Wat zijn dé grote trends op High End München? We begrijpen het: het is nu eenmaal een logische vraag om te stellen daags na een beurs die wellicht telt als de belangrijkste voor de hifi-industrie. Maar net door de aard van wat hifi is, zijn grote overheersende trends eerder afwezig. De High End-beurs bestrijkt immers alle takken van de sport, van betaalbare producten tot ultieme systemen die enkel de rijksten kunnen aanschaffen. Ook de diversiteit qua producten is enorm, van analoge platenspelers tot streamers die draaien op Android, van old-school klasse A tot het nieuwste van het nieuw op gebied van klasse D. En van merken die wereldwijd producten verkopen tot kleine boetiekmerken die zich vooral richten op bepaalde markten. Plus, je komt daarnaast veel bedrijven tegen die eerder componenten maken die op hun beurt door audio-ontwerpers toegepast worden. Denk aan namen zoals het Nederlandse Hypex, de Risbo-Putzeys-samenwerking Purifi of de DAC/ADC-chipbakker AKM. Die verscheidenheid maakt het taai om dé ene rode draad aan te duiden. Die is er gewoonweg niet, behalve dat iedereen op HEM met muziek bezig is. Maar er zijn wel genoeg kleine trends te duiden die toch een grote impact kunnen hebben.
Van kleine draadloze speakers van enkele honderden euro’s tot een megasysteem van meer dan drie miljoen euro. Je vindt het allemaal op één locatie: de High End-beurs in München. Hoewel sommige grote namen ontbraken, bleef de show een heel levendige bedoening. Een beetje absurditeit, zoals een kamervullend hoornsysteem uit China? Dat hoort er nu eenmaal bij!
De olifant in de kamer
De High End-beurs vindt al 21 jaar plaats in München. Dat is lang, waardoor iedereen het evenement gelijkstelt met de Beierse hoofdstad. Z’n biergartens, schnitzels en superefficiënte U-bahn zijn bij iedere bezoeker inmiddels wel bekend. Maar de High End Society die de beurs organiseert is niet getrouwd met München. Net zoals het op een bepaald moment Frankfurt verliet, gaat de High End-show in 2026 nieuwe oorden opzoeken. Verrassend is dat er daarbij naar een ander land wordt getrokken – al heeft ISE met een verhuizing van Amsterdam naar Barcelona bewezen dat een beurs van wereldbelang gerust een landwissel mag uitvoeren. Volgend jaar wordt HEM dus HEW, waarbij die ‘W’ staat voor Wenen. Dat nakend vertrek hing in de lucht tijdens de 2025-editie, zowel in de positieve als de negatieve zin. Positief, want de MOC-gebouwen missen wel wat zaken (zoals een efficiënte airconditioning, ruime kamers en voldoende eetplekken), negatief omdat sommige (vooral Duitse) partijen een uitstap richting Oostenrijk minder zien zitten. Zeker voor de Benelux-bezoeker wordt het net iets meer reizen. De organisatie pakte de overgang in elk geval heel leuk aan, met een bord in luchthavenstijl waarop de overstap werd aangekondigd. Wat eveneens voor veel sfeer zorgde, was de aanstelling van Anette Askvik tot ambassadeur van het event. Een bekende artiest als gezicht van HEM is een traditie, maar vaak wordt er gekozen voor oudere mannen die vooral voor hun audiofiele oeuvre bekendstaan. Niets mis mee, want Steven Wilson, Alan Parson en Al Di Meola die in het verleden deze rol opnamen zijn natuurlijk heel verdienstelijke artiesten. Askvik mag je ook een audiofiele favoriet noemen, maar haar Liberty-album bereikte tegelijkertijd ook een heel breed publiek. Ze was ook heel present op de beurs, wat haar ambassadeurschap tot meer dan iets symbolisch verhief. Askvik was op verschillende stands te signaleren, dook op bij Kii (die een knappe immersive demo gaf van haar album via de actieve Kii-speakers) en signeerde ook de speciale vinylrelease die voor HEM tot stand kwam.
