Verslag: wat is er nieuw in de Panasonic 2020 tv line-up?

20 februari 2020 + 10 minuten 5 Reacties
Panasonic_Pinewood

In de thuishaven van James Bond en talloze andere films herinnert Panasonic ons aan zijn nauwe banden met de filmindustrie en vertelt het ons welke nieuwigheden we dit jaar in hun tv’s vinden.

Filmmaker mode met Intelligent Sensing

Filmmaker mode, je hebt er vermoedelijk al van gehoord. Op aansturen van Hollywood bieden een aantal tv-fabrikanten nu ook een beeldmode die alle beeldverwerking uitschakelt (geen motion interpolation, ruisonderdrukking, detailverbetering, of andere postprocessing, en met D65 witpunt en de originele beeldverhouding, zonder overscan). Het concept is goed, maar verschilt eigenlijk weinig van de film/bioscoop/cinema beeldmode die je op elke tv vindt. Enkel het uitschakelen van alle motion interpolation is een bijkomend iets. Filmmaker mode moet een garantie zijn dat je de originele intentie van de filmmaker ziet.

Maar Panasonic heeft ook goed begrepen dat de doorsnee kijker niet in een pikdonkere kamer zit. Daarom heeft het Filmmaker mode uitgebreid met Intelligent Sensing. De lichtsensor meet de intensiteit van het omgevingslicht en samen met de analyse van het beeldsignaal past de HCX Pro processor het beeld aan. Is er veel omgevingslicht, dan wordt de luminantie opgetrokken. Dat is wat de lichtsensor al jaren doet. Maar die vrij eenvoudige stap kan er voor zorgen dat beelden wat vaal worden (kleuren zien er fletser uit en contrast vermindert). Panasonic past daarom ook de saturatie van de kleuren en de gamma-waarde van het signaal aan. In donkere beelden wordt schaduwdetail verbeterd, in heldere beelden het witdetail. Panasonic heeft veel onderzoek gedaan om er voor te zorgen dat het beeld perceptueel identiek blijft zowel bij veel als weinig licht. Het gaat dus zeker niet om arbitraire aanpassingen, maar om een zo getrouw mogelijke weergave van de creator’s intent.

Een demo liet duidelijk het verschil zien. Opgelet, de foto is enigszins overbelicht. Er is duidelijk meer zichtbaar schaduwdetail op de houten panelen van het huis. De donkere figuur is zonder Intelligent Sensing zo goed als een zwarte vlek. Met intelligent Sensing zie je schaduwdetail in zijn kledij en krijgt hij terug wat diepte.

Het is enigszins ironisch dat Panasonic er voor koos om de Filmmaker mode (die het beeld onaangeroerd moet tonen) aan te vullen met Intelligent Sensing (die het beeld aanpast op basis van omgevingslicht). Maar we vinden het een uitstekende keuze. Filmmaker Mode met Intelligent Sensing werkt bovendien op alle beeldmateriaal (HDR10+, HDR10, HLG én SDR) en dat is een goede troef. Zo zou je hopelijk niet meer moeten wisselen van instelling, afhankelijk van content of kijkomstandigheden. Al denken we nog steeds dat een minimum aan processing (bijvoorbeeld voor motion en ruisonderdrukking) misschien een beter resultaat creëert. We kijken er in elk geval naar uit om dit te testen.

Dolby Vision IQ

De oplettende lezer heeft gemerkt dat Filmmaker mode met Intelligent Sensing niet werkt op Dolby Vision. Dat is ook niet nodig, want ook Dolby heeft ingezien dat content die er prima uitziet in een donkere kijkomgeving best wel een boost kan gebruiken als er veel omgevingslicht is. Daarom is er nu Dolby Vision IQ.

Ook Dolby Vision IQ gebruikt de input van de lichtsensor om het beeld aan te passen. En net zoals Intelligent Sensing, past het niet enkel de luminantie aan maar ook de PQ-curve (de HDR-equivalent van de gammacurve). Gecombineerd met de metadata van het signaal en alle kennis die Dolby heeft over hoe het beeld verwerkt wordt, is ook hier een duidelijke verbetering te verwachten.

Dat bleek ook opnieuw in een demo. Opgelet ook deze foto is wat overbelicht.

Naar de toekomst toe zou Dolby Vision IQ ook meer beslissingen kunnen nemen. Zo zou het de kleurtemperatuur van het beeld kunnen aanpassen bijvoorbeeld als je sport kijkt. Of zou het de juiste beeldmode kunnen kiezen op basis van je content. Of nog verder zou de metadata kunnen aangeven hoeveel ruisonderdrukking of extra detail of motioninterpolation gewenst is. Dat klinkt interessant maar lijkt ons voorlopig niet evident, al was het maar omdat elke fabrikant dergelijke zaken anders aanpakt. En omdat Dolby Vision content voorlopig toch nog eerder de uitzondering is dan wel de regel.

Verbeterde Black Frame Insertion

OLED-schermen hebben een erg snelle reactietijd, maar door de aard van het display (sample and hold) is het nog steeds mogelijk dat je bewegende beelden als enigszins vervaagd waarneemt. Er gaat dan wat detail verloren. Een van de technieken om dit tegen te gaan is Black Frame Insertion.

Door om het beeld een zwart scherm te tonen zien we minder vervaging, en dus meer detail. Ook OLED-schermen kunnen deze techniek gebruiken, maar worstelen met dezelfde problemen. Door om het ander beeld een zwart beeld te tonen lijkt het alsof het beeld minder helder is. En mogelijk zie je ook flikker in het beeld.

