Nieuwe tijdlijn voor Instagram
De fotodeeldienst Instagram is op dit moment aan nieuwe, gepersonaliseerde tijdlijn aan het uitproberen. Het nieuwe algoritme moet ervoor zorgen dat gebruikers de dingen die ze ook echt tof vinden als eerste gaan zien. Momenteel is het zo dat het sociale netwerk foto’s van nieuw naar oud laat zien, waardoor je nog wel eens een foto of wat kunt missen. De nieuwe feed, die de content baseert op wat je eerder leuk hebt gevonden, moet qua opzet erg gaan lijken op de manier waarop Facebook tegenwoordig ook de tijdlijn presenteert.
Naast de dingen die je leuk hebt gevonden, kijkt het programma achter het algoritme ook naar de relatie tussen jou en degene van wie de foto is. Instagram voelt zich genoodzaakt deze verandering door te voeren, omdat de dienst in korte tijd heel populair is geworden en gebruikers vaak foto’s missen die ze eigenlijk helemaal niet hadden willen missen. Gemiddeld missen mensen zeventig procent van alle foto’s op de dienst en het bedrijf wil er hiermee voor zorgen dat de dertig procent die je wel te zien krijgt, de beste dertig procent is.
Op dit moment is het zo dat slechts een klein groepje meedoet met het testen van deze nieuwe tijdlijn. Op basis van hun feedback, zal Instagram gaan kijken wat het mogelijk nog meer gaat veranderen of gaat houden zoals de dingen zijn. Wanneer iedereen de nieuwe newsfeed te zien krijgt, is nog niet bekendgemaakt door het bedrijf. Eerder zette Twitter al een soortgelijke verandering door, maar die viel slecht bij diens gebruikers. Twitteraars hebben de optie nog steeds gebruik te maken van de chronologische tijdlijn binnen de instellingen.
Reacties (0)