Echte spellen
Het gaat om woordspellen, puzzels en een natuurkundig spel. Deze kun je spelen met behulp van een speciale iPad-dock en soort spiegel die je over de camera van de tablet plaatst. Hierdoor kan de iPad registreren wat er voor hem gebeurt.
Vervolgens start je de bijbehorende app op en kun je met de spellen aan de slag. Dankzij de camera-accessoire ziet de tablet wat de kinderen aan het doen zijn en geeft de software hen instructies. Hierdoor zouden de kinderen meer bezig zijn met de spellen zelf en minder met het scherm van het toestel.
Ontwikkeling
Tangible Play heeft de Osmo op meer dan 100 scholen getest. Volgens het bedrijf hebben deze tests duidelijk gemaakt welke potenties hun systeem heeft. Zo zouden de spellen bijvoorbeeld kunnen helpen bij de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen.
De mannen achter het bedrijf zijn twee ex-werknemers van Google. Eén van de oprichters, Pramod Sharma, zou op het idee zijn gekomen door zijn dochtertje. Hij was erg bezorgd over haar omdat zij per dag uren naar het scherm van haar iPad keek.
Pramod Sharma is niet de eerste die het overmatig tabletgebruik door kinderen aan de kaak stelt. Een aantal maanden geleden plaatste het Reformatorisch Dagblad een interview met een orthopedagoog die hierin waarschuwde dat de tablet de ontwikkeling van jonge kinderen in de weg staat.
Crowdfunding
Osmo is momenteel nog niet in de winkel verkrijgbaar. Tangible Play wil met behulp van crowdfunding 50.000 dollar ophalen voor de ontwikkeling van het systeem. Je kunt het pakket voor 49 dollar via hun website kopen, de uiteindelijk winkelprijs zal ongeveer 99 dollar bedragen.
Reacties (0)