Review: MoFi Electronics SourcePoint 888 – MoFi neemt een grote stap

01 maart 2025 + 10 minuten 0 Reacties
SourcePoint 888
FWD award

De SourcePoint 888 is de derde luidspreker die de gerespecteerde ontwerper Andrew Jones voor MoFi Electronics ontwerpt. Zijn voorliefde voor coaxiale drivers en het fascinerende vintagedesign leveren een muzikale kanjer op die staat als een huis.

MoFi is een naam die voor bepaalde audiofielen vereenzelvigd is met hoogwaardige vinyl-heruitgaven en aansluitend ook draaitafels en elementen. Het is echter meer dan dat, onder meer sinds de overstap van bekende luidsprekerontwerper Andrew Jones naar het bedrijf. Onder de noemer MoFi Electronics, waar je ook de platenspelers vindt, verschijnen van zijn hand nu ook luidsprekers. De eerste modellen, de SourcePoint 10 en 8, kon je met veel fantasie catalogeren als boekenplankmodellen. Wie ooit de SourcePoint 10 in het echt zag, zal bij dat woord vast zachtjes grinniken. Het is immers veeleer een grote rechthoek die op een lage stand thuishoort, zoals je in de jaren zeventig wel meer zag, en allesbehalve ‘klein’. Als je het zou parkeren op een boekenplank – sowieso geen ideale plaats voor een hedendaagse speaker – dan stort alles in.

De later voorgestelde SourcePoint 8 is meer van hetzelfde, maar dan gekrompen in de was. Toch blijft ook die junior best een grote speaker, wat ook z’n volwassen prestaties qua bassen verklaart. Deze MoFi-speaker was twee jaar geleden op bezoek in de testruimte en maakte indruk met z’n coherente maar ook warme weergave. Eigenlijk paste het qua sound helemaal bij de analoogminnende MoFi. Het pikte onderweg bovendien een EISA Award op, een erkenning voor het geslaagde design die Jones uit z’n mouw schudde.

In deze review bekijken we de SourcePoint 888. Een vloerstaander die heel duidelijk een sterke band heeft met de twee voorgaande MoFi Electronics-speakers, zowel qua design als techniek. Een grote speaker, maar tegelijkertijd ook conventionelere. Met z’n drie 8-inch drivers (en zo weet je meteen waar die ‘888’ vandaan komt) is het een toren die sommige mensen wellicht liever in de woonkamer zien verschijnen dan die rechthoekige 8 en 10.

Wat 3-wegs boekenplankspeaker
Frequentiebereik 32-30.000 Hz (-3 dB)
Opbouw 1,25-inch softdome-tweeter, 2 x 8-inch papier midrange-driver
Cross-over 130 Hz, 1,6 kHz
Gevoeligheid 87 dB
Impedantie 6 Ohm
Afmetingen 107 x 32 x 42,5 cm
Gewicht 43 kg

Gebouwd op jarenlange ervaring

Ondanks z’n vintage-uitstraling is de SourcePoint 888 is een gloednieuw design dat de nieuwste inzichten van Jones toepast. Dat mag vermeld worden, want Andrew Jones heeft sinds hij z’n start bij KEF een opvallende carrière gehad. Z’n passages bij Pioneer/TAD en ELAC vielen op omdat hij bleef hameren op de voordelen van relatief eenvoudige ontwerpen met een coaxiale driver. Bij zijn interpretatie van zo’n driver wordt een dometweeter ontkoppeld opgehangen in het midden van de conus van een midrange-driver. Twee speakers in één dus, met als gevolg dat het grootste deel van de frequenties uit één punt (lijkt) te komen. Dat moet zorgen voor een natuurlijkere en coherente weergave, ook als je wat dichterbij zit.

De bovenste driver van de SourcePoint 888 is zo’n coaxiale driver met een 1,25 inch tweeter in het midden, dezelfde als op de SourcePoint 8. Op deze vloerstaander wordt het aangevuld met twee 8-inch woofers met een papieren conus die onder 130 Hz functioneren. Het laagbereik van deze MoFi-toren is zelfs heel indrukwekkend, het is zonder twijfel een punt waarop deze speaker uitblinkt. Omdat de twee woofers het laag voor hun rekening nemen, wordt de coaxiale driver ontlast. Bij de SourcePoint 8 en 10 moet het wél basfrequenties spelen, hier niet, wat een zuiverder midden zou moeten opleveren. Het draait dus niet enkel over meer aanwezigheid in het laag bij de SourcePoint 888.

