Spotlight is een deel van de Snapchat-applicatie waarin content van gebruikers centraal staat. Het is niet de eerste keer dat het bedrijf meer nadruk legt op zelfgemaakte content, maar het is wel de eerste keer dat het zo prominent gebeurt. Bovendien is het zo dat Snap, het moederbedrijf, er ook nog eens een flink smak geld tegenaan gooit. Snap betaalt namelijk tussen nu en het einde van het jaar, elke dag één miljoen dollar uit videomakers die populaire content genereren.
Voor een deel lijkt Spotlight van Snapchat op TikTok en Instagram Reels. Kijkers krijgen verticale video’s te zien die automatisch afgespeeld worden. Ook kun je omhoog en omlaag vegen voor andere video’s. Een algoritm bepaalt welke clips je precies te zien krijgt, maar je kunt ook specifieke onderwerpen bekijken.
Spotlight verschilt gelukkig wel van TikTok. Zo kunnen kijkers geen comments plaatsen en kunnen video’s ook niet geremixt worden. Sterker nog: de content in Spotlight van Snapchat wordt geanonimiseerd. Mocht een gebruiker een openbaar profiel hebben (in de meeste gevallen is dat echter niet zo), dan zie je wel een naam bij de video staan. Het kan voor volgers van specifieke personen wellicht lastig zijn, maar aan de andere kant kan het ook de sociale druk bij videomakers weghalen. Ze hoeven immers niet aan een bepaald beeld te voldoen.
Voor videomakers is het bedrag dat ze ermee kunnen verdienen een mooie motivatie, al heeft Snap nog niet laten weten hoeveel iemand er daadwerkelijk mee kan omzetten. De uitbetalingen worden gebaseerd op een formule, die alleen kijkt naar het totaal aantal unieke views voor zo’n video. De deal loopt sowieso tot aan het einde van het jaar, maar kan tot ergens in 2021 verlengd worden. Op de langere termijn is het de bedoeling dat Snapchat ook advertenties gaat weergeven. Daardoor is het niet moeilijk voor te stellen Snap contentmakers op een gegeven moment een deel van de omzet gaat geven.
Reacties (0)