Review: Totem Element Fire V2 luidsprekers – in vuur en vlam

06 maart 2021 + 10 minuten 0 Reacties
Totem Element Fire V2 luidsprekers

Waar veel fabrikanten kiezen voor saaie typenummers voor hun producten weet het Canadese Totem Acoustic altijd te verrassen met klinkende namen. Deze keer mag ik aan de slag met de V2 versie van de Element Fire stand mount luidspreker. Totem Acoustic spreekt van een Bookshelf speaker maar dat is gezien het formaat en de prijs, € 7.799,- per paar, niet de juiste omschrijving. Deze speaker verdient een goede stand en mooie plaatsing in de luisterruimte.

Totem Element Fire V2 – Specs en features

De Totem Element Fire V2 is een forse monitor, 22,3 x 42,2 x 29,7 centimeter, met een afwijkende vormgeving. Om staande golven zo veel mogelijk te elimineren staan alleen de baffle en de bodem van de kast in een hoek van negentig graden ten opzichte van elkaar. De bovenkant en zijkanten lopen schuin weg wat de Fire een apart uiterlijk geeft. Totem spreekt zelf van Geometric Cabinet Design. De speaker is naar keuze in zwarte of witte hoogglans lak verkrijgbaar. De afwerking is uitstekend te noemen. Zonder het magnetisch te bevestigen front heeft de aan mij geleverde zwarte uitvoering een industriële uitstraling die een beetje doet denken aan een professionele studiomonitor maar dan in een luxe jasje. Beide luidsprekerunits zijn gevat in een matzwarte aluminium ring en de tweeter is voorzien van een fijnmazige metalen afscherming zodat deze veilig is voor prikkende kindervingertjes. De woofer is een 7 inch exemplaar met de door Totem gepatenteerde Torrent technologie. Hierdoor is geen crossover nodig voor de woofer wat er voor zorgt dat de muzikale energie ongehinderd weergegeven wordt. De 1 inch aluminium tweeter is zo ontworpen dat deze naadloos aansluit op de Torrent tweeter en een breed afstraal gebied heeft. Dit maakt de hot spot voor de luisteraar wat minder kritisch. Aan de achterzijde zijn de bi-wire WBT terminals te vinden die geplaatst zijn in een grote aluminium plaat. Totem geeft een frequentiebereik op van 30 Hz tot 22 kHz wat voor de laagweergave, gezien het kastformaat, zeer goed te noemen is. Een stabiele versterker die een vermogen levert van circa 50 Watt is al voldoende om de Fire V2 aan het spelen te krijgen hoewel het rendement van 88 dB doet vermoeden dat iets meer vermogen prettig is. De nominale impedantie ligt op 8 Ohm wat de speaker versterker vriendelijk maakt. Volgens Totem kan de Fire V2, ondanks de reflexpoort aan de achterzijde, relatief dicht bij de achterwand geplaatst worden. Als minimum geeft men 20 centimeter op. De afstand tussen beide luidsprekers wordt niet specifiek aangegeven maar omschreven als ‘afhankelijk van elektronica en ruimte’.

Opstellen en aansluiten

Voor het opstellen van de Fire V2 maak ik gebruik van mijn zestig centimeter hoge Sound Organisation stands die afgevuld zijn met zilverzand en derhalve een stevige basis voor de speakers vormen. De tweeter komt hiermee op exact dezelfde hoogte als de normaal gebruikte vloerstaande Audiovector R3 Arreté speaker. Circa veertig centimeter van de achterwand en ruim twee meter uit elkaar geeft in mijn woonkamer van veertig vierkante meter het beste resultaat. Een lichte toe-inn zorgt voor het mooiste stereobeeld. Als versterker dient mijn Devialet 220 Expert Pro. Recent ben ik overgestapt naar ROON audiosoftware in combinatie met een audiofiele Silent Angel Bonn N8 netwerkswitch, Forester F1 voeding en een NUC met Sbooster voeding. Een Bluesound Vault Gen2 fungeert als NAS in deze opstelling. Voor de bekabeling wordt gebruik gemaakt van Atlas Hyper en Mavros Grun ethernetkabels. Atlas Ascent Grun single wire luidsprekerkabels en jumpers verbinden de speakers met de versterker. Schone stroom komt rechtstreeks uit de meterkast en wordt over de apparatuur verdeeld door een Atlas Eos Modular verdeeldoos en Atlas Eos Superior netsnoeren.

