Als je in de Verenigde Staten een Vizio televisie gekocht hebt dan kun je binnenkort advertenties verwachten tijdens het kijken naar normale (live) tv-uitzendingen. Het Amerikaanse bedrijf introduceert namelijk de nieuwe functie ‘Jump Ads’, wat advertenties zijn die als banner over de onderzijde van het beeld verschijnen.
Jump Ads maakt gebruik van automatic content recognition (ACR), wat betekent dat de software ziet wat je op jouw televisie kijkt en hier de advertenties op aanpast. Kijk je bijvoorbeeld naar een serie op de zender Fox, dan kan er een advertentie onder verschijnen waarmee je gestimuleerd wordt de Fox smart tv-app te openen. Klik je op de advertentie, dan wordt je meteen doorgestuurd naar de Fox-app. De contentprovider betaalt waar, wanneer en hoe vaak de advertentie verschijnt.
Deze ontwikkeling zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen, maar brengt verschillende problemen met zich mee. Zo ziet de tv wat je kijkt, zelfs de content die je uit je eigen netwerk serveert. Dit ligt nogal gevoelig wat privacy betreft. Daarnaast is een veelgehoord argument dat je geen advertenties hoeft te accepteren als je net 1.000 of 2.000 euro aan een nieuwe tv hebt uitgegeven.
Tv-fabrikanten gaan steeds een stapje verder om (extra) geld te verdienen na verkoop van een televisie. Het laatste woord over deze ontwikkeling is dus nog niet gesproken.
Reacties (2)