Veel fabrikanten proberen het en dit jaar was het tijdens de CES de beurt aan Toshiba. Toshiba’s vlaggenschip model autostereoscopische 3D TV is een 65 inch model en deze wordt vergezeld door een 56 inch en een 20 inch TV. We focussen op even op de twee grote TV’s.
Toshiba’s autostereoscopische 3D TV’s
Allereerst het goede nieuws. Het probleem van veel 3D TV’s zonder bril is dat wanneer je vanuit een bepaalde hoek kijkt het 3D effect verdwijnt of de beelden verkeerd door elkaar gaan lopen. Beide ogen zien op dat moment iets van beide beelden. Toshiba’s TV’s hebben hier vrij weinig last van. Je kunt het 3D effect bijna vanuit elke hoek goed beleven, zelfs als je van links naar rechts of van boven naar beneden beweegt. Het resultaat is een beeld dat er goed uitziet en we kunnen ons voorstellen dat sommige mensen zich zeer comfortabel voelen met de TV in de huiskamer.
De negatieve kant is dat het een zeer grote TV is. Om de beelden uit elke kijkhoek goed over te laten komen heeft Toshiba blijkbaar veel van de diepte die de huidige TV’s zo indrukwekkend maakt moeten inleveren. Hoewel het 3D effect duidelijk aanwezig is, is het bij lange na niet zo krachtig als een active shutter 3D TV of een passive shutter 3D TV. We kunnen zelfs zeggen dat het 3D effect wat ondermaats was.
Een ander nadeel is dat hoewel het panel onder het filter een resolutie heeft van 4.096 bij 2.160 pixels, de resolutie die te zien is dit niet eens bijna haalt. Het is niet eens bijna 1080p. Waarheid gebiedt te zeggen dat het onmogelijk is om exact te zeggen welke resolutie het beeld is – Toshiba gaf toe dat zij ook niet wist wat het was. Het resultaat hiervan is dat de scherpte van het beeld echt ontbrak en ook waren er verticale lijnen te zien, welke de aanwezigheid van het filter verraden.
Toshiba verzekerde dat wanneer deze TV’s op de markt komen ze een stuk beter zijn dan deze prototypes. Naar onze mening moeten dan toch heel wat grote verbeteringen doorvoeren om deze TV’s net zo goed te maken als de goedkoopste active shutter 3D TV’s, zeker aangezien de hoge prijs die het merk er waarschijnlijk voor gaat vragen.
De kleinere 20 inch versie was een stuk scherper, maar het 3D effect miste nog steeds diepte.
Toshiba en 3D
Toshiba zelf is duidelijk erg enthousiast over deze producten. Ondanks dat het merk zes van de grootste TV’s bij zich had verstopte ze deze in een aparte showroom stand en moesten mensen in de rij staan op een snel kijkje te nemen. Toshiba wil duidelijk een buzz of hype creëren en, op vele manieren, heeft het gewerkt.
Er werd ook wat mensen gevraagd wat ze van de 3D TV’s vonden en de algehele indruk was een beetje lauw. De meeste mensen vonden de TV’s absoluut indrukwekkend, maar overweldigend was het niet. We kijken in ieder geval uit naar de compleet afgewerkte producten en we hopen dat deze stukken beter zijn. Het zal niet lang meer duren voordat merken deze techniek ook onder de knie krijgen en dan kunnen we wellicht allemaal leren om 3D te omarmen zoals de grote merken dat willen.
Reacties (0)