Panasonic introduceert nu een aangepaste Black Frame Insertion (BFI). In plaats van het zwarte beeld gedurende een steeds dezelfde tijd te tonen, wordt de duur aangepast op basis van de content. Ook LG liet op CES al weten dat het zijn BFI had verbeterd. Die aanpassing heeft een belangrijk voordeel: er is gedurende minder tijd een zwart beeld op het scherm en het scherm zal dus helderder blijven. Of deze techniek ook minder flikker veroorzaakt is niet duidelijk, dat zullen onze testen moeten uitwijzen.

HDMI

Wie absoluut HDMI 2.1 vereist moet de Panasonic modellen ook dit jaar laten voorbijgaan. Alle modellen zijn uitgerust met HDMI 2.0-poorten met ondersteuning voor ARC en ALLM. De OLED-modellen zijn ook uitgerust met eARC, voor de LCD-modellen moeten we daarover nog bevestiging krijgen.

Kalibratie-features

Om een nog betere kalibratie van de donkere tinten te kunnen uitvoeren op zijn OLED-schermen heeft Panasonic nu ook extra meetpunten beschikbaar gemaakt (0,13% en 0,25% stimulus). Dat is uiteraard enkel belangrijk als je zelf wilt kalibreren.

En vermits de OLED-schermen ook in filmstudio’s gebruikt worden, is er ook een feature specifiek voor die omgeving. Tonemapping, de stap waarbij de tv het binnenkomende converteert naar de capaciteiten van het scherm, is niet gestandaardiseerd. Elke fabrikant mag dat naar eigen inzicht doen. Voor een filmmaker is dat natuurlijk erg lastig omdat hij dus nooit exact ziet wat hij zelf gecreëerd heeft.

Op deze OLED’s kan je tonemapping deactiveren, en zogenaamde ‘hard clipping’ instellen. Het scherm volgt dan strikt de PQ-curve en clipt alle witdetail boven een instelbare grens. Zo kunnen filmmakers exact zien hoe hun opname er uitziet zonder dat de tv aan het signaal sleutelt.

Local Dimming Pro Intelligent

De HXW944 LCD-tv is uitgerust met Local Dimming Pro Intelligent. Dat is een combinatie van controle van de achtergrondverlichting en het LCD-paneel. Zo kan in een donkere scène de achtergrondverlichting lager gezet worden, maar stuurt men het LCD-paneel zo aan dat er lokaal meer licht door komt. Op die manier wordt het contrast verbeterd. Door bovendien lokaal de tone mapping aan te passen kan je contrast nog benadrukken.

Panasonic demonstreerde Local Dimming Pro op de HX940 (met een IPS paneel) tegenover een concurrent (we vermoeden een Sony XG80). Het contrastverschil was erg duidelijk, al bleek ook dat de Panasonic ondanks zijn beter contrast, net als de concurrent een beetje last had van backlight bleeding (linkeronderhoek en links bovenaan).

My Home Screen 5.0

We waren al erg tevreden over My Home Screen, maar Panasonic heeft zijn smart tv-systeem nog verbeterd. De enige belangrijke wijziging  is weliswaar een contextuele content-balk op het Home scherm. Wanneer je Netflix, YouTube of andere streaming-apps selecteert, verschijnt er een tweede balk die je onmiddellijk een aantal content-suggesties geeft. Welke content dat is en of die balk sowieso verschijnt, is natuurlijk afhankelijk van de app zelf.

De line-ups

Panasonic biedt een relatief beperkte line-up (OLED en LCD), dat vinden we zeker geen probleem. De grote line-ups van andere fabrikanten lijken ons vaak erg verwarrend en maken het de consument zeker niet makkelijker om een goede tv te kiezen.

Panasonic biedt op alle modellen een erg volledige HDR-ondersteuning: Dolby Vision, HDR10+, HDR10 en HLG zijn op alle modellen beschikbaar. Idem voor Dolby Atmos. Enkel de OLED-modellen bieden de nieuwe Filmmaker Mode, Dolby Vision IQ en Netflix Calibrated mode. Bij de OLED-modellen is net zoals vorig jaar het Master HDR OLED Professional Panel enkel beschikbaar op het topmodel (HZW2004). Wie optimaal van Dolby Atmos wil genieten kan nu naast de HZW2004 ook voor de HZT1506 kiezen. Beide modellen zijn uitgerust met upfiring speakers.

Bij de HZW2004 is er naar verluid getweaked aan de audiokwaliteit, die stelde vorig jaar licht teleur. De HZT1506 kreeg een flinke upgrade op audiovlak. Naast de upfiring speakers kreeg hij ook krachtige audio, die tijdens een demo alvast een gunstige indruk liet ten opzichte van de GZT1506. En tot slot, tot onze vreugde zijn de HZW1004 en HZT1506 uitgerust met een draaivoet.

Bij de LCD line-up vermelden we dat alle modellen gebruik maken van een Edge LED achtergrondverlichting. Een volledige Full Array Local Dimming model vind je niet bij Panasonic, die plaats is ingenomen door de OLED-modellen. De Local Dimming Pro Intelligent techniek is enkel beschikbaar op de HX940, dat is overigens ook het enige 100 Hz model. De meeste modellen zullen uitgerust zijn met een IPS-paneel, al weten we wel al dat de 75 inch HX940 een VA-paneel krijgt.

Alle nieuwe producten voor 2020

Alle nieuwe av-producten die in 2020 op de markt verschijnen vind je in ons home cinema-overzicht. Hier vind je ook de nieuwste oled tv’s en soundbars van Panasonic.

Reacties (5)