Feit is dat de High End-beurs inmiddels wel is uitgegroeid tot de belangrijkste beurs voor de hifi-industrie. Ondanks grote beurzen en shows in andere landen, zoals in China, Japan, Polen en in de V.S. Wat de High End een streepje voor geeft zijn verschillende zaken. De timing bijvoorbeeld, die perfect is voor audiobedrijven die nieuwe producten willen introduceren. Achter de schermen stemmen veel merken hun productlanceringen af of wanneer HEM juist plaatsvindt. Maar ook dat het event zowel B2C is (het lokt duizenden consumenten op de publieksdagen) als B2B (merken en leveranciers krijgen twee eigen dagen om zaken te doen) maakt het iets bijzonder.
VU-meters overal
Voor wie High End München nog nooit bezocht, even een woordje uitleg. Het beursgebouw bestaat uit vier aan elkaar geschakelde gebouwen en is ingedeeld in wat je grofweg drie zones kunt noemen. De eerste zone is beneden. Op de benedenverdieping vind je vier enorme hallen, met daarin kleine en grote stands. Het zijn niet per se de kleinere merken die je hier vindt. Pakweg Pro-Ject of HiFi Rose verkiezen een plekje in de hal, net omdat je hier wel wat meer vrijheid hebt iets eigen te doen. In Hal 1 vind je ook een cluster van merken in een soort ‘hoofdtelefoonzone’, waaronder bekende headfi-merken als Astell & Kern, HiFiMan, FiiO, Meze, Sennheiser en veel meer.
Ga je in het MOC naar boven via een van de vele trappen, dan ontdek je twee ‘atriums’ – de tweede zone. Dat zijn grote open ruimtes met veel licht, die aan drie zijden omringd zijn door grote presentatieruimtes. Die atriumkamers zijn heel gewild en ook vanwege de kostprijs voorbehouden voor belangrijkste merken. Elk is weer anders. Echt grote (Duitse) merken, zoals Canton (die een speciale GS-versie van de Reference 5 toonde), ELAC (met een nieuw Concentro-topmodel) of T+A, combineren een soort showroom met veel producten met daarnaast een tweede luisterruimte. Andere richten het volledig in om hun volledig assortiment te tonen. De Fine Sounds-groep – McIntosh en Sonus faber – hadden zo een indrukwekkend hoeveelheid producten naar de Beierse hoofdstad gebracht. Voor liefhebbers van blauwe VU-meters was het echt smullen, want het leek wel of de volledige productrange opgesteld stond.
Ook bij T+A kun je natuurlijk altijd terecht voor VU-meters – maar ook voor bouwkwaliteit en techniek zoals enkel Duitse meesteringenieurs kunnen voorzien. De Symphonia, een slankere alles-in-een-versterker op basis van Purifi-versterking, was de grote ster op hun stand. Al waren er zeker nog andere nieuwigheden te zien, zoals de slanke Talis S 330-speakers waarmee die Symphonia prachtig gedemonstreerd werd. Wie goed rondkeek, zag ook een prototype van de toekomstige E-versterker met het nieuwe softwareplatform van T+A én twee knappe rood geanodiseerde PA 3100 HV’s.
Er werd al heel lang gefluisterd dat Advance Paris sleutelde aan een nieuwe generatie toestellen met een heel ander design. Dat prikkelde wel, want het Franse merk wist net veel muziekliefhebbers te lokken door veel vermogen, handige functies en een opvallend ontwerp met blauwe VU-meters te bieden voor prijzen die niet heel hoog lagen. De nieuwe Nova-lijn breekt niet met die traditie, maar maakt een grote sprong qua afwerking. VU-meters zijn er nog altijd bij – en ja, je kunt ze nog een blauw achtergrondlicht meegeven. Al schijnen ze nu standaard in het wit.
En ja, ook VU-meters op de nieuwe Icon-lijn die Onkyo later dit jaar uitbrengt maar al in München toonde. Of toch op sommige modellen, zoals de M-80 die je hier ziet. Fans van het Japanse merk zullen meteen de gelijkenis zien met legendarische Onkyo-modellen uit het verleden.
