iOS 9 zet in op privacy, weert adverteerders van informatie
Apple is voornemens een belangrijke grote stap richting privacy te zetten met de introductie van iOS 9, het nieuwste besturingssysteem vanuit Cupertino. Wanneer je straks dit nieuwe OS op je iPhone of iPad geïnstalleerd hebt, dan kunnen adverteerders niet langer zien welke apps je gedownload en geïnstalleerd hebt op je iOS-apparaat. Zodoende weten die bedrijven dus niet meer welke apps je frequent gebruikt en kunnen ze die data ook niet meer opslaan, doorverkopen of gebruiken voor andere doeleinden.
Momenteel zijn er veel applicaties die dat wel doen, zoals de apps van de sociale netwerken Twitter en Facebook. Die bedrijven zien dus precies welke apps je hebt en gebruikt en gebruiken die informatie om doelgerichte advertenties jouw kant op te sturen. Een voorbeeld: wanneer Twitter of Facebook zien dat je heel veel games geïnstalleerd hebt, dan krijg je een advertentie te zien van een game die je nog niet hebt. De marketingbureau’s gebruiken hiervoor een speciale api, die in iOS 9 niet langer werkt of te gebruiken is.
Tijdens de WWDC-presentatie van Apple dit jaar liet het bedrijf weten dat iOS 9 zich onder meer focust op bugfixes, prestatieverbeteringen en privacy. Op het podium werd nadrukkelijk gezegd dat Apple echt niet alles over je wil weten. Hoe dat dan werkt met Siri en de nieuwe zoekfuncties? Die data is allemaal geanonimiseerd en wordt niet gekoppeld aan je Apple ID – er wordt gebruikt gemaakt van een randomizer, er wordt geen informatie gekoppeld aan apparaten en er wordt ook niets gedeeld met derden. Lees hier meer over iOS 9.
Reacties (0)