Massief vintage

Als het over de looks van deze speaker gaat, zijn er twee zaken die je moet weten. Ten eerste is de SourcePoint 888 pittig zwaar. Aan 43 kg per stuk is dit een zwaargewicht, toch voor een speaker op dit prijspunt en omvang. Met 107 cm dit een vrij hoge speaker, maar het zijn de breedte en diepte die hem echt substantieel doen lijken. De forse voet waarop de speaker rust benadrukt die indruk, ongeacht of je de meegeleverde spikes of harde voetjes monteert.

Het tweede is dat de speaker massief maar ook veel minder conventioneel oogt dan foto’s laten uitschijnen. De SourcePoint 888 luidspreker hierdoor past bij andere MoFi-producten, die allemaal sterk de nostalgische tour op gaan. Denk aan de high-end Masterphono-phonovoorversterker met z’n VU-meters of de Fender x MoFi PrecisionDeck met een opvallend Sunburst-afwerking.

Heel eigen aan de Sourcepoints is dat de vier zijden voorbij het voorpaneel komen en afgeschuind zijn. De randen van de voorkant of baffle zijn dus wat dieper gemonteerd, maar het vlak met de drie drivers steek verder uit. Om het visueel nog wat fascinerender te maken is er gewerkt met een aantal driehoekige facetten of deelvlakken. Enfin, een blik op de foto’s bij deze review maakt het duidelijk.

De vintage vibe is vooral sterk met het walnootfineer en met de satijnzwarte van de speaker. Je kunt de SourcePoint 888 ook in het wit krijgen, incluis allesbedekkend witte rooster. In alle kleuren is de MoFi-speaker knap, maar de walnooteditie is was mij betreft toch het geslaagdst.

De magnetisch bevestigde roosters tonen ook facetten, wat ze een knappe aanvulling op het design maken. Maar ze vertroebelen het geluid een beetje, dus als je geen kamerkalibratie gebruikt zou ik ze eerder in de doos laten.

De derde kleur, satijnwit, transformeert de luidspreker in een meer modernistische verschijning. In meer Scandinavische getinte interieur zou deze uitvoering minder omvangrijk en indrukwekkend moeten lijken dan de donkerder gekleurde versies.

Geweldig luisteren

De SourcePoint 888 is niet enkel op designvlak echt verwant met de eerdere MoFi-speakers. Ook klankmatig blijft het op koers, waardoor je met deze speaker kunt rekenen op een warme weergave met een weelderig laag middengebied. Controle en coherentie doet het ook goed, wat bijvoorbeeld orkestrale werken, rocknummers en ook elektronische muziek zo laat klinken dat je snel met je voet begint mee te tikken.

Ook bij die genres is de grote basextensie van deze vloerstaander een echte plus. De twee 8-inch woofers en de grote behuizing worden zeer effectief gebruikt om diepe bassen te leveren. Heel diepe, durven we gerust stellen. Een subwoofer ga je bij deze speaker niet nodig hebben. Hoewel deze laagste frequenties niet strak en perfect gedefinieerd zijn, is er niets aan te merken op de impact en slam die door de SourcePoint 888 worden geproduceerd. Als je echt de baslijn in Daft Punk’s ‘Fragments of Time’ of de diepe beat in ‘Motherboard’ of ‘Doin’ It Right’ wilt voelen, dan zul je genieten van deze luidsprekers. Lichtjes indraaien zorgde ervoor dat de zang van Todd Edwards en de pedal steel-gitaar op ‘Fragments’ beter paste bij de onderliggende bas en percussie. Zelfs aan hoge volume ging dit probleemloos met een Lyngdorf TDAI-3400, waarbij inregelen met RoomPerfect wel een stukje strakheid toevoegde. Ook toen we de speakers hoorden bij de New Music Show in Brussel werd er vanwege de minder optimale kamer gewerkt met kamerkalibratie, in dit geval Dirac op een NAD M33.

Zet je deze speakers in een kleinere kamer dan is een of andere vorm van kamerkalibratie wel een aanrader om verfijning toe te voegen. Net zoals bij andere speakers die goed zijn in lage tonen, kunnen er in bepaalde omstandigheden kamermodi geactiveerd worden. Zet in elk geval deze luidsprekers op een redelijke afstand van hoeken en muren, dat zal de beste prestaties opleveren – een tip die voor wel meer grote vloerstaanders geldt. Er zit trouwens een vrij goede handleiding in de doos, die helpt bij een correcte installatie, waarbij wordt opgemerkt dat experimenteren de sleutel is.

