Verslag: Winkelbezoek Music is Magic Den Haag – XS4ALL herleeft

16 januari 2025 + 10 minuten 0 Reacties
026 – Music is Magic winkelbezoek
FWD award

Terwijl menigeen mogelijk niet eens meer weet waar ik het hierboven over heb. Was internetprovider XS4ALL (uit te spreken als het Engelse access for all, ‘toegang voor iedereen’) een vroegere Nederlandse internetaanbieder die actief was van 1993 tot 2020. Het bedrijf is ontstaan vanuit hackerorganisatie Hack-Tic en heeft zich altijd ingespannen op het gebied van vrijheid van meningsuiting, privacy en andere maatschappelijke themaís. Ook is het bedrijf bekend geworden vanwege zijn goede service en betrouwbaarheid van de aangeboden diensten. De reden waarom ik dit aanhaal bij de introtekst van een nieuwe audio detaillist in Den Haag, is omdat ik hier al meteen bij binnenkomst aan moest denken. Want de heerlijk ontspannen sfeer, het aanbod, de goede service en vooral de bijzondere koop en adviesvrijheid van Music is Magic, zijn net zo ongekend goed en bijzonder als waarmee XS4ALL opzien baarde in 1993.

Hoewel ik het bezoeken van mooie winkels tot het leukere deel van mijn journalisten vak vind behoren, reken ik nieuwe winkels daar toch minder toe. Het is niet dat ik ze geen mooie en goede toekomst wens, als meer dat ze zich nog helemaal moeten bewijzen en vaak buiten hun immer aanwezige enthousiasme, nog maar weinig echte kennis en ervaring hebben opgedaan. Dus toen Music Emotion acquisiteur René van der Geld mij vroeg om een bezoek aan de nieuwe audiowinkel Music is Magic in Den Haag af te leggen, stroomde ik in eerste instantie nog niet over van enthousiasme. Maar dat veranderde al op het moment dat hij zei dat deze winkel in hetzelfde pand als het vroegere Chattelin en latere Listening Matters is gevestigd. Bij het volgende deel van het telefoongesprek was ik min of meer wat afwezig. Want meteen kwam als eerste visioen het vroegere Chattelin met nog de toenmalige Peter Chattelin aan het roer, in mijn gedachten naar boven. De winkel was gesitueerd in de gezellige Anna Paulownastraat in Den Haag en ik weet nog goed dat op die prille eerste dagen de stukadoor, elektricien en schilder, zorgvuldig en vol overgave bezig waren om de winkel zijn nog immer aanwezige uitstraling te geven. Het groeide al snel uit tot een drukbezochte en bruisende winkel die voor het westen op dat moment een bijzonder exclusief winkel-aanbod voerde. Door de overgang naar het nieuwe team van Listening Matters (die tegenwoordig in Hilversum is gesitueerd), verliet de winkel langzaam maar zeker steeds meer zijn aloude high-end roots en werd er bewust een breder en meer toegankelijk assortiment aangeboden. Wat echter wel bleef was een relatieve hoogdrempeligheid. Dit was prima voor de mensen en klanten die al bekend waren met de winkel, maar zorgde er ook voor dat de gemiddelde Hagenees er niet zo snel binnenstapte.

Music is Magic

Maar toen kwam er niet alleen opnieuw een high-end winkel in hetzelfde pand, maar veranderde samen met het assortiment ook ineens de toegankelijkheid naar een aanzienlijk meer laagdrempelig niveau. Kunt u zich nog de audiowinkels uit de jaren tachtig en negentig voor de geest halen? Detaillisten waar je nog zo’n warm gevoel van kreeg en je altijd terzijde stonden voor vragen, advies en reparatie? Ik heb het dan over bijvoorbeeld de Hobo Hifi keten uit die tijd en de vele andere op dat moment nog in Nederland aanwezige regionale vakzaken. Eigenlijk werd tijdens het hele oriëntatie- en aankoopproces het enthousiasme en de plezierfactor steevast tot ongekende hoogte opgevoerd. Daardoor werd de hele aankoop nog echt een feest en precies die sfeer en fijne omgangsvormen, typeren Music is Magic eigenlijk al meteen bij binnenkomst. Hoewel de inrichting en kleurstelling best wel aan zijn voorgangers doet denken, blijkt er toch veel te zijn veranderd. Hoewel ik hem zelf nog niet eerder heb ontmoet, blijkt de nieuwe trotse eigenaar Anthon Hintzen, een zeer bekende en trouwe Listening Matters klant te zijn geweest. Op de prangende vraag waarom Anthon ineens winkeleigenaar wilde worden, probeer ik in het nu volgende deel van het verhaal antwoord te krijgen.