Kleine compacte versterkers
Een atriumkamer is altijd heel begeerd, want hier val je meer op. Net zoals de beste stoelen in de opera zijn deze kamers vaak gereserveerd voor vaste merken. Maar er komt altijd wel iets vrij en dan is het altijd uitkijken welke nieuwe naam er opduikt. Dit jaar was zo’n ruimte door Eversolo ingepalmd, een indicatie van de ambities van dit Chinees merk. Met de lancering van de mooie DMP-A10-streamer en de AMP-F10-versterker toonde het bedrijf dat ze ook hoger in de markt willen meespelen. De DAC-Z10 en de T8-streamer die een vroege onthulling kregen op de beurs benadrukken dat voornemen. Maar het grote nieuws is de Play, een compacte streamingversterker met HDMI-eARC, een 5,5-inch touchscreen en het Android-besturingssysteem die je ook op de duurdere streamers van het merk terugvindt. Een indrukwekkend ding, vooral als je weet dat het voor 699 euro in de winkel zal liggen. En er komt een versie van 799 euro met cd-speler ingebouwd. Die kun je ook gebruiken om muziek te rippen naar opslag. Het lijkt wel een heel interessante uitdager voor gevestigde waarden zoals de Sonos Amp, waarbij Eversolo toch wel unieke zaken weet toe te voegen.
De Eversolo Play is natuurlijk enkel de laatste nieuweling in een reeks compacte streamingversterkers. Naast die van Sonos en Bluesound heb je er ook van Denon, Marantz en WiiM pakweg. Die laatste toonde op HEM bijvoorbeeld de WiiM Amp Ultra, een versterker in het chassis van de Ultra-streamer en met kleine touchdisplay.
De vele producten lijken er wel op te wijzen dat de vraag naar deze mini-versterkers die je makkelijk aan je tv parkeert, lijkt toe te nemen. Goed nieuws, want als je een paar degelijke luidsprekers aan zo’n versterker toevoegt krijg je iets dat meestal soundbars of draadloze speakers zal overtroeven bij het afspelen van muziek.
De ruimte met de meeste ruimte
In een atrium vind je een paar extreem ruime kamers. Een ervan is traditiegetrouw gereserveerd voor de Duitse distributeur Audio Reference met een heel uitgebreid high-end portfolio. Wandel je daar als hifi-liefhebber binnen, dan is het echt een schatkamer, gevuld met Wilson Audio, Dan D’Agostino, Perlisten en meer. Hier zagen we bijvoorbeeld de gloednieuwe A-speakerfamilie van Perlisten gepresenteerd worden. Met de T- en S-lijnen (en z’n machtige subwoofers) bewees het jonge merk opgericht door bekende audio-ontwerpers speakerdesign helemaal onder de knie te hebben. De A-speakers moeten elementen als de berylliumtweeters en het geavanceerde DRC-array laten vallen, maar komen met een eenvoudigere oplossing die muziek en filmgeluid ruim de kamer instuurt. Fijn om te zien dat Perlisten ook aan muziekliefhebbers met een kleiner budget denkt, al gaat het hier nog altijd om speakers uit de hogere middenklasse. Hier kon je ook al het moois van Dan D’Agostino en Wilson Audio, incluis een spectaculair systeem van die twee (plus Stromtank en Nordost) dat aftikte op 3.000.000 euro waarde. Volgens onze informant de allereerste keer dat de Wilson Audio WAMM Master Chronosonic een uitje maakt naar een beurs. Gegeven z’n grootte en gewicht, geen verrassing.
