iOS 9 apps en updates kosten minder ruimte: zo werkt het

09 juni 2015 4 Minuten 0 Reacties
ios 9

Apps gaan dankzij een aantal vernieuwende mechanismes van iOS 9 een stuk minder ruimte kosten, een welkome verandering voor de meeste gebruikers.

iOS 9 kost minder geheugen

Gebruikers van iPads en iPhones met slechts 8 of 16 gigabyte aan opslaggeheugen hebben het steeds zwaarder met het vrijmaken van geheugen: de updates van iOS 8 vereisten meerdere gigabytes aan vrij geheugen, en met de komst van de iPhone 6 en de iPhone 6 Plus werden de apps ook nog eens drie keer zo groot. Gelukkig moet iOS 9, gisteravond aangekondigd door Apple, de situatie drastisch gaan veranderen. Updates worden drie keer zo klein, en apps vereisen veel minder geheugen dan eerst het geval was. Maar hoe dan?

Apple noemde in haar presentatie al hoe klein de over the air update van iOS 9 is geworden: de update is verkleind tot maar liefst 1.3 GB, tegenover een eerdere 4.6GB. Het bedrijf noemde echter niet in detail hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, terwijl het één van de meest veelbelovende functies is die het bedrijf in de afgelopen jaren heeft geimplementeerd in haar mobiele besturingssysteem: App Thinning. Apps en updates gaan veel minder ruimte kosten dan eerst, goed nieuws voor alle gebruikers met weinig opslaggeheugen. Dat komt door twee verschillende manieren die ontwikkelaars kunnen gaan gebruiken om hun apps te verkleinen.

App Slicing

Het eerste mechanisme, App Slicing, is tegelijkertijd ook de meest significante. Elke app die je tot nu toe hebt gedownload op je iPad of iPhone had een hele hoop code en inhoud die bedoeld zijn voor een voor een heel aantal verschillende apparaten. Oftewel: Als je een iPhone 6 Plus hebt waarop je bijvoorbeeld de Facebook app wilt installeren, krijg je de assets die nodig zijn voor alle soorten iOS-apparaten waarop de app in kwestie geïnstalleerd kan worden. App Slicing zorgt ervoor dat je alleen de assets en code hoeft te downloaden voor jouw apparaat, wat er logischerwijs voor zorgt dat de app opeens veel minder ruimte kost. Het zal even duren voordat elke ontwikkelaar dit geïmplementeerd heeft, maar volgens de documentatie van Apple kost het de ontwikkelaars relatief weinig moeite: ze hoeven enkel de verschillende soorten inhoud te labellen. De app store zal erna zelf de verschillende pakketjes compileren en ervoor zorgen dat de gebruikers de juiste versies ontvangen.

On-Demand Resources

Het tweede mechanisme dat je een hoop ruimte gaat besparen is On-Demand Resources, stukjes van apps die alleen gedownload worden als je ze nodig hebt, en daarna ook meteen weer verwijderd worden. Het proces erachter is vrij ingewikkeld, maar in de praktijk komt het hier op neer: Stel je speelt een spelletje waarvoor je eerst een tutorial moet spelen, waarna de gameplay van het spel aan je wordt uitgelegd. Ontwikkelaars kunnen er vanaf nu voor zorgen dat de inhoud van die tutorial van je telefoon verwijderd wordt nadat je klaar bent met de tutorial, omdat je die waarschijnlijk toch nooit meer gaat spelen.

Apple geeft zelf het voorbeeld van game-levels op haar website: het bedrijf suggereert dat spelers eigenlijk alleen de data van levels die ze aan het spelen zijn nodig hebben, en de data van een paar levels erna. Dan kan de volgende chunk data pas gedownload worden als de speler dichtbij het volgende pakket levels komt. Hoe vaak heb je wel niet een app gedownload waarvan je maar een klein deel hebt uitgespeeld? Met On-Demand Resources hoef je dan niet de rest te downloaden. Het is nog niet duidelijk wat er gebeurt als spelers geen internetverbinding hebben maar toch de levels uitspelen, en of gebruikers ook de keuze krijgen om toch de complete app te downloaden.

Het is duidelijk dat Apple met iOS 9 niet alleen ambitieus wil gaan vernieuwen maar ook haar besturingssysteem wil gaan verbeteren, wat een als een welkome verrassing zal komen voor de vele gebruikers die nog een ouder model gebruiken. Apple kondigde gisteravond naast iOS 9 ook Apple Music en WatchOS 2 aan.

Reacties (0)