De kennismaking

Het begon er allemaal mee dat hij het ontzettend jammer vond dat zo’n belangrijke high-end audiowinkel uit Den Haag zou verdwijnen. Alleen wat doe je dan als toenmalige klant? Naar Hilversum gaan zou een optie kunnen zijn, maar als lang in Den Haag woonachtige persoon vond hij het juist altijd zo fijn om gezellig in de buurt terecht te kunnen. De andere optie diende zich sneller aan dan hij had kunnen vermoeden. Want waarom niet zelf deze winkel gaan runnen? Na goed overleg met zijn achterban werden de plannen steeds concreter. Nog langer wachten was ook niet wenselijk want dan zou dit winkelpand vast niet meer beschikbaar zijn. Dus trok hij de stoute schoenen aan en deed daarmee iets wat hij voorafgaand nooit had gedacht dat hij zou durven. Toch moeten we deze nieuwe detaillist ook niet onderschatten, want hij weet zakelijk meer van wanten dan menigeen vooraf zou vermoeden. Wanneer ik op pad ga vanuit mijn Noord-Brabantse woonplaats, is de route naar Den Haag zoals gewoonlijk een heel eenvoudige. Eerst een heel stuk richting Amsterdam over de A2 om vervolgens even voorbij Nieuwegein de afslag Den Haag te nemen en mijn weg over de A12 te vervolgen totdat ik zo Den Haag inrijdt. Gelukkig geen files maar een vlotte doorstroom richting Anna Paulownastraat 58. Eenmaal daar aangekomen oogt alles meteen vertrouwd. Behalve de nieuwe raambelettering en een andere vulling voor het uithangbord aan de gevel, ziet ook de etalage er nu veel meer uit als zo’n heerlijke audiowinkel uit de gouden audioperiode. Kortom, zijn er veel mooie, interessante en zelfs grappige apparaten en items te zien en is het geheel smaakvol uitgevoerd. Alleen wat doen die groene avocado poppen toch in de etalage?

Het winkelteam

Wanneer ik de meteen vertrouwd aandoende winkel betreed, word ik hartelijk welkom geheten door Anthon. Collega Eric Drabbe is ook aanwezig, maar op mijn moment van aankomst nog even met een importeur bezig is. Anthon is trouwens niet wat ik een standaard winkelier zou noemen. Nu is natuurlijk geen mens hetzelfde, maar toch is hij op lastig te omschrijven wijze, prettig en wezenlijk anders. Zijn gezicht toont vriendelijk, er is goede focus en hij komt prettig ontspannen over. Maar wat gelukkig vooral ontbreekt is het vaak zo nadrukkelijk aanwezige commerciële gevoel. Anthon is dus meteen iemand waar je je snel bij op je gemak voelt en dat blijkt later de tendens van de hele winkel te zijn. Eric geeft tussendoor ook even een hand en verontschuldigt zich vanwege de nog lopende afspraak met de importeur die nieuwe spullen (luidsprekers) komt brengen. Wat mij ook meteen opvalt is dat buiten de verder nette, maar gelukkig niet overdreven opgeruimde winkel, de grote tafel bij de entree daarentegen best gezellig rommelig is. Voor het maken van mijn foto’s hebben we even gezamenlijk alles opgeruimd, maar daarvoor lag de tafel nog vol met laders, kleine pc’s om mee te streamen (een specialiteit vanwege Eric’s vroegere werk), een labelprinter, laptop, leesbrillen (want die raak je wel eens eentje kwijt) en een theepot met theeglazen! Jawel. Anthonfleurde ook meteen op toen ik als denk ik één van de weinigen aangaf dat ik liever thee wilde drinken. Iets wat ze daar beiden ook veel doen. En net als de goede nieuwe Jura koffiemachine, zet Anthon ook echt ‘ambachtelijk’ thee. Dus niet een theezakje even soppen in heet water. Hoewel ik doorgaans graag start met het bekijken van de winkel, besluiten we mede vanwege de werkzaamheden van Eric en de importeur, om eerst maar onder het genot van de genoemde thee met het interview te beginnen.