Een andere grote atriumruimte werd ingenomen door de Harman-groep. Ook die heeft veel te vertellen. Onder meer de fraaie Radia-producten van Arcam kregen een mooi plekje op de grote stand, maar de aandacht ging vooral uit naar de nieuwe 600 Serie van Mark Levinson en de presentatie van drie nieuwe Summit-speakers van JBL. Voor wie deze lijn niet kent, het zijn altijd potige weergevers die alles halen uit de compression-driver die het Amerikaanse merk ontwikkelde. Ook de drie nieuwe telgen (Makalu, Pumori en Ama, van groot naar klein, prijzen van 17.500 tot 44.000 euro/paar) zijn speakers die qua dynamiek alles uit de kast halen. De Ama in het bijzonder prikkelde wel, want dit is het kleinste model – een heel relatief begrip – dat beter bij woonkamers in onze contreien past. De houtafwerking van de nieuwe Summit-modellen mag er ook echt zijn, het is heel weelderig.
Dwalen door de gangen
En dan is er nog de derde zone op HEM: de gangen rondom een atrium, en bij atrium 4 ook nog eens op een tweede verdieping. In de kamers die uitkomen op deze gangen plus een paar ruimtes die her en daar verborgen zijn vind je meestal de high-endmerken. Dit zijn de kamers waar echt moeite is gedaan om een zo goed mogelijke geluidskwaliteit te krijgen. Een uitdagend gegeven, want het metalen dak en het vele glas maken het niet makkelijk. Bovendien lopen mensen continue binnen en buiten via zware deuren, wat het luisteren ook niet bepaald makkelijk maakt. Als bezoeker ben je het gelukkigst als je eerder mikt op het krijgen van een impressie, dan wel echt kritisch proberen te luisteren.
Als je echt geïnteresseerd bent in de high-endkant van de hifi-industrie, dan is hier rondlopen een echt festijn. Aardig wat merken die er staan, zijn niet zo relevant voor onze regio. Maar er zitten ook echte toppers bij, zoals de primeurintroductie van de Lina DAC X van dCS, een losse Ring DAC die ook het streamingplatform van het Britse merk bevat.
Grimm Audio was hier ook, uiteraard. Het Nederlandse merk staat bekend voor wat het biedt op het digitale domein, maar toch was er deze keer “een analoge focus”. Dat had te maken met de presentatie van de PW1. De LS1c met SB1 motion feedback sub zorgde voor de weergave, met toch ook een MU1 voor de momenten waarop er gestreamd werd.
Harbeth had dan weer een grote aankondiging: de formele introductie van de nieuwe XD2-lijn, dat bestaat uit vijf speakers die trouw blijven aan de filosofie van het Britse merk. Maar er is wel sterk gesleuteld aan de onderdelen en behuizing, wat je ook hoort.
Op blik op het verleden
Bij de namen die onder de International Audio Group-vlag schuilen was er dit jaar echt veel nieuws te rapen. Wat wil je, want merken als Audiolab, Mission, Quad en Wharfedale komen de laatste tijd echt heel sterk uit de hoek. Wharfedale pakte bijvoorbeeld uit met de EVO 5 series, zeer betaalbare speakers die met veel kennis van zaken ontworpen zijn door Peter Comeau. De EVO 4 was een enorme hit. Als je dan kijkt naar wat er allemaal verbeterd is voor de nieuwe generatie, kan ook die EVO 5 niets anders dan een succes worden.
Alle ogen waren ook gericht op Quad, die het streven verderzet om de populairste producten uit het verleden opnieuw uit te brengen. De Quad 33 en 303-combinatie is al een enorm succes gebleken, op HEM pakte het merk uit met de ESL X (een nieuwe elektrostatische speaker, zoals gebruikelijk in paneelvorm) en een concept van een geïntegreerde versterker met het Quad 33-ontwerp.
De gedeelde stand van EPOS/Fink Team en Canor is altijd fijn bezoeken. Bij EPOS draaide het vooral rond het demonstreren van de ES-28N en de andere twee EPOS-modellen. Ontwerper Karl-Heinz Fink had ook iets leuks gedaan als eerbetoon aan de beursgebouwen die High End gaat verlaten: van de Fink Team Kim-standmounts maakte hij een gelimiteerde MOC-editie met een lichthouten voorkant en kakigroene behuizing. In een oplage van 21, evenveel als het aantal jaar dat de beurs in München doorging. Een mooie geste!
