‘Intel’s nieuwe TV platform adverteert op basis van gezichtsherkenning’

08 juni 2012 1 Minuut 0 Reacties
Intel-TV

Adverteren in reclameblokken tijdens TV programma's is iets wat in vergelijking met adverteren op media als het internet nogal achterhaald is. Adverteerders kunnen namelijk lastig advertenties exact afstemmen op diegene die naar het kastje kijkt. Intel zou hier nu de oplossing voor hebben in de vorm van een TV platform dat advertenties plaatst aan de hand van gezichtsherkenning.

Volgens bronnen van Reuters zou het TV platform van Intel de concurrentie aan moeten gaan met huidige kabel en satelliet providers. Het is dus een op zichzelf staand platform dat TV uitzendingen aan moet gaan bieden. Middels een eigen set-top-box wil intel gezichten gaan herkennen en op deze manier het geslacht en de leeftijd bepalen. Hierdoor kunnen adverteerders hun advertenties veel beter richten. Intel zou wel de privacy waarborgen door geen identiteit aan de informatie te hangen.

Intel zou momenteel in gesprek zijn met content providers om programma’s via het platform aan te kunnen bieden, maar deze providers zijn nogal terughoudend om hun pakketten op te breken in kleine segmenten die ook nog eens voor minder aangeboden worden. Daarbij zal het lastig worden om consumenten te overtuigen een abonnement op deze dienst te nemen tenzij programma’s voor veel minder geld bekeken kunnen worden of zelfs gratis zijn. Intel zou de dienst eind dit jaar willen lanceren in de VS.

Aangezien we in Europa al in de ban zijn van de zogenaamde cookiewet en ons dagelijks druk maken om privacy zie ik het platform niet snel deze kant op komen, maar ik kan me voorstellen dat adverteerders er om staan te springen.

Reacties (0)