Review: True-Blue Box COBALT DA-BT – Een mooie schakel voor elk systeem

01 januari 2022 8 Minuten 0 Reacties
True Blue Box_CH_TBB04

Even voorstellen… Ik ben Cyriel Hoenen, sinds zeven jaar een van de vaste recensenten bij Audioclub Oost-Brabant en ruim vier jaar fanatiek luidsprekerbouwer als hobbyist, van compacte monitor tot open baffle, met de naam Chiropter. Wat ik bij de bouw van mijn speakers zoveel mogelijk nastreef is een puur geluid. Dit is ook een belangrijk speerpunt bij True-Blue Box.

De True-Blue Box versterkers en de Chiropter speakers bleken al langer een hele goede match te zijn. Eerdere modellen vonden elkaar enkele jaren geleden bij de audioclub en stonden toen steevast garant voor een mooie luisteravond. Er werd al aangenaam kennisgemaakt met de prestaties van de True-Blue versterker, die heel wat meer in zijn mars heeft dan het compacte formaat op het eerste gezicht misschien doet vermoeden. De versterker haalde werkelijk het onderste uit de kan bij de speakers.

De luidsprekers

Ik gebruik twee verschillende modellen bij deze test, om een beeld te kunnen schetsen hoe de versterker presteert op een kleine monitor en op een grotere vloerstaander.

• Model 110B, de kleine monitor, heeft een SEAS prestige tweeter aan boord en een 18 cm woofer van het Deense merk Audio Technology.
  • De vloerstaander is model 108. Deze heeft een Fostex hoorn weeter, een 15 cm midrange-unit in open baffle constructie en een 26 cm Scanspeak woofer, die omhoog straalt.

True-Blue Box

Ik heb de beschikking over de COBALT DA-BT. Dit wil zeggen dat hij een DA-converter en een streamer aan boord heeft. Uit de doos (die in totaal slechts 2,8 kg weegt) verschijnt een degelijk ogend apparaat. Ik heb een zwarte ontvangen, maar diverse kleuren zijn mogelijk. De afstandsbediening is simpel en heeft de juiste knoppen, maar deze kan in mijn ogen nog wel geüpgraded worden.

De eerste indruk na het aansluiten is goed. Na het beluisteren van enkele demonummers kan ik het karakter van de versterker al prima omschrijven. De weergave is niet geforceerd, niet chaotisch, maar eerder iets ingetogen, waardoor je er ontspannen naar kunt luisteren. Details zijn daardoor goed te onderscheiden. De versterker komt heel natuurlijk over en doet zijn naam eer aan, want hij wordt omschreven als ‘onvervalst’. Nou, dat klopt wel! Alles klinkt zijdezacht en wordt in de juiste proporties naar de luisteraar overgedragen, met andere woorden: allesbehalve opdringerig en ongecontroleerd.

De test

In het dagelijks gebruik luister ik naar een NAD en een QUAD versterker, elk met een totaal ander karakter en andere positieve eigenschappen. Nadat ik diverse muzieknummers geluisterd heb, kan ik tot de conclusie komen dat de COBALT een mooie mix is van allebei. Hij heeft het detail van NAD en de rust van QUAD. Kortom, een échte high-end versterker.

Hieronder een indruk van enkele muzieknummers die ik heb beluisterd:

John Denver & Placido Domingo – Perhaps love

Dit nummer vliegt nergens uit de bocht. Wat opvalt als ik dit nummer beluister met deze versterker: rust! Hoewel geen enkel detail gemist hoeft te worden, is de instrumentale begeleiding netjes op de achtergrond aanwezig en worden de stemmen lekker luchtig weergegeven. Die luchtige weergave zorgt voor een prettige luistersfeer, waarbij er ruimte is om emoties te ervaren tijdens het luisteren.

Krezip – Everybody’s gotta learn sometime
Alweer een bewijs dat geen enkel detail gemist hoeft te worden. Ik hoor de gitarist continu met zijn vingers over de snaren schuiven. Verder klopt alles in het nummer. Er zit tamelijk wat laagweergave in, maar dit klinkt totaal niet ‘dreunerig’ en geeft het nummer de body die het moet hebben. De aanwezigheid van deze ‘body’ maakt het plaatje gewoon compleet, waardoor je je al snel overlevert aan de set en niets aan de verbeelding meer over hoeft te laten.