Op dezelfde stand vierde Canor uit Slowakije z’n dertigste verjaardag. En hoe, want de buizenspecialist die een sterke reputatie heeft opgebouwd voor z’n eigen producten maar ook als OEM voor derden, had veel te vertellen. De Virtus A3-versterker was al iets eerder gepresenteerd, maar daarnaast toonde Canor de TP101 A30. Het vintagedesign uit hout (incluis de draaiknoppen) en de buizen die trots staan te blinken lijken zaken uit het verleden. En dat klopt ook, want de TP101 was Canors allereerste versterker én de A30-editie is bedoeld als hommage. Ons oog viel daarnaast op de Verto D4S en Virtus I4S, twee toestellen uit de nog te verschijnen Entry-lijn met toegankelijke producten. Stilistisch iets helemaal anders dan de gewoonlijke Canor-producten, maar gegeven de technische talenten van het merk vast het bekijken waard. Naast het driehoekig Interstellar-concept, dat meer weg had van een ruimteschip dan een versterker, kon je ook niet kijken.
Draaitafels blijven in de lift zitten
Met de populariteit van vinyl (en dus platenspelers) is er niets mis. Overal waar je kwam, viel je oog wellicht op een draaitafel. Of het nu ging om een bereikbaar product voor een groot publiek of net zo’n een apparaat bedoeld voor heel kritische audiofielen, je kwam het allemaal tegen op deze showeditie. Alles benoemen kan niet, maar een aantal hoogtepunten mogen niet ontbreken.
Je hebt platenspelers die een enorm statement maken, zoals de Soulution 787 lineaire tracking draaitafel. Bij deze precisiespeler beweegt de toonarm amper, maar verschuift de roterende draaischijf naar rechts tijdens het spelen. Een aparte oplossing voor het aloude trackingprobleem!
Naast de Elvis-platenspeler van Pro-Ject kon je niet kijken, dankzij de naam die in het groot met rode led-lichtjes op de plinth werd geschreven. Of het moet zijn omdat je naar de bliksemvormige AC/DC-draaitafel stond te kijken. Leuke ideeën, maar er was ook veel serieus werk op de stand van de grootste Europese draaitafelfabrikant. Zo wordt de X1 B, X2 B en X8 B nu aangevuld met een X10 B en X12 B, waarbij die ‘B’ altijd voor ‘balanced’ staat en mass-loading mee op het menu staat. Verwacht je ook aan een RPM 3 en 5 Pro, net met een heel minimalistisch basis.
Ook MoFi viel op, met een nieuwe samenwerking met Fender die een subtielere en daarom knappere American Vintage-draaitafel opleverde. Bij het Amerikaanse bedrijf veel nieuws, waaronder een goedkopere StudioDAC en een nieuwe SourcePoint V10-speaker. Er komt ook een Master-editie van de SourcePoint 10 (en een upgradekit voor bestaande klanten).
Bij Thorens viel er ook veel nieuws te rapen, onder andere over een nieuwe phono-voorversterker met gebalanceerde aansluitingen. Het Duitse bedrijf heeft ook weer een prachtige Exclusive-editie (12.000 euro) van de sowieso machtige TD 124 DD gebouwd, eventueel aan te vullen met een bijzondere EMT-cartridge. Boeiend was ook de TD 404 DD, een direct drive-model met de TP 160-toonarm en een liftfunctie die de arm optilt als het einde van een schijf bereikt wordt. De zware platter is door Thorens voorzien van veel dempingmateriaal.
Geen draaitafel bij Chord Electronics – uiteraard – maar wel een phono-voorversterker in de ultieme Ultima-familie. Met ondersteuning voor vier draaitafels of toonarmen én gebalanceerde in- en uitgangen mikt Chord hier op veeleisende vinylista’s.
