!–more–>
In het eerste kwartaal van 2011 hadden de 2D TV’s nog 95,5 procent van de markt in handen maar aan het einde van dit jaar moet dit geslonken zijn naar 85,1 procent. De voorspelling is dat dit na het het derde kwartaal van 2012 nog 78,5 procent is. Interessant is ook dat de passieve 3D techniek en de actieve 3D techniek beiden ruim 10 procent van de markt in handen hebben dus de strijd om de beste 3D techniek is nog niet gestreden. De passieve 3D techniek is is de laatste maanden wel harder gegroeid.
Als reden voor de groei in het aantal verkopen geeft NPD de dalende prijzen van 3D LCD TV’s, de stevige promotie van 3D TV fabrikanten en de groeiende interesse van consumenten in de 3D techniek. Toch lijkt de consument volgens NPD nog niet volledig overtuigd, vooral door het gebrek aan 3D content. Met deze argumenten zal het onderzoeksbureau aardig goed zitten maar naar mijn idee zijn we er nog niet.
Natuurlijk kunnen we ook bij dit onderzoek weer zeggen dat het vooral fabrikanten zijn die 3D TV er doorheen duwen. Consumenten lijken in de meeste gevallen niet naar een 3D TV te zoeken en er door de integratie in bijna alle middenklasse en high-end modellen wel mee naar huis te gaan. Je kunt dus zeggen dan consumenten gedwongen worden een 3D TV aan te schaffen. Toch is dat niet negatief. Op deze manier wordt 3D een feature van een TV en niet de belangrijkste functie. En juist dit is een zeer positief punt. De prijzen zulen daardoor weer naar een normaal niveau dalen en consumenten zullen de 3D functie als extraatje van de TV gaan en blijven gebruiken.
Reacties (9)