Shazam
Shazam is een applicatie waar de makers verdienen aan één simpel aspect: gebruikers gebruiken te app om er achter te komen hoe dat ene nummer van die irritante reclame heet. Maar daar kan vanaf vandaag nog wel eens verandering in komen, aangezien Shazam een grote update heeft doorgevoerd. Shazam wil zich namelijk ook gaan richten op mensen die op zoek zijn naar nieuwe muziek en op de mensen die al een bepaalde artiest kennen, maar even zijn vergeten hoe die ook alweer heet. Dat is een serieuze verandering van strategie.
Omdat mensen niet de muziek en artiesten taggen die ze al kennen (soms alleen herkennen), stond Shazam echt voor een uitdaging. Met die gedachte is het bedrijf gaan spelen en het resultaat daarvan is dat Shazam zich nu dus wil richten op mensen die nieuwe muziek willen ontdekken. Zo heb je nu op het homescreen een lijst met real-time music data, op basis van verkopen, tags, locatie en meer. Deze lijst moet je een indruk gaan geven van de populariteit van zo’n nummer, nog voordat iedereen het er straks over heeft.
Het is ook mogelijk direct naar zo’n nummer te luisteren. Heb je een abonnement op Spotify of Rdio, dan kun je het nummer in z’n geheel beluisteren. Heb je geen abonnement op één van de twee diensten, dan krijg je slechts twintig minuten. Ook zul je straks zien bij een nummer hoe vaak-ie is getagged en komt er een Hall of Fame aan, waarin je in een oogopslag kunt zien welke nummers nou het meest getagged zijn. Momenteel staat Avicii’s Wake Me Up op nummer één, met wel negentien miljoen tags op z’n naam.
Reacties (0)