Even machtig als hifi-esque
Voor deze review hangen we de Primare-receiver niet aan onze gebruikelijke DALI Rubicon-opstelling, maar verbinden we het met een 5.x-opstelling met Bowers & Wilkins 700 S3-luidsprekers. Meer bepaald, de 703 S3-vloerstaanders, de 705 S3-boekenplankspeakers en de HTM71 S3-centerspeaker – allemaal met de kenmerkende tweeter-on-top. Om het geheel naar 5.1.4 te brengen, sluiten we ook de vier DALI Alteco-hoogtespeakers in de kamer aan en zetten de ELAC 2050 Sub in als LFE-weergever. De bronnen van dienst zijn zoals gebruikelijk een Oppo UDP-203, een Apple TV 4K en een Xbox One X.
Gameverfilmingen zijn meestal niet veel soeps, maar de eerste afleveringen van ‘The Last of Us’ doen vermoeden dat deze HBO-reeks die vloek gaat breken. Al tijdens de intense opbouw naar het instorten van de samenleving weet de Primare de minimale maar toch sfeerscheppende soundtrack prima over te brengen op de Bowers & Wilkins 700 S3-surroundopstelling die we tijdelijk in de testruimte hebben opgesteld. De hoogtekanalen blijven wel verzorgd worden door de DALI Alteco’s aan de muur. Hoewel er aanvankelijk niet zoveel spannends gebeurt op audioeffectenvlak, zijn er al snel uitschieters die aandacht trekken. De politiewagens die buiten voorbij rijden of de gevechtsvliegtuigen die hoog in de lucht over de kijker heen vliegen – subtiliteit wordt hier geslaagd gehuwd aan een goede positionering. En dan hebben we Dirac nog niet ingeschakeld.
We weten uit vorige ervaringen dat Dirac correct inregelen een spectaculair resultaat kan opleveren. Hoewel we nog niet helemaal klaar waren met het finetunen, wisten we wel al een zeer merkbare verbetering te realiseren. Zowel bij The Last of Us als bij een spannende scène uit de Amazon Video-reeks ‘The Rig’, als de fakkel op een booreiland met een lichtpistool moet aangestoken worden. In deze reeks hoor je bijna continu de golven inbeuken op de structuur, en dat is bij deze buitenscène heel aanwezig. Er is een goede immersie in de beklemmende sfeer van deze reeks.
De complexe Oscar-winnende soundscapes van ‘Dune’ (UHD Blu-ray, Dolby Atmos) zijn natuurlijk net iets taaier om goed neer te zetten. Het huwelijk van de bevreemdende geluidseffecten en de aparte muziek van Hans Zimmer levert iets heel ongewoon op, afstandelijk maar toch ook intrigerend. De uitdaging hier is wél die soundscapes gelaagd en gedefineerd neer te zetten, want anders klinkt het als een brij. Daar slaagt de SPA25 in, en we merken ook goed dat de receiver de reserves heeft om die abrupte transities te maken van bijna-stilte in sommige scènes naar scènes met heel intense audio. Zeer indrukwekkend wordt het als Paul Atreides een gigantische zandstorm invliegt; de zandkorrels horen we langs de cabine ratelen, net als de mechanische onderdelen die de geest opgeven. Op het moment dat de ornitopter boven de storm uitschiet, is er een heel knap Atmos-moment waarbij het geluidseffect diagonaal naar boven beweegt. De daaropvolgende crash is ook een toonbeeld van het talent van de Primare-receiver om die fijn microdetail discreet te laten horen.
In ’Jurrasic World: Dominion’ zijn er genoeg dynamische pieken te registreren. Zoals het gebrul van dino’s allerhande, bijvoorbeeld als Chris Pratt en Bryce Dalles Howard in Malta worden achtervolgt door een kudde raptors. Opvallend is dat effecten in de rear-kanalen ook heel volwassen overkomen, met effecten die ook snel en met goede definitie door de kamer bewegen. Het is een opwindende performance, op het niveau van een receiver op dit prijspunt. Wat de SPA25 brengt is een goede neus voor detail en relatief weinig kleuring.
Na een latere update sloten we de SPA25 opnieuw aan, deze keer wél met de aanwezige DALI Rubicon-opstelling en nog altijd met de ELAC-subwoofer. Ook bij deze Deense speakers presteerde de Primare uitmuntend, onder meer bij een gamesessie op de PS5 en ‘Ace Combat 7’. Dit spel kun je zien als een Top Gun-kloon met een quasi-onbegrijpelijk verhaal, waarbij je met jets strijd voert. Snelle actie dus, met veel bewegelijke geluidseffecten tijdens luchtgevechten. De intensiteit wordt daarbij heel goed overgebracht, met vijandelijke vliegtuigen die langs onze cockpit scheren. Verfijning blijft wel het sleutelwoord.
De hifi-roots van de Zweden merken we tijdens het beluisteren van muziek. Via de Apple TV 4K en Apple Music kunnen we zo genieten van Sheku Kanneh-Mason, de virtuoze cellospeler, in een Dolby Atmos-mix. Het is gelukkig nog vrij subtiel gedaan, waardoor het klinkt als gespeeld in een concertzaal. De driedimensionaliteit is zeer overtuigend, wat de Primare hier uitmuntend doet is de strijkers zeer natuurlijk en authentiek neer te zetten. Dat hebben we ook bij het fijne gitaarspel op ‘The Longing’ van Tamino, waar de stem van de Belgische-Marokkaanse zanger heel met veel textuur boven hangt. Vraag aan een diehard-stereofan of hij een AV-receiver als muziekweergever zou willen, dan is het antwoord geheid ‘neen’. Maar stopt de Primare SPA25 in een blinde test, en het kan wel eens ‘jawel’ worden.
Reacties (1)