On Fire

Hoewel de geleverde Element Fire V2 speakers al flink gebruikt waren getuige de vele adresstickers op de omdozen valt de weergave me bij de eerste klanken toch wat tegen. Dit is bij het bekijken van wat televisieprogramma’s. Hoog en laag lijken niet echt lekker op elkaar aan te sluiten en de voice-over vormt geen onderdeel van de rest van de uitzending. Ik besluit de speakers een aantal dagen bijna continu te laten spelen met internetradio via ROON als bron alvorens een tweede luistersessie te plannen. Dit keer begin ik met muziek vanaf de NAS om zeker te zijn dat het bronmateriaal in orde is. Swallowed Up (In the Belly of the Whale) van Bruce Springsteen, een bonus track op de Deluxe versie van het album Wrecking Ball, mag het spits afbijten. Het eerste wat opvalt is dat deze Totem Element Fire V2 achter de speakers begint met het opbouwen van het stereobeeld en dat het heel ver naar achter doorloopt. De grote trom waarmee de track opent klinkt krachtig en bijzonder realistisch. Het mist wat van de fysieke impact van mijn Audiovector vloerstaanders maar de laagweergave is werkelijk prachtig doortekend. De weergave is heel dynamisch, wat goed te horen is bij de blazers. De stem van Bruce klinkt bijzonder realistisch en staat volkomen los in het diepe en brede stereobeeld. Hey Now van de band London Grammar is een track die drijft op de baslijnen. Met de Fire V2 klinkt het laag, gezien de relatief bescheiden kastinhoud, bijzonder vol en diep. Zeker wanneer je in ogenschouw neemt dat de speakers vrij in de ruimte opgesteld staan. Echter het overschaduwd de fijne tikken op de snaredrum niet en de stem van Hannah Reid staat los en op hoogte in het wederom diepe en brede stereobeeld. De albums van zangeres Lori Liebermann zijn immer fraai opgenomen. Niet vreemd wanneer je bedenkt dat high-end audiogoeroe Mark Levinson vaak betrokken is bij de opnames. You Can’t Take It Back is heel mooie opname die feilloos terugvertaald wordt in de luisterruimte door de Fire V2. Instrumenten hebben een prachtige natuurlijke klankkleur en realisme. De stem van Lori staat volkomen los van de instrumenten in de ruimte maar vastgenageld op haar plek. Je kunt bijna langs Lori tussen de verschillende instrumenten doorlopen. Wat voor alle eerdere tracks van toepassing was, is het met groot gemak overbrengen van de spanning of boodschap in de muziek door de speakers.

