Apples nieuwsdienst verschijnt 25 maart – gerucht
Buzzfeed meldt dat Apple op 25 maart aanstaande een evenement organiseert waar de nieuwsdienst officieel wordt onthuld. Verder zou dit evenement in het teken staan van andere Apple-diensten, waardoor de kans zeer klein is dat er ook andere producten worden aangekondigd (zoals nieuwe iPads). Wel zouden we iets kunnen meekrijgen van de televisiedienst waar Apple achter de schermen aan zou werken. Meestal gebruikt Apple de maand maart voor het aankondigen van nieuwe iPads, dus zou het gek zijn als dat nu niet gebeurt.
Apple heeft zelf nog niets bekendgemaakt over een dergelijk evenement en heeft ook nog geen uitnodigingen verstuurd. Het is dus nog even afwachten of dit evenement daadwerkelijk zal plaatsvinden. Over de premium nieuwsdienst van Apple wordt in elk geval gezegd dat het bedrijf abonnementen op magazines en kranten gaat aanbieden in één pakket. Beelden van de dienst zijn onlangs opgedoken in de meest recente iOS-bèta die Apple heeft uitgebracht. Er zouden echter nog wel drempels zijn waar Apple overheen moet stappen.
Zo schrijft The Wall Street Journal dat Apple op problemen is gestuit tijdens de onderhandelingen met nieuwsmedia. Het onderwerp: delen van de omzet. Apple zou een verbluffende vijftig procent van de omzet van de nieuwsdienst willen hebben, terwijl de overige vijftig procent wordt gedeeld onder de aangemelde media. Naar verluidt zal het abonnement tien dollar per maand gaan kosten; die resterende vijf euro wordt dan verdeeld op basis van de hoeveelheid tijd die mensen aan een bepaalde krant of bepaald magazine besteden.
Update 14 februari
De website Recode meldt dat Apple al een aantal uitgevers en nieuwsbronnen heeft gevonden die bereid zijn de omzet van de dienst te delen met Apple, volgens het 50/50-principe. Deze uitgevers zijn ervan overtuigd dat Apple het voor elkaar krijgt dat veel mensen zich aanmelden voor zo’n nieuwsdienst en daar willen ze van mee profiteren. In dit geval willen de uitgevers liever een klein deel van een groot bedrag, dan een groot deel van een klein bedrag. Hoe je het ook bekijkt: er kan inderdaad meer geld worden omgezet.
And some publishers are happy to do it, because they think Apple will sign up many millions of people to the new service. And they’d rather have a smaller percentage of a bigger number than a bigger chunk of a smaller number.
In the words of a publishing executive who is optimistic about Apple’s plans: “It’s the absolute dollars paid out that matters, not the percentage.
Veel magazines hebben momenteel geen online omzet, maar dat geldt niet voor de grotere kranten zoals The Washington Post of The New York Times bijvoorbeeld. Die hebben online een sterke aanwezigheid en kunnen daardoor honderd procent van de omzet in eigen hand houden. Verder schrijft Recode dat uitgevers die al waren aangesloten bij Texture, de app die Apple heeft overgenomen en nu ombouwt tot de nieuwe nieuwsdienst, al zijn gewend aan zulke afspraken en daardoor dus gemakkelijk met het nieuwe model in zee gaan.
Reacties (0)