Verkopen 3D tv’s blijven de komende jaren stijgen

26 september 2013 1 Minuut 1 Reacties
Philips-PFL8007-3d

Zo nu en dan pakken we een onderzoekje of verwachtingen van analisten mee om te zien wat de status van de markt voor 3D tv's is. Deze keer is het de beurt aan Futuresource Consulting, een onderzoeksbureau dat haar verwachtingen voor de komende jaren op papier heeft gezet.

Futuresource Consulting verwacht dat de markt voor 3D tv’s de komende jaren zal blijven groeien. Zo moeten er in 2017 wereldwijd 157.7 miljoen 3D tv’s over de toonbank gaan, flink wat meer dan de 59.3 miljoen tv’s die volgens de verwachtingen dit jaar verkocht worden. In 2017 moeten 3D tv’s verantwoordelijk zijn voor 58 procent van alle tv-verkopen, aldus het onderzoeksbureau. Dit jaar ligt dit percentage nog op 18 procent. Hierbij moet echter bij gezegd worden dat elke ‘2D’ tv uit het middenklasse of high-end segment tegenwoordig standaard over 3D-weergave beschikt.

Toch is het bedrijf niet zo positief wanneer het aankomt op content. Zo is er voor de komende jaren geen duidelijke groei in het aanbod van content waar te nemen, met name ook omdat omroepen als ESPN en BBC onlangs aangegeven hebben 3D voorlopig links te laten liggen. Hoewel de 3D-ervaring veel consumenten weet te overtuigen en contentproviders extra geld kunnen vragen voor 3D-content lijken andere nieuwe technieken roet in het eten te gooien. Zo hebben een aantal providers en omroepen reeds besloten te investeren in de hoge 4K Ultra HD resolutie in plaats van in 3D-contentproductie.

Het wachten is nog steeds op de eerste betaalbare bril-vrije 3D tv’s waardoor de drempel voor consumenten om 3D-content te bekijken een stuk lager komt te liggen. Het lijkt er echter op dat fabrikanten deze techniek nog niet onder de knie hebben. Zo kwamen we tijdens IFA 2013 maar één fabrikant tegen die een bril-vrije 3D tv meegebracht had. Hisense toonde een 55-inch lcd tv waarop 3D-materiaal zonder het gebruik van een bril bekeken kan worden. Dit model wordt dit jaar nog op de markt verwacht.

Reacties (1)