Anthon Hinze

Nou Anthon, mijn eerste vraag gaat nog niet eens over jullie nieuwe winkel maar over jezelf. Anthon met een ‘h’ ben ik nog niet eerder tegengekomen, waardoor ik mij afvraag waar dat vandaan komt. “Goed opgemerkt Werner. Het heeft te maken met mijn jeugd. Met name doordat ik vroeger met mijn ouders (moeder is Italiaans en vader Frans/Engels/Nederlands) lang in het buitenland waaronder het voor de kust van Frankrijk gesitueerde eiland Jersey heb gewoond en daar ook ben geboren en opgegroeid. Maar doordat we als gezin vanwege de ziekte van mijn vader naar Nederland verhuisden (de chemokuur die hij nodig had werd alleen in het Haagse Bronovo ziekenhuis of het Amerikaanse Dallas gegeven), ben ik hier terechtgekomen. Inmiddels woon ik alweer twintig jaar in Den Haag en vind dit een geweldige stad.” Hoe is het verder met je gegaan vanaf je jeugd en dan bedoel ik met name, wat heeft je bewogen of over de streep getrokken om met een high-end audiowinkel van start te gaan? “Ik mag misschien niet meteen zakelijk overkomen, maar ik kan het wel zijn. Eigenlijk heb ik mijn hele leven al in van alles en nog wat gehandeld. Vroeger – ik spreek dan over de jaren tachtig/negentig – had je de eerste generaties kleuren kopieerapparaten en op het moment dat ze werden afgedankt, tikte ik ze voor een habbekrats op de kop. Vervolgens knapte ik ze helemaal op en repareerde waar nodig, waarna ik ze verkocht. In de fase daarna verkocht ik tot het ziekbed van mijn vader C band satellietantenne schotels. Al deze activiteiten zorgde ervoor dat ik als jongere al over heel veel geld beschikte. Maar ja wat doe je als met al dat geld. Op een dag vond ik een oude, maar na later bleek nog een hele goede, Thorens TD150 platenspeler bij het verbouwingsgrofvuil van onze toenmalige buren, compleet met 3 lp’s waaronder eentje van Pink Floyd. Ik sloot hem aan op mijn slaapkamer en was het volgende moment in katzwijm door wat ik allemaal hoorde, maar vooral wat het deed met mijn binnenste. Ik voelde een soort van sensatiegevoel en emoties, die ik nog niet eerder zo had ervaren en dat was de feitelijke start van mijn hobby of beter gezegd passie. Want als ik iets leuk (ga) vinden, dan ga ik ook voluit.

Stax

Toen ik naar de middelbare schoon ging had ik een mooie Sony Walkman (later een Sony Discman) met de gebruikelijke bijbehorende hoofdtelefoon. Hij was best goed en ik was er apetrots op. Totdat er een meisje van welgestelde ouders op school kwam met een specifieke koffer. Ze deed hem open en alsof het de normaalste zaak van de wereld was – en het is echt gebeurd – bleek er een heuse Stax hoofdtelefoon, compleet met versterker en Tascam DAT recorder in opgeborgen te zijn! Zij vond mijn Walkman natuurlijk nergens naar klinken en toen ik bij haar mocht luisteren, begreep ik ook meteen waarom. Wat was dit geweldig zeg! Dit was het helemaal en hoewel ik nooit jaloers op iets ben, voelde ik dat op dat moment toch wel een beetje. Maar dit moment was wel de start van mijn liefde voor Stax geboren. Een liefde die met de jaren die volgden zo ver is uitgegroeid, dat ik vandaag de dag alle modellen van het merk in huis heb.” Ben je dan ook een verzamelaar van andere dingen? “Oei, je hebt mij betrapt Werner. Ja, laat ik het maar meteen toegeven. Ik heb een zwak voor bepaalde dingen en dan vooral als er een duidelijke gedachte en sfeer achter zit.” Wat heb je eigenlijk met avocado’s? “Nu doel je vast op de vele poppen die je in onze winkel op allerlei plaatsen tegenkomt. Dat zit zo. Omdat ik zoveel hoofdtelefoons in huis heb, zocht ik ook een mooie houder. Op een gegeven moment loop ik ergens zo’n Avocadopop tegen het lijf. Ik vond hem meteen leuk en grappig en eenmaal thuis bleek het ook een gezellig houder voor hoofdtelefoons te zijn. Dus kocht ik er nog een berg bij voor mijn andere hoofdtelefoons. Toen ik Music is Magic begon, wilde ik deze ook aankleden en naar mijn eigen hand zetten en heb ik deze pluche avocado’s natuurlijk ook meegenomen. Zo is het ook de mascotte van de winkel geworden en klanten vinden ze erg vermakelijk. Zelfs zo leuk dat ik ze tegenwoordig als leuke gimmick voor erbij verkoop.”