Kleine aardbeving
Bij een subwoofer denken velen aan thuisbioscopen en surround. Maar een sub toevoegen aan een stereo-opstelling houdt zeker steek. Het is een kleine trend, maar wel een groeiende. Op deze HEM-editie waren er in elk geval genoeg nieuwe subwoofers te zien. Twee uitersten: bij Perlisten kregen we een compacte 8-inch model gepresenteerd die mooi past in kleine woonkamers, terwijl bij DALI de blikvanger een enorme SUB V-16 F was. Hoewel het Deense bedrijf er verder niets over vertelde, lijkt het niet onwaarschijnlijk dat dit de eerste van een nieuwe lijn is. Zelfs al blijft het bij deze ene gigantisch sub, dan doet DALI hier toch iets interessants. Zowel technisch (de V-16 F gebruik een stukje Purifi-techniek) als voor het bedrijf. “We willen hiermee wedijveren met de beste subs van gespecialiseerde subwoofermerken”, luidt het.
Zoals de 17-Ultra Revolution van SVS, die ook op HEM in de kijker stond. Bij Audio Group Denmark zagen we dan weer een heel andere subwoofers, van de hand van Michael Børresen. Na eerste kennismaking tijdens een fabrieksbezoek, was dit het eerste officiële uitje van deze knap vormgegeven subwoofers. Velodyne was ook heel sterk aanwezig, met onder meer de zeer compacte MiniVee X-sub.
Head-fi
Alle head-fi die in de World of Headphones-zones stond te blinken opnoemen? Dat gaat helemaal niet. Het aanbod op vlak van hoofdtelefoons, IEM’s, DAC’s en versterkers is gewoonweg te groot. We pikken er enkele uit, zoals de prachtig vormgegeven POET van Meze Audio. Een open model met de planar-magnetic RINARO MZ6-driver gebouwd in Oekraïne, en zoals altijd bij Meze heel oorvriendelijk getuned.
Primeurs dan weer bij Yamaha, die in de komende maanden een heel headfi-offensief lanceert. Het begon enkele jaren geleden al geweldig met de YH-5000SE en de HA-L7A DAC, twee toestellen uit de absolute high-end. Nu komen daar net iets onder een nieuwe open hoofdtelefoon en een DAC/hoofdtelefoonversterker (minus de soundprocessing-opties van de HA-L7A). Yamaha toonde ook een fraaie gesloten hoofdtelefoon. Bij Astell & Kern was er veel te zien, waaronder nieuwe in-ears, maar vooral de PD-10 stond in de schijnwerpers. Deze mobiele speler met niet minder dan vier AKM AK4498EX DAC-chips komt met een knappe designdock zodat je het toestel makkelijk kunt opnemen in een hifi-systeem.
Vertrekken richting Wenen
Met een geschatte 22.000 bezoekers en duizend merken aanwezig was ook deze finale München-editie van de High End-show een succes te noemen. Zo voelde het ook wel aan. Het was een jaar met veel productintroducties, al lag de nadruk misschien net meer op het uitvullen van het aanbod dan op grote mijlpalen. En toch waren er ook heel ambitieuze introducties. Wat volgend jaar brengt? Alleszins een andere locatie. Benieuwd of de beurs in z’n nieuwe stek in het Austria Center Vienna een vliegende start zal nemen!
Even de straat oversteken
De beurs was de MOC-site in München ook echt ontgroeid. Het wordt steeds groter, waardoor dit jaar meer merken dan ooit vluchtten naar het Motorwelt-gebouw aan de andere kant van de straat. Begrijpelijk, want in de enorme drivers club vind je niet enkel veel zalen, het is ook een coole omgeving gevuld met exclusieve sportwagens. Daar vonden we onder meer DALI, die er een grote oppervlakte tussen de snelle bolides had veroverd. Die ruimte had het Deense bedrijf ook echt nodig, want het had in München bijzonder veel te vertellen. Dat op vraag van de Duitse markt er ook witte uitvoeringen van de epische Epikore-speakers komen bijvoorbeeld. Dat wordt vast ook wel door een aantal Belgen en Nederlanders gesmaakt, durven we wedden. Ook de nieuwe Mocha Grey-kleur van de high-end IO-12 mag gezien worden.