Bert van den Brink – God only knows

Dit nummer gebruik ik heel vaak bij demo’s, maar nog nooit zijn mij zoveel details opgevallen. Waarschijnlijk omdat de kans op chaos bij deze versterker minimaal is. Je hoort alle facetten van de vleugel perfect: van aanslag tot de klankkast van de vleugel, van hoog tot laag.

Wat een belevenis!

Maceo Parker – Children’s world

De dynamiek van de saxofoon in dit nummer is gewoon precies zoals het hoort. De overige instrumenten hoor je ook precies in de juiste verhouding en wederom komen alle details goed over. Het bewijs dat deze versterker muzikaal genoeg kan klinken en een mooi gebalanceerde soundstage neerzet.

Elina Garanca – Mon coeur s’ouvre a ta voix (Saint Saëns: Samson et Dalila)

Voor de afwisseling nog een keer een stem. Dit klinkt echt prachtig. De instrumentale begeleiding komt heel verrassend naar voren en de geweldige stem van Elina Garanca bloeit heel mooi op in dit muziekstuk. Dit klinkt ontzettend puur op deze set.

Emiliana Torrini – Lifesaver

Dit nummer is zo apart omdat er diverse geluidseffecten op de achtergrond optreden. Deze horen we hier heel goed. En daarnaast wordt de stem levensecht weergegeven en komt perfect op de voorgrond. Instrumenten zijn bescheiden aanwezig en zorgen voor een nette ondersteuning. Alles is mooi in evenwicht.

Agnes Obel – Riverside

De piano klinkt heel natuurlijk en de stem komt kaarsrecht op je af. Dit nummer klinkt heel clean en direct en tegelijkertijd zit er een mooi ruimtelijk effect in. Deze versterker doet dit precies goed. Heerlijk om naar te luisteren!

Opiuo ft. D-Sens – La fong

Gezien de tamelijk hoge dempingsfactor van de versterker leek het mij een goed idee om dit nummer erop los te laten. En jawel hoor… het laag wordt perfect strak weergegeven! En dat komt allemaal uit zo’n klein kastje. Ongelooflijk.

De DAC

De True-Blue box heeft uiteraard een D-A-converter aan boord. Deze levert een mooi dynamische weergave, is in mijn ogen van goede kwaliteit en dus een ideale bron voor de versterker.

De phonotrap

Ik gebruik het nummer Lessons in love (Shep Pettibone remix) van Level 42 om een indruk te krijgen van de phonotrap. Dit klinkt voldoende gedetailleerd en heeft een mooie laagweergave. Vervolgens zet ik de lp van Rickie Lee Jones uit 1979 op. Dit klinkt gewoon heerlijk. Match tussen phonotrap en versterker blijkt ook heel goed. Voor wie lekker vintage plaatjes wil draaien is de COBALT dus ook een hele goede kandidaat. Dit blijkt ook maar weer als ik White Album van The Beatles draai. Balans tussen hoog en laag is perfect: genoeg details in het hoog, maar ook een mooi ondersteunend warm laag en de stemmen komen heel goed naar de voorgrond.

Monitor speakers

De COBALT doet het ook prima met een set monitor speakers. Hij geeft ze als het ware een ‘drive’ mee waardoor een speaker van kleiner formaat ook groots kan klinken. Door zijn karakter komen de natuurlijk klinkende Audio Technology drivers ook goed tot hun recht. Ook hier is het geluid mooi clean, omdat hij de speakers alleen geeft wat ze nodig hebben, namelijk een strak signaal zonder chaos.

Ik luister naar de ouverture van Tannhäuser van Richard Wagner en ik ben van begin tot eind geboeid omdat ik een orkest hoor en geen warboel van instrumenten.

De COBALT DA-BT is veelzijdig te noemen. Zowel op digitaal als analoog gebied doet het compacte apparaat perfect wat hij moet doen en zijn er geen tekortkomingen op te merken. Ook is het een alleseter: een klassiek stuk wordt adembenemend mooi neergezet, maar een modern trance nummer met veel laag klinkt ook enorm netjes. De COBALT DA-BT heeft ook een streamer aan boord, wat hem zeer multifunctioneel maakt. Kortom: een mooie schakel voor elk systeem met alleen maar pluspunten. De prijs/kwaliteit verhouding is ook heel netjes. Het apparaat heeft veel ‘onderdelen’ aan boord en deze onderdelen zijn stuk voor stuk van zeer goede kwaliteit.

Cyriel Hoenen

De apparatuur:

Versterker:                  True-Blue Box COBALT DA-BT