Eric Drabbe

Na een poos met Anthon te hebben gesproken, meldt ook collega Eric Drabbe zich bij ons gesprek. Het blijkt om een zeer in het audiovak ervaren man te gaan die zowel visueel als qua karakter bijna het omgekeerde van Anthon is. Eric is heel serieus en kordaat en werkte al bij Listening Matters voor Music is Magic en was net als Anthon heel enthousiast om dit nieuwe avontuur aan te gaan. In zijn ‘vorige leven’ heeft hij onder meer als projectleider bij grote (internationale) ‘Corporate networks’ van onder andere KPN, Belastingdienst, etc. gefunctioneerd. Verder heeft hij ook een bedrijf gehad in internet hosting en videoproducties. Het moge duidelijk zijn dat iemand die zo veel weet van ICT en van zoveel terreinen verstand heeft, in een moderne audiowinkel prima op zijn plaatst is. Wat zijn muzikale hart betreft organiseert Eric als bevlogen muziekliefhebber ook regelmatig serieuze (benefiet)concerten. Zijn laatste werd, net als in 2009, 2016 en 2019 uitgevoerd in het Haagse World Forum met een Pink Floyd tribute band en een voltallig symfonieorkest op het podium. Ook voor 2025 staat inmiddels alweer een concert gepland. Maar daar blijft het niet bij. Want Music is Magic bestaat ook nog uit twee steunpilaren op de achtergrond. Het gaat daarbij om Jan Kuneman, een gepensioneerd tandarts en een gepassioneerd audiofiel met een enorme ervaring en Maarten van der Hak. Jan noemt de rest van het team ook wel hun ‘Grimm evangelist’. Niet alleen omdat hij groot fan is van de denkwijze en de producten van Guido Tent en Eelco Grimm, maar ook omdat hij zijn perfectionistische inslag heeft doorgevoerd naar de high-end audiowereld. Verder heeft hij een schat aan ervaring als het gaat om de ver doorgevoerde luisteroplossingen. Maarten is gepensioneerd Innovatie-, projectmanager en netwerkarchitect en eveneens een echte high-end audio hobbyist. Hij heeft op zijn beurt ruime ervaring op (audio) netwerkgebied en kan je alles vertellen wat je er wel, maar ook beter niet mee kunt doen.

Gezamenlijk optreden

Hoewel in de dagelijkse praktijk alleen Anthon en Eric in de winkel te vinden zijn, hebben ook Jan en Maarten een belangrijke functie. Met name wanneer er nieuwe, potentiële producten moeten worden onderzocht komen ze in actie. Anthon: “In dat geval komen we allemaal bij elkaar, voelen zo’n product of producten op allerlei wijzen grondig aan de tand en nemen dan tenslotte een beslissing. Deze moet echt unaniem zijn en we moeten er allemaal achterstaan en ervan overtuigd zijn, voordat hij tenslotte in ons pakket zal worden opgenomen. Het eindresultaat sluit tenslotte volledig aan bij wat wij als winkel beogen. Een laagdrempelige winkel die toch een echte high-end inslag heeft. Wel houden we daarbij rekening dat we behalve een nationaal streven – iedereen is hier van harte welkom – ook een duidelijke regionale inslag willen blijven nastreven. Daardoor is ons merkenpakket heel gevarieerd, alhoewel daarbij wel in het achterhoofd moet worden gehouden dat we een serieuze en hoogwaardige kwaliteit nastreven, wil dit ook niet zeggen dat het meteen de wereld moet gaan kosten. Zo kost een Arcam A5 geïntegreerde versterker slechts € 849,-, maar verkopen we ook een Luxman M-10 X Stereo eindversterker die € 20.000,- kost.
Qua luidsprekers start ons spectrum bij € 1.098,- per paar voor de KEF LS 50 Meta en gaat door tot € 36.495,- voor de Vivid Audio G4 en stijgt nog verder naar € 45.000,- voor de Grimm Audio LS1be actief met bijbehorende SB1 subwoofer. Prijzen zijn allemaal per paar.”

