Vermoedelijk is die 1 miljard dollar slechts het begin. Ter vergelijking: Netflix steekt dit jaar 6 miljard dollar in de productie van 1.000 uur aan originele content. En Amazon gaf bij lancering van zijn eigen streamingdienst in 2013 ook 1 miljard dollar uit.
Apple en televisie
De Wall Street Journal meldt dat Apple het bedrag in handen van Hollywood-veteranen Jamie Erlicht en Zack van Amburg legt. Zij werden in juni door Apple ingehuurd om een contentstrategie op te bouwen. Daarnaast huurde Apple enige tijd geleden nog Matt Cherniss van WGN America in, om te werken aan een wereldwijde streamingdienst.
Naar het schijnt zijn er al meerdere gesprekken gevoerd met agenten van beroemde acteurs, schrijvers en regisseurs, om te kijken wat Apple zou kunnen maken. Het bedrijf zal minstens één echte hit moeten maken om zijn videodienst te laten slagen, stellen insiders van de WSJ. Hoe duur de series worden is niet zeker. Gewoonlijk betalen bedrijven rond de 2 miljoen dollar per aflevering voor een beginnende komedieshow, meer dan 5 miljoen dollar voor een dramaserie en een show als Game of Thrones kost tot 10 miljoen dollar per aflevering.
Apple’s eerste serie
Apple hoopt met de nieuwe programma’s de aantrekkingskracht van iTunes te vergroten. De vraag is alleen of het daarin slaagt, want met zijn eerste serie – Planet of the Apps – wist het niet bepaald indruk te maken. Eigen content is nodig om de omzet van de videoverkopen in iTunes omhoog te brengen. Die dalen de afgelopen jaren steevast. Volgens de Wall Street Journal was videocontent vorig jaar goed voor 35 procent van de totale omzet van iTunes, waar dat vijf jaar geleden nog vijftig procent was.
Reacties (0)