Natuurlijk is Bliep niet voor iedereen want voor verschillende grootgebruikers zijn er ongetwijfeld abonnementen die gewoon goedkoper zijn aan het einde van de rit. Ik ben echter helemaal niet zo’n beller en ook mobiel internet gebruik ik maar in beperkte mate. Na jaren verschillende abonnementen met onbeperkt internet gehad te hebben ben ik er namelijk achter gekomen dat de wereld niet vergaat als ik niet iedere drieënhalve minuut mijn e-mail of Twitter check. En hoe ouder ik word des te gieriger ik ben. O en aan het ouderwetse bellen heb ik al helemaal een broertje dood.
Wat is *Bliep?
Het makkelijkste is de beschrijving die *Bliep zelf op de website heeft te gebruiken:
bliep is een prepaid provider voor jongeren. Bij bliep betaal je een vast bedrag per dag en kan je elke dag kiezen of je wel of niet online wilt zijn. Bij ons is onbeperkt ook echt onbeperkt. We geloven niet in kleine letterjes en willen voorkomen dat je onverwachts door je tegoed heen schiet. Wanneer je *bliep uit hebt staan blijf je nog wel bereikbaar.
Ik weet niet of ik met mijn 27 lentes nog bij de jongeren hoor maar *Bliep is er dus ook voor mij. Zoals je ziet kan je iedere dag kiezen of je wel of niet online wilt zijn. Er zijn twee opties.
Prijzen Bliep
- 50 cent per dag: Dit is de langzame optie. Voor een halve euro heb je de mogelijkheid om een hele dag onbeperkt te sms’en en te internetten met een snelheid van 384Kbps down en 64Kbps up. Je kan met deze snelheid onbeperkt het mobiele internet op en in mijn ervaring is het meer dan snel genoeg om dingen als Whatsapp, e-mail, Spotify(!) RSS, en – met een beetje geduld – te browsen.
- 1 euro per dag: Dit is de snellere optie. Voor een euro heb je de mogelijkheid om de hele dag onbeperkt te sms’en en kan je internetten met een snelheid van 3,6Mbps down en 2Mbps up. Hier zit een datalimiet van 2 GB aan verbonden maar je wordt niet zomaar afgesloten want door middel van een Fair Use Policy bekijkt *Bliep of je het echt te gek maakt (en gaat je snelheid eventueel omlaag). Ik heb een paar keer deze duurdere optie geprobeerd te misbruiken maar ben nooit in de buurt van problemen gekomen. Dit is snel genoeg om YouTube en soortgelijke toepassingen te gebruiken en natuurlijk laden websites ook wat rapper. Overigens kan krijg je met deze optie ook de mogelijkheid om gratis te bellen met andere bliep gebruikers.
Gebeld worden kan je altijd, je hebt gewoon een normaal mobiel telefoonnummer en daarop ben je gewoon keurig bereikbaar. Als je zelf wilt bellen dan kost dat je 25 eurocent per minuut. Dat is natuurlijk niet erg goedkoop maar gelukkig krijg je voor iedere euro dat je opwaardeert een gratis belminuut. Ik heb ondertussen een keer of wat mijn Bliep-tegoed opgewaardeerd en heb nog nooit iets anders dan de “gratis” minuten hoeven te gebruiken. Maar vergeet niet dat ik dus zelden bel.
Bekijk alle voorwaarden en prijzen op de website van Bliep.
Bliep werkt op het netwerk van T-Mobile
Bliep maakt gebruik van het T-Mobile netwerk en dus zul je zelf even moeten uitzoeken of het bereik van T-Mobile in jouw regio voldoende is. Volgens mij zijn er niet zo gek veel plekken meer in Nederland waar het als problematisch omschreven kan worden en hier in de randstad heb ik echt nog nooit een probleem gehad met T-Mobile.
Niet alleen is het fijn dat er een sterk netwerk achter Bliep hangt, er zijn meer voordelen. Opwaarderen doe je namelijk ook gewoon met T-Mobile codes. Beltegoed voor T-Mobile is zo’n beetje bij elke supermarkt, sigarenboer, tankstation en drogist (Kruidvat, Hema, Bruna ect) te koop. Je hoeft dus niet op zoek te gaan naar een winkel die toevallig Bliep tegoed verkoopt. Natuurlijk zijn er ook zat online opties om beltegoed te kopen. Als je via iDeal wilt betalen kan het via de website van Bliep zelf maar voor diegene die bijvoorbeeld PayPal prefereren zijn er altijd adressen als opwaarderen.nl.
Navigon Select, exclusief voor T-Mobile
Een van de grootste en minst bekende voordelen van *Bliep is echter dat ook de “exclusieve” deal die T-Mobile met de navigatiesoftware app Navigon heeft ook werkt via Bliep. Natuurlijk hebben de meeste smartphones via Apple- en Google Maps gratis mogelijkheden om te navigeren, maar daar zit wel wat dataverbruik aan verbonden. Met een app als Navigon heb je de mogelijkheid om “offline” te navigeren en is het dus niet nodig de kaartinformatie steeds te downloaden maar staat het gewoon op je smartphone opgeslagen. Zelf ben ik erg fan van de Navigon-software al zijn er wel wat in-app aankopen die het gebruik nog beter/leuker maken. Zelfs als je de kosten van die extra aankopen meerekent is deze weg een stuk goedkoper dan een app als Navigon of TomTom los aan te schaffen. Eens in de zoveel tijd is het dus nodig om 3G aan te zetten (let op: Niet iedere dag dus!) om de app weer te verifiëren als zijnde een T-Mobile smartphone.
Na een half jaar meer dan tevreden
Ik gebruik *Bliep dus nu al vrij lang en ben enorm positief over deze aanbieder. Ik kies er gemiddeld denk ik maar twee keer per week voor om mobiel internet aan te zetten, ik kan namelijk best zonder als ik maar een paar uur van huis ben. Ik kies overigens bijna altijd voor de goedkoopste optie want als ik al mobiel internet ‘nodig’ heb is het vooral voor simpele dingen als e-mail en Whatsapp. Zoals gezegd is de langzame optie snel genoeg voor al deze simpele bezigheden en tot mijn verbazing werkt ook het streamen van een podcast of het luisteren naar muziek via Spotify echt zonder hick-ups.
Het is fijn dat ik gewoon gebeld kan worden want het zijn vooral werkgerelateerde gesprekken die ik soms moet voeren (en ik wordt dus bijna altijd gebeld) en qua bereikbaarheid doet *Bliep niets onder voor andere prepaid of abonnementen aanbieders. Het enige dat ik jammer vind is dat ik niet een enkel sms’je kan versturen voor bijvoorbeeld 25 cent maar echt de dagfunctie aan moet zetten. Gelukkig is dat maar de prijs van twee sms’jes dus een echt probleem is het nu ook weer niet.
Wel moet je goed rekening houden met het feit dat je voor 23:30 je keuze voor de volgende dag dient te maken als je één van de twee tarieven aan hebt staan. In het laatste half uur van de dag verwerkt *Bliep namelijk de keuzes van alle klanten en kan je geen wijzigingen meer doorvoeren. Ik ben een paar keer net te laat geweest en had daardoor dus een dag “extra” mijn tarief aanstaan. Een dag loopt overigens van 00:00 tot 23:59 en dus niet 24 uur vanaf het moment dat je een tarief aanzet.
Reacties (43)