Alles over DaVinci Resolve Studio montagesuite. Complete video-editing, geluidsbewerking, colour grading, speciale effecten en zelfs meerdere 8K-streams.
Slechts weinig montagepakketten hebben zoveel mogelijkheden in huis als Blackmagic DaVinci Resolve Studio, inmiddels al versie 18.x. Snelle korte en meer uitgebreide editing, volledige kleur- en audiobewerking, bewerking voor de postproduction, hoogwaardige speciale effecten plus animaties, het slikt vrijwel alle mogelijke videoformaten en zelfs voor 8K draait deze softwaresuite de hand niet om. Het NLE-pakket is zowel geschikt voor Windows als Apple OS en verkrijgbaar als een gratis beperktere en volledige betaalde versie.
Blackmagic DaVinci Resolve Studio behoort tot de echt zware montagesoftware. Geen editing-zee gaat deze complete NLE-suite te hoog. Van gewoon snel montagewerk en reportages tot broadcast, speelfilms, muziekclips en commercials. Deze montagesuite is uiterst volledig. Bij het editen zelf op een onbeperkt aantal sporen in de tijdlijn is er deze keuze als compleet met alle opties en vensters als snel (cut) alleen de noodzakelijke NLE-tools. en vensters. Het samen editen met meerdere personen, in the cloud, scripting, professionele keying, HDR, surround sound, beauty tools en een proxygenerator-appen ontbreken niet.
Oorspronkelijk was DaVinci Resolve een professioneel pakket voor kleurbewerking, colour grading in de postproduction. Deze krachtige module zit er nog altijd in, zowel snel toegankelijk voor de leek als meer geavanceerd. Een complete geluidstudio ontfermt zich over de dynamische 3D soundtrack. Er zijn tal van professionele speciale video-effecten en animaties aan boord. De importformule slikt vrijwel elk formaat. En er zijn tal van export- en share-mogelijkheden.
Wat is nodig?
Een zwaargewicht bij de videomontage? Dat klinkt niet eenvoudig. En dat is het eerlijk gezegd ook niet. DaVinci Resolve (Basis en Studio) mikt dan ook niet op de beginner met een eenvoudige montagecomputer. Maar iedereen met meer kennis van zaken en een zwaardere Apple iMac, MacBook Pro, Apple Studio desktop of een flink uitgerust Windows-werkstation kan er waar grootse presentaties mee behalen.
Hoe meer systeem- video-Ram, GPU-kracht, beschikbare CPU-cores en snelle opslagmedia des de sneller en realtime het allemaal verloopt. 4K en 8K UHD kunnen gewoon realtime met meerdere live videostromen. Van meer systeemkracht profiteert ook de ingebouwde neural engine, de kunstmatige intelligentie, bij DVR van.
Veel mogelijkheden en instellingen vergt natuurlijk ook een behoorlijke leerperiode. Iedereen die weet waar het bij NLE omdraait kan er wel binnen een dag mee uit de voeten. Alles onder de knie krijgen kost echter wel een paar weken. Een ander punt is dat het handboek in het Engels is. Wel zijn er op YouTube tal van goede instructiefilmpjes beschikbaar.
Lay-out, import en projecten
DaVinci Resolve maakt gebruik van zogenaamde workspaces die Blackmagic pages (pagina’s) noemt. Dat zijn voor specifieke doeleinden opgemaakt schermpagina’s. Dat kan op een of meerdere montagemonitoren. De videomaker vindt deze pagina’s als icoontjes met tekst onderaan het gebruikersinterface.
Voor het editen zijn er de Edit- en Cut-pagina. De Color page doet de postproduction van colourgrading. De visuele speciale video-effecten en animaties vind je op de Fusion page. De volwaardige geluidstudio voor de soundtrack heet Fairlight. De organisatie van de media en bibliotheken staan op de Media Page. En het exporteren verloopt via de Deliver page. Het navigeren tussen de workspaces gaat bliksemsnel.
Zoals gezegd importeert DaVinci Resolve tal van video-, audio-, grafische en ook tekst- en projectformaten. Dat kan via de importfunctie of door de bestanden in het Media-venster te slepen. Bij het opstarten vraagt DVR om een project nieuw of oud te openen. Er zijn een groot aantal instelmogelijkheden per project. Desgewenst kiest het programma zelf een geschikt projectformaat. Bij het importeren vraagt de software bij een afwijkend formaat dit aanpassen op het projectformaat of het oorspronkelijke videoformaat gebruiken.
Editen, standaard en Cut Page
De standaard workspace voor editing bestaat uit een programma- en afspeelvenster, links daarvan de bibliotheken, rechts de inspector voor de AV-instellingen en in het midden de tijdlijn. Links en boven de tijdlijn staan de diverse instellingen voor het ongelimiteerde aantal AV-tracks en beschikbare gereedschappen plus weergave. Met links daarvan en boven de instellingen plus beschikbare gereedschappen. Rechts de weergave van de auidio-LEDs voor het volume. En helemaal bovenin de menubalk.
De scene cut detection analyseert met AI edit-punten en beelden om deze vervolgens bij lange videoclips in meerdere kortere clips te splitsen afzonderlijk ter bewerken. Het vergt enige gewenning om de weergave van de video- en audiosporen, de tijdschaal type cursor e.d. op de eigen smaak in te stellen. Daarna werkt het in feite niet veel anders dan bij de andere grote NLE-pakketten. Multicam editing is heel goed mogelijk op de Edit-page. Pak, 4, 6, 8, 19 of wel 25 verschillende camerahoekenc en alles valt nauwkeurig in de te gaten houden en nauwkeurig te synchroniseren.
