de concurrentie aan te gaan met de talrijke goedkope smartphonemakers in dat land. Elders in de wereld wil Lenovo groeien in de telecommarkt in ontwikkelingsmarkten en op het Amerikaanse continent wil het bedrijf een aantrekkelijke, concurrerende portfolio op de markt brengen.
Nieuw vlaggenschip: Moto Z
Dat laatste begint bij het nieuwe vlaggenschip, de Moto Z. Dat belooft een behoorlijk goed toestel te worden met allerlei aanpasbare onderdelen. De telefoon kan modulair worden samengesteld, met bijvoorbeeld een pico projector, een zoomcamera of betere speakers, wat de klant maar belangrijk vindt. De Moto Z moet op 9 juni worden onthuld, en dan zal snel blijken of Lenovo-Motorola weer de weg naar de top heeft gevonden.
Reacties (0)