Zels een matige luidspreker kan het klassieke ‘Ella and Louis’ Verve-album redelijk goed doen klinken. Maar redelijk goed is verre van geweldig… Hoe zit het hier? De rijke textuur van Armstrong’s trompet in ‘Under a Blanket of Blue’ viel echt op tijdens het luisteren, de SourcePoint 888 toonde hiermee echt zijn kwaliteit.  ‘In’ de muziek zitten lukte probleemloos, onder meer omdat zowel het soepele croonen van Fitzgerald en een groezelige Louis Armstrong door deze speaker vol en prikkelend werd gebracht. Net als eerder met Jones’ coaxiale ontwerpen voor KEF en ELAC, bezaten zang en de meeste instrumenten een uitstekende coherentie, wat een levensecht karakter aan de nummers op dit album schonk. Het grote voordeel van dit ontwerp is dat alles op een natuurlijke manier uit hetzelfde punt in de ruimte lijkt te komen, wat je snel als ontspannend en vrij van afleiding ervaar. De 888’s zijn ook redelijk wendbaar, wat ervoor zorgde dat de snelheid en finesse van Art Blakey’s virtuoze uitvoering op ‘The Drum Thunder Suite’ op een opwindende manier werd gecommuniceerd. Combineer deze kwaliteiten met warmte in het middengebied en een tikje hogere helderheid, en de jazzopnamen uit de jaren vijftig en zestig klonken wel heel cosy op deze luidsprekers.

Het projecteren van een weidse soundscape in de kamer is gemakkelijk voor deze MoFi’s, zoals bleek toen ik ‘She Moved Through The Fair’ draaide in de All About Eve-versie van hun gelijknamige release uit 1988. Typisch voor zo’n eighties-productie zit er amper laag in dit nummer, behalve enkele spaarzame folkachtige drums. Een uitgelezen kans voor de SourcePoint 888 om een andere kwaliteit te tonen, zoals het neerzetten van de ijle sfeer die Julianne Regan omhult terwijl ze zo melancholisch zingt. Het volume hoger zetten – wat zeer de moeite waard is met de SourcePoint 888 – was nodig om het geluidsbeeld te openen, wat op zijn beurt eigenlijk wel essentieel is om de volledige emotionele impact van deze moderne kijk op deze Ierse traditional te krijgen. Dat gezegd hebbende, hadden de MoFi-luidsprekers de neiging om een intensere muur van geluid te leveren, waardoor dit niet de meest dromerige weergave is die ik ooit heb gehoord. De weergave is wel heel boeiend, net als bij de SourcePoint 8 die ik eerder heb getest – die luidspreker voelde wel net iets wendbaarder aan dan zijn grotere broeders.

Conclusie

De SourcePoint 888 is de volgende stap die MoFi en Andrew Jones nemen. Het is een boeiende reis van het duo, dat opnieuw een speaker oplevert dat wegblijft van audiofiele stokpaardjes en vooral muzikaal en boeiend klinkt. Het neemt de goede kwaliteiten van de SourcePoint 8 en 10, en doet er een volwassen laag bij die heel diep doorloopt. Dat is een winnende combinatie, al zal je in sommige kamers zorg moeten dragen qua plaatsing en misschien opteren voor een versterker met kamerkalibratie. Fun gegarandeerd!

8.5
FWD award

Beoordeling
MoFi Electronics SourcePoint 888

Pluspunten
  • Diepe, weelderige bas
  • Zeer coherent en goed geïntegreerd
  • Heel muzikaal
  • Echt heel mooi gebouwd
Minpunten
  • Let op je rug
  • Minder geschikt voor kleinere ruimtes
  • Voorzie versterker met voldoende pk’s

Beoordeling MoFi Electronics SourcePoint 888

De SourcePoint 888 is de volgende stap die MoFi en Andrew Jones nemen. Het is een boeiende reis van het duo, dat opnieuw een speaker oplevert dat wegblijft van audiofiele stokpaardjes en vooral muzikaal en boeiend klinkt. Het neemt de goede kwaliteiten van de SourcePoint 8 en 10, en doet er een volwassen laag bij die heel diep doorloopt. Dat is een winnende combinatie, al zal je in sommige kamers zorg moeten dragen qua plaatsing en misschien opteren voor een versterker met kamerkalibratie. Fun gegarandeerd!

Reacties (0)