Livemuziek

Bij Let Her Down Easy van George Michael’s album Symphonica stelt de Totem luidspreker wederom niet teleur. De emotie in George zijn stem is onmiskenbaar en zorgt dat de muziek lading krijgt. Daarnaast nog de uitstekende overdracht van de zaalambiance en het aanwezige publiek. De microdetails zijn een fractie minder dan ik gewend ben van de Audiovector bandtweeter maar dat is bijna muggenziften. Van subtiel naar over geproduceerd is een kleine stap. Miley Chris en Dua Lippa zingen Prisoner, de Fire V2 trakteert op een heerlijk stevig basfundament. Met daaroverheen de rauwe stem van Miley in een elektronische mix van vervorming en daar tussen door Dua Lippa. De speaker geeft de muziek zeer dynamisch weer en weet een zeer goed 3D beeld op te bouwen. Hoewel het lekkere muziek is grijp ik toch nog even naar wat subtiliteit. Ellen ten Damme zingt op het album Paris live een aantal Franse chansons. Eén ervan is La Vie en Rose. De Totem Element Fire V2 laat wederom fantastisch de ruimte waarin gemusiceerd wordt horen. Ellen staat exact op hoogte levensecht in mijn huiskamer, er is rust in de weergave en dynamisch is het dik in orde. Haar stem gaat van fluisterzacht naar vol gas maar de speakers hebben geen enkele moeite om deze uithalen bij te benen. Belletjes en bekkens op de achtergrond zijn subtiel maar duidelijk hoorbaar. Ademloos luister ik diverse stukken van het album waaronder Alors on Danse, de basdrum is snel, doortekend en krachtig. De backing vocals en blazers staan ver achter in het geluidsbeeld geplaatst en swingen de pan uit. Deze speakers lijken bijna gemaakt voor het weergeven van livemuziek, daarbij weten ze volledig fysiek uit de ruimte te verdwijnen en rest slechts de muziek. De Stilte is misschien een rare titel bij het recenseren van speakers maar het is een prachtig nummer van het laatste album van Rob de Nijs. Vanaf de allereerste noot is direct de zo kenmerkende warmte van zijn stem hoorbaar. Aan alles is te horen dat Rob doorleefd en wat vermoeid is maar het overbrengen van de boodschap is nog ongekend. Met tranen in de ogen luister ik naar de muziek. De muziek is mooi gelaagd, opgenomen met echte instrumenten die allen een eigen plek hebben. Toch maar up tempo afsluiten met Donna Summer. In Love Is In Control is het knippen van de vingers in het intro kort en droog hoorbaar. Er wordt een breed en diep stereobeeld neergezet. Het strakke en doortekende laag zorgt voor een stevig fundament en er zijn veel elektronische geluidjes hoorbaar in de mix. De blazers zijn spot on, elk spoortje van scherpte ontbreekt het is vooral snel en levensecht. De mix wordt volledig ontrafelt zonder de eenheid te verliezen.

Totem Element Fire V2 - Conclusie

De incoherente weergave die ik aan het begin van de recensie dacht waar te nemen bleek slechts een eerlijke en waarheidsgetrouwe afspiegeling van de opname te zijn. De Totem Element Fire V2 laat precies horen hoe de opnamekwaliteit is. What you play is what you get. De Torrent woofer is uitzonderlijk goed en zorgt voor snelheid en geweldige gelaagdheid in de laagweergave. De tweeter zet in combinatie met het Geometric Cabinet Design een fantastisch stereobeeld neer waarbij vooral de diepte ervan extra opvalt. Het wat lagere rendement van de speaker is iets om rekening mee te houden bij de match met uw versterker maar dat is het enige ‘minpunt’ wat ik kan verzinnen. Met deze Element Fire V2 haal je een topklasse stand-mount speaker in huis die u gegarandeerd in vuur en vlam zet!

Dit artikel is geschreven door René Smit

9.0

Totem Element Fire V2

• Laagweergave
  • 3D Stereobeeld
  • Uitgesproken uiterlijk
  • Match met versterker

Beoordeling Totem Element Fire V2

De incoherente weergave die ik aan het begin van de recensie dacht waar te nemen bleek slechts een eerlijke en waarheidsgetrouwe afspiegeling van de opname te zijn. De Totem Element Fire V2 laat precies horen hoe de opnamekwaliteit is. What you play is what you get. De Torrent woofer is uitzonderlijk goed en zorgt voor snelheid en geweldige gelaagdheid in de laagweergave. De tweeter zet in combinatie met het Geometric Cabinet Design een fantastisch stereobeeld neer waarbij vooral de diepte ervan extra opvalt. Het wat lagere rendement van de speaker is iets om rekening mee te houden bij de match met je versterker maar dat is het enige ‘minpunt’ wat ik kan verzinnen. Met deze Element Fire V2 haal je een topklasse stand-mount speaker in huis die je gegarandeerd in vuur en vlam zet!