Cloud gaming-test op basis van supercomputers
Het bedrijf Shinra uit New York begint met een cloud gaming-test op basis van supercomputers in Japan. Het gaat hier om de bèta, een periode waarin een selectief aantal mensen de dienst kan gebruiken, van de cloud gaming-service, die exclusief in Japan zal worden gehouden. Tijdens die periode, die begint vanaf 17 februari en loopt tot en met 17 van dit jaar, kunnen spelers verschillende games van speluitgever Square Enix uitproberen, waaronder favoriet Final Fantasy VII en het avonturenspel Tomb Raider (zie afbeelding).
Om een streamingdienst voor videogames goed te laten verlopen, heb je onder meer een aantal krachtige computers nodig, evenals een snel netwerk. Die krachtige computers zijn nodig voor het renderen (het genereren van een digitale afbeelding uit een driedimensionaal model) van de game en het snelle netwerk voor het verzenden van de informatie. Aangezien gaming een interactief medium is en streamingdiensten van veraf werken, moet ervoor gezorgd worden dat er zo min mogelijk vertraging tussen interactie en handeling zit.
Vooral dat laatste is nog een behoorlijke opgave, omdat games steeds ‘zwaarder’ worden: ze zien er mooier uit en laten gamers meer handelingen verrichten, dus is het wenselijk dat er geen lag (vertraging) tussen de speler en het spel zit, iets dat je in traditionele spelcomputers niet tegenkomt. De directeur van Shinra is de oud-directeur van Square Enix, Yoichi Wada, vandaar de connectie tussen de twee. Wada geeft aan met deze stap alles aan het gaming-landschap, de content, infrastructuur en verdienmodellen, te willen veranderen.
Lees ook ons artikel over alle huidige mogelijkheden op het gebied van gaming.
Reacties (0)