Geweldig luisteren
De SourcePoint 888 is niet enkel op designvlak echt verwant met de eerdere MoFi-speakers. Ook klankmatig blijft het op koers, waardoor je met deze speaker kunt rekenen op een warme weergave met een weelderig laag middengebied. Controle en coherentie doet het ook goed, wat bijvoorbeeld orkestrale werken, rocknummers en ook elektronische muziek zo laat klinken dat je snel met je voet begint mee te tikken.
Ook bij die genres is de grote basextensie van deze vloerstaander een echte plus. De twee 8-inch woofers en de grote behuizing worden zeer effectief gebruikt om diepe bassen te leveren. Heel diepe, durven we gerust stellen. Een subwoofer ga je bij deze speaker niet nodig hebben. Hoewel deze laagste frequenties niet strak en perfect gedefinieerd zijn, is er niets aan te merken op de impact en slam die door de SourcePoint 888 worden geproduceerd. Als je echt de baslijn in Daft Punk’s ‘Fragments of Time’ of de diepe beat in ‘Motherboard’ of ‘Doin’ It Right’ wilt voelen, dan zul je genieten van deze luidsprekers. Lichtjes indraaien zorgde ervoor dat de zang van Todd Edwards en de pedal steel-gitaar op ‘Fragments’ beter paste bij de onderliggende bas en percussie. Zelfs aan hoge volume ging dit probleemloos met een Lyngdorf TDAI-3400, waarbij inregelen met RoomPerfect wel een stukje strakheid toevoegde. Ook toen we de speakers hoorden bij de New Music Show in Brussel werd er vanwege de minder optimale kamer gewerkt met kamerkalibratie, in dit geval Dirac op een NAD M33.

Zet je deze speakers in een kleinere kamer dan is een of andere vorm van kamerkalibratie wel een aanrader om verfijning toe te voegen. Net zoals bij andere speakers die goed zijn in lage tonen, kunnen er in bepaalde omstandigheden kamermodi geactiveerd worden. Zet in elk geval deze luidsprekers op een redelijke afstand van hoeken en muren, dat zal de beste prestaties opleveren – een tip die voor wel meer grote vloerstaanders geldt. Er zit trouwens een vrij goede handleiding in de doos, die helpt bij een correcte installatie, waarbij wordt opgemerkt dat experimenteren de sleutel is.
Zels een matige luidspreker kan het klassieke ‘Ella and Louis’ Verve-album redelijk goed doen klinken. Maar redelijk goed is verre van geweldig… Hoe zit het hier? De rijke textuur van Armstrong’s trompet in ‘Under a Blanket of Blue’ viel echt op tijdens het luisteren, de SourcePoint 888 toonde hiermee echt zijn kwaliteit. ‘In’ de muziek zitten lukte probleemloos, onder meer omdat zowel het soepele croonen van Fitzgerald en een groezelige Louis Armstrong door deze speaker vol en prikkelend werd gebracht. Net als eerder met Jones’ coaxiale ontwerpen voor KEF en ELAC, bezaten zang en de meeste instrumenten een uitstekende coherentie, wat een levensecht karakter aan de nummers op dit album schonk. Het grote voordeel van dit ontwerp is dat alles op een natuurlijke manier uit hetzelfde punt in de ruimte lijkt te komen, wat je snel als ontspannend en vrij van afleiding ervaar. De 888’s zijn ook redelijk wendbaar, wat ervoor zorgde dat de snelheid en finesse van Art Blakey’s virtuoze uitvoering op ‘The Drum Thunder Suite’ op een opwindende manier werd gecommuniceerd. Combineer deze kwaliteiten met warmte in het middengebied en een tikje hogere helderheid, en de jazzopnamen uit de jaren vijftig en zestig klonken wel heel cosy op deze luidsprekers.
Het projecteren van een weidse soundscape in de kamer is gemakkelijk voor deze MoFi’s, zoals bleek toen ik ‘She Moved Through The Fair’ draaide in de All About Eve-versie van hun gelijknamige release uit 1988. Typisch voor zo’n eighties-productie zit er amper laag in dit nummer, behalve enkele spaarzame folkachtige drums. Een uitgelezen kans voor de SourcePoint 888 om een andere kwaliteit te tonen, zoals het neerzetten van de ijle sfeer die Julianne Regan omhult terwijl ze zo melancholisch zingt. Het volume hoger zetten – wat zeer de moeite waard is met de SourcePoint 888 – was nodig om het geluidsbeeld te openen, wat op zijn beurt eigenlijk wel essentieel is om de volledige emotionele impact van deze moderne kijk op deze Ierse traditional te krijgen. Dat gezegd hebbende, hadden de MoFi-luidsprekers de neiging om een intensere muur van geluid te leveren, waardoor dit niet de meest dromerige weergave is die ik ooit heb gehoord. De weergave is wel heel boeiend, net als bij de SourcePoint 8 die ik eerder heb getest – die luidspreker voelde wel net iets wendbaarder aan dan zijn grotere broeders.
Reacties (0)