Afgelopen week maakte Sonos bekend dat een aantal oudere producten van het bedrijf geen ondersteuning en updates meer hoeven te verwachten. Dit kwam het bedrijf op aardig wat kritiek te staan, ondanks het feit dat de producten al 10 jaar oud zijn. Sonos reageert nu op die kritiek en nuanceert zijn statement.
Sonos-ceo Patrick Spence heeft via het blog van Sonos gereageerd op de felle kritiek vanuit verschillende hoeken. De ceo biedt zijn excuses aan voor de manier waarop het bedrijf het einde van ondersteuning voor oude Sonos-producten heeft gecommuniceerd. Het is namelijk niet zo dat Sonos zich helemaal zal distantiƫren van deze producten. Het bedrijf blijft nog lange tijd bugfixes en beveiligingsupdates aanbieden om de producten werkend te houden. Mocht er alsnog een probleem ontstaan met een bepaald product dan belooft het bedrijf met een alternatief voor gebruikers te komen. Nieuwe features of functies hoeven we echter niet te verwachten.
Sonos werkt ook aan een oplossing om het ondersteunen van oude en nieuwe producten in de toekomst soepeler en duidelijker te laten verlopen. Spence geeft aan dat systemen in de toekomst opgedeeld zullen worden, wat ervoor moet zorgen dat moderne Sonos-apparaten vloeiend samen kunnen werken en updates kunnen blijven ontvangen, terwijl tegelijkertijd oudere apparaten hun functionaliteit blijven behouden. Hoe dit precies ingevuld gaat worden is nog niet duidelijk.
Voor nu blijft het in ieder geval zo dat de originele Zone Players, de Connect en Connect: Amp (verkocht tussen 2006 en 2015), de Play:5 (Gen 1), de CR200 en de Bridge niet meer actief ondersteund gaan worden voor nieuwe functies en features. Deze producten kunnen dus nog wel fixes en beveiligingsupdates verwachten.
Reacties (0)