En ja, voor professionele CI-audio en inbouw moet je eigenlijk eerder op het jaar naar ISE in Barcelona trekken. Toch was DALI zeker niet de enige die HEM aangreep om een aantal introducties te doen die eerder op de professionele markt mikten. De Denen presenteerden onder meer de Gardian OW-6, een elegante buitenspeaker die met een slimme beugel komt en een IP67-label draagt. Het is bedoeld om met name Bowers & Wilkins en Monitor Audio het vuur aan de schenen te leggen. Dat zal ook de bedoeling zijn van de Muro Outdoor Serie die ELAC voorstelde, waarbij vooral het zachtere prijskaartje van deze speaker opviel. Terug naar DALI, waar een duidelijk signaal werd gegeven dat het bedrijf sterker gaat inzetten op custom install. Daar varen ze ook goed bij, onder meer met nieuwe producten zoals de Phantom CI AMP-4750 DSP en de Phantom IW Sub S-100.
En meer...
Bij Estelon stond de nieuwe fijne A-reeks in de kijker, maar eerst moest je voorbij de ranke zuilen waarvoor het merk bekend staat.
Veel nieuws bij HiFi Rose, waaronder deze RS451-streamer met ES9027 DAC, een uitgebreide hoofdtelefoonversterker en HDMI-eARC.
Het Deense Audiovector pakte uit met de nieuwe R10 Arreté-vlaggenschip, maar ook speciale versies van de QR-lijn, zoals deze QR1 SE.
De TT Signature is het nieuwe topmodel van Argon Audio, voorzien van een subchassis en een hoogwaardige 2M Black-cartridge van Ortofon.
YG Acoustics had een groot deel van zijn line-up meegebracht, wat voor geweldige luistersessies zorgde.
Na het succes van de Clarity 6.2 (links) is Peter Lyngdorfs Radiant Acoustics klaar met een kleinere Clarity 4.2 (rechts).
Onmisbaar voor de fans van de grootste shockrocker aller tijdens: de Alice Cooper-edities van een sowieso exclusieve Revox-draaitafel en -tapedeck.
Met de 9000Q en 9000P heeft Audiolab een indrukwekkende voor/eindtrapcombinatie, later dit jaar volgen nog de D7 en D9 DAC’s.
Hearing is believing, dat is het motto van AudioQuest, die bezoekers de kans gaf om het effect van een kabelupgrade zelf te horen.
Een strak muzieksysteem bij Technics, met een spierwitte SA-C600 cd-receiver met een even witte SL-1500C.
De complete Wadax Studio Player Collection vertegenwoordigt het allerbeste dat ontwerper Javier Guadalajara biedt op vlak van digitale weergave.
De Aquila X3 Streaming Media Processor van AURALiC kan niet enkel door de koper worden aangepast qua design, het bezit een toploading cd-drive én een pientere externe voeding.
Samen met het systeem van Dan D’Agostino en Wilson Audio was deze enorme muziekmaker van Clarisys het duurste wat je op HEM kunt horen en zien. Kostprijs: 3 miljoen euro.
De sierlijke Element 3 is de eerste speaker die de herrijzenis van het merk Sphinx inluidt, een zustermerk van Siltech, Crystal Cabel en HMS Elektronik.
The Stage is een compactere versie van The Wall, en is een unieke vlakke speaker die z’n kastvolume inzet om heel dynamisch uit de hoek te komen. De Métronome-elektronica maakte ook indruk.
De nieuwe TDAI-2210 komt tussen de populaire TDAI-1120 en de wat oudere TDAI-3400 te staan. RoomPerfect en veel streamingopties ontbreken niet, wat helemaal nieuw is voor het merk van Peter Lyngdorf is een kleurenscherm.
De nieuwe prophecy-luidsprekers van PMC blijven leunen op het transmission line-principe en pronken met een prachtige, nieuwe finish.
TAD of Technical Audio Devices pakt altijd mooi uit op HEM. Hier blijven we hangen bij de Evolution ME1TX, de nieuwste monitors van de Japanse meesterbouwers.
Reacties (2)