Beats
Begin volgend jaar gaat Apple de betaalde muziekstreamingdienst Beats integreren in iOS, waardoor de dienst ineens een bereik heeft van miljoenen mensen, door al die miljoenen iPhones en iPads die in omloop zijn. Dit zou al in maart kunnen gebeuren, aldus bronnen dichtbij de besluitmakers. Mocht dit gebeuren, dan is dit de eerste keer dat Apple geldt probeert te verdienen aan Beats en de eerste, grote stap met een muziekabonnement, terwijl iTunes wegzakt en muzikanten, zoals Taylor Swift, twijfels over het verdienmodel uitspreken.
Uit het verleden blijkt dat apps voorinstalleren op (mobiele) apparaten snel zorgt voor nieuwe klanten en dus zorgt voor een grotere user base. Daarnaast zou Apple Apple Pay kunnen inzetten om mensen met één druk op de knop een abonnement te laten kopen. En Apple heeft nog wat zieltjes te winnen als het om Beats gaat: naar schatting heeft de dienst nu zo’n 110.000 abonnees. Ter vergelijking: iTunes heeft er nu 200 miljoen actieve gebruikers en die business loopt achteruit. Die service werd aanvankelijk gebundeld met de muziekspeler iPod.
Met deze zet kan Apple een marktleider als Spotify, die onlangs nog aangaf gegroeid te zijn, flink onder druk zetten. In een tijd waar muzikanten hun stempel kunnen drukken op de manier waarop de industrie, als geheel, te werk gaat, is het van belang dat, zoals Sony Music al aangaf, iedereen krijgt waar hij of zij recht op heeft. Het is nog even afwachten totdat Apple zelf deze aankondiging doet, maar tot die tijd lijkt het aannemelijk dat het bedrijf uit Cupertino deze move gaat maken.
Reacties (0)