Gerucht: Prijzen voor dezelfde app kunnen straks verschillen
Het is heel goed mogelijk dat Google op een later moment ontwikkelaars in staat stelt verschillende prijzen in te stellen voor dezelfde app, op basis van een aantal factoren, ook wel prijsdiscriminatie genoemd. Dat is het vragen van verschillende prijzen voor gelijke producten aan verschillende afnemersgroepen. Dit blijkt uit een bron van de betaalwebsite The Information, die zijn nieuws weer bij een ontwikkelaar vandaan heeft die bekend is met de plannen van Google (of in elk geval er bekend mee zou moeten zijn, aangezien we nog niets zeker weten).
Diezelfde developer schijnt ook te hebben gezegd dat we deze ‘feature’, voor een gebrek aan een beter woord, eind mei kunnen verwachten in de I/O-presentatie van Google, die tijdens dat praatje de plannen voor de komende maanden op tafel legt. Door prijsdiscriminatie in te voeren, krijgen ontwikkelaars de kans per land, gebied of zelfs per persoon andere prijzen te rekenen voor hun product, die voor iedereen hetzelfde is, waardoor er mogelijk een sweet spot voor eventuele nieuwe doelgroepen gevonden kan worden, die de app dan kopen.
De prijs is niet de enige factor die per groep kan worden aangepast: ook bijvoorbeeld het icoontje of het promotiemateriaal in de Google Play Store kan anders zijn voor jou en je beste vriend – zelfs wanneer jullie naast elkaar zouden zitten. Al die plannen hebben als doel een betere marketing te realiseren. Hopelijk gaat Google, wanneer het eenmaal zo ver is, serieuze richtlijnen instellen, zodat de kosten niet de spuigaten uitlopen voor de consument. Maar aan de andere kant kan dit ook veel goedkopere en zelfs veel betere apps opleveren.
Reacties (0)