De Cut Page is ontworpen voor het snel (onder tijdsdruk) kunnen editen van videoclips. Deze werkpagina richt zich daartoe exact op de NLE-gereedschappen en schermweergave die je daar voor nodig hebt. In de praktijk komt het neer op een soort supersnelle A/B-editing.
Audio met Fairlight
De geluidsstudio Fairlight staat op topniveau voor NLE-suites. Natuurlijk kan je ook rechtstreeks in de tijdlijn van de werkruimte voor editing, de audiotracks, van het geluid bewerken. Daarin staan gewoon de standaardtools en effecten. Wie echter voor de complete beheersing van de soundtrack kiest opent de workspace Fairlight met een ongelimiteerd aantal effecten met professionele regelaars en geluidseffecten op hoog niveau. Je kunt gewoon heen en weer schakelen tussen de edit- en audiowerkruimtes en de bewerkingen zijn realtime van toepassing.
Fairlight heeft de potentie om met wel 2.000 audiotracks in realtime te werken. In de praktijk zullen dat er natuurlijk flink wat minder zijn maar zeer complexe soundtracks bouwen is zonder meer mogelijk. Deze audiomodule is tevens geschikt om snel woorden, beats en trackmarkers te traceren en bewerken. De toegepaste toetsaanslagen van het keyboard komen overeen met hetgeen andere pakketten eveneens gebruiken. Verder noemen wii het prima klinkende immersive Dolby Atmos, MPEG- import, Auro-3D en SMPTE ST.2098 support.
Fusion voor effecten en animaties
DaVinci Resolve Studio scoort met de visuele effectgenerator en 2 en 3D animater ronduit groots. Je hebt alle effecten en motion minutieus in de hand met zeer fraaie eindresultaten. Het functioneert tevens als een scoort Photoshop voor video om ongewenste zaken uit het beeld weg te retoucheren. Het uitwisselen van videoclips tussen Fusion en de Edit-pagina’s is met drag & drop een fluitje van een Eurocent.
Het aantal meegeleverde effecten en filters is meer dan voldoende voor de veeleisende videomaker. De ruisreductie is uit de kunst. Tevens is er een goede lenscorrectie beschikbaar. Verder noemen we lensreflecties, analoge filmbeschadiging, alle gangbare wipes en dissolves, verscherpen, hoogwaardige keying, clone en paint retouche, glare en soft. Alleen in de inspector op maat en smaak af te regelen.
Colour page
Colour grading is voor vele van ons toch wel moeilijke hocuspocus. Bij DVR kan dat zowel simpel als op hoog professioneel niveau relatief eenvoudig werkt bijvoorbeeld Targeted Grading. Hierbij selecteer je een speciaal gebied (region) van een videoclip om dit gescheiden van de rest te kunnen bewerken. Met Magic Mask, een AI neural engine, voorziet DVR specifiek objecten en personen van een masker om deze selectief te kunnen bewerken.
De bewerking bij colour grading definieer je met nodes (knooppunten) en verbindingslijnen waarop de effecten en animaties uitwerken. Na een korte leerperiode wijzen de tools voor grading zich grotendeels vanzelf. Mocht je het zelf colour graden te lastig vinden dan valt zoiets gemakkelijk op afstand via bijvoorbeeld via de cloud door een ander te laten doen.
Uiteraard staan ook gewoon de standaard kleurenwielen, histogrammen, vectorscopen en (schuif-)regelaars in de tijdlijn ter beschikking.
Delen en exporteren
DVR biedt een waar scala aan export- en social media-formaten. Je opent de Deliver page, kiest het formaat, naam en opslaglocatie en zet de te transcoderen video in de wachtrij. Die gaat na activeren realtime met visuele weergave aan de slag.
De maximale 10 bits H.264 en H.265 (master-)videofiles zien er perfect uit. Ook de clips voor Facebook, YouTube en streamingplatforms. Afhankelijk van de beschikbare hardware behoren 120 fps, 32K resolutie, meerdere 8K streams en hoog geavanceerde HDR tot de mogelijkheden.
Conclusie
Met Davinci Resolve heeft de gevorderde videomaker vrijwel alles in huis wat hij of zij nodig heeft. Deze suite biedt meer dan bijvoorbeeld Adobe Premiere, Final Cut Pro, Vegas en Edius. In principe is de gratis basisversie ruim voldoende. Dan heb je wat minder HIRES-mogelijkheden maximaal standaard UHD 60 fps, geen neural eginge, geen Dolby Vision een geringer aantal effecten e.d. maar tot 4K op 60P gaat het uitstekend.
Het summum aan postproductie binnen handbereik vind je nergens anders voor dezelfde prijs. Bovendien is DaVinci Resolve compatibel met vrijwel elk videoformaat. Ook de lastige van Blackmagic zelf. Mits de onderliggende montage-hardware maar krachtig genoeg is kan alles realtime en live met zelfs meerdere videostromen en snelle bewerkingen op de achtergrond. Dit alles voor relatief lage prijs. Optioneel zijn een dedicated keyboard en trackball-paneel leverbaar.
Zoals gezegd niet voor de beginner met een minder krachtige montagecomputer. En ook het Engels kan een beperking vormen. Op YouTube staan er filmpjes die claimen dat je de verschillende basistaken in 5 minuten kan leren. Helaas ook meestal in het Engels. Bij voldoende belangstelling overweegt de redactie van Digital Movie een Quickstart in het Nederlands te maken. Laat het de redactie weten.
Reacties (0)