De winkel

De bezoekende importeur is inmiddels vertrokken, waardoor de weg vrij is om de winkel eens nader te bekijken. Het eerste gedeelte is net als bij de Chattelin en Listening Matters voorgangers vooral bedoeld voor statisch presenteren. Buiten de werk/ontvangsttafel zijn daarom een tweetal glazen vitrines met accessoires, twee kabelwanden en een hele reeks van de betere luidsprekermodellen van de merken Dynaudio, Vivid en KEF opgesteld. Maar zodra ik de deur naar de 2e ruimte doorloop, is ineens echt alles veranderd. Oké, de kleurstelling, vloerbedekking en gordijnen mogen dan nog hetzelfde zijn, de indeling en meubels zijn dat zeker niet. Het grootste verschil ten opzichte van de twee voorgaande detaillisten, zit in het gegeven dat er nu voor vier(!) opstellingen is gekozen. Helemaal links vooraan zie ik een comfortabele fauteuil met behalve één van de in groten getale voorkomende avocado’s, ook een Audeze en natuurlijk een hele reeks Stax configuraties demonstratie klaar opgesteld. Eén opstelling daarachter kom ik bij een eveneens fraaie setting terecht. Deze keer een meer conventionele high-end setting die bestaat uit een Dynaudio Confidence 20 monitor die wordt aangestuurd door een zeer serieuze, complete Luxman keten. Alleen de streamer is van een ander merk en op die plaats verricht een Grimm MU2 goede diensten. Voor de derde setting steek ik de ruimte over en kom terecht bij een paar Franse Diptyque magnetostatische dipool panelen. Dit zijn hele bijzondere weergevers die veel voordelen verenigen zonder de nadelen. De aansturing vindt hier plaats door een Hifi Rose netwerkstreamer die zijn signalen aan twee kleine Hypex Nilai mono eindversterkers doorgeeft. De vierde opstelling vormt tenslotte de top van Music is Magic en wordt gevormd door een prachtig Grimm Systeem. Als luidsprekers zijn de volledig uitgeruste LS1 BE opgesteld, die zijn data aangeleverd krijgt door de onvolprezen en ook door mijzelf met veel plezier gebruikte MU streamer.

Verrassing

Maar zelfs dan ben ik er nog niet. Want Music is Magic blijkt ook de achterste ruimte in volle glorie te hebben hersteld. Bij Chattelin heeft dit nog best ruime vertrek een poosje als kleinere luisterruimte gediend, terwijl Listening Matters het volgens mij vooral als opslag gebruikte. Niet dus bij de winkel van Anthon en Eric, waar tot mijn verrassing nu een heuse home cinema is ontstaan! Wauw, wat een leuke verrassing en vooral eentje die de laagdrempeligheid beslist nog verder zal doen verbeteren. Net als de rest van deze leuke en gevarieerde winkel, zijn ook de merken in deze homecinema heerlijk afwijkend. Wat te denken van Devialet, KEF en PMC als prettig normaal opgestelde luidsprekers en hier dus geen inbouw. Deze cinema die wordt aangestuurd door een Arcam AV processor, is dan ook vooral bedoeld als leuke aanvulling voor hun klanten. Liefhebbers die buiten een mooi high-end stereo systeem het leuk vinden om in een andere kamer gezellig een film te kijken.

Conclusie

Wat een leuke nieuwe winkel is Music is Magic zeg en wat hebben ze weloverwogen voor een goede en laagdrempelige insteek gekozen. Een winkelvorm waar de klant nog net zo koning is als in de jaren tachtig en je dus geheel ongedwongen en in je eigen tempo met mooie toekomstige aankopen bezig kan zijn. Volgens Anthon is de start meer dan goed gegaan en draait de winkel zelfs veel beter dan ze vooraf hadden durven hopen. Na mijn bezoek verbaast mij dit niets. Want dit is zo’n type winkel waar je graag een goede band mee opbouwt. Een inmiddels zeldzaam geworden witte raaf die nog door en voor echte muziekliefhebbers wordt gerund. Het winkelaanbod is nog relatief beperkt en verwacht er dus geen enorm breed ‘Mediamarkt’ assortiment. Maar wat er wel is zijn de krenten uit de pap en dat in verschillende prijsklassen. Hoewel het jammer is dat ik door tijdgebrek niet zo lang naar de verschillende settings heb kunnen luisteren, bleek iedere opstelling zijn eigen mooie kernpunten te bezitten. Dit smaakt beslist naar meer en ik wens Anthon en zijn gedreven team dan ook veel succes en vooral plezier toe met hun mooie winkel in Den Haag.

Music is Magic, www.musicmagic